زکات مخصوص اسلام نیست، بلکه در ادیان پیشین نیز بوده و همواره زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی است و در قرآن کریم ، در اکثر موارد پرداخت زکات در کنار برپایی نماز آمده‌است، که بیانگر اهمیت این حکم است. زکات در واقع حکایت ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود است، چرا که با جمع شدن اندک اندک کمک‌ها می توان سرمایه‌ای را ایجاد کرد که هزینه کرد آن موجب توسعه عدالت اجتماعی، کاهش فقر، کاهش آسیب اجتماعی و نشاندن خنده بر لب یک نیازمند شود.

زکات فرضیه الهی است که بر مالکان برخی اقلام ۹ گانه مانند شترداران، کشاورزان گندم، جو، خرما و کشمش واجب و در موارد دیگر مستحب است، اما مردم ایران و دیار دارالمرحمه سمنان از دیرباز در کمک و همدلی مثال‌زدنی بودند و اکنون برای استفاده بیش از پیش  از ظرفیت زکات در مسیر توسعه عدالت اجتماعی، توسعه روستاها و کمک به نیازمندان باید با شفاف‌سازی کارکرد زکات، آموزش و اطلاع‌رسانی از فواید زکات از طریق رسانه‌ها، آموزش و پرورش، برگزاری همایش های سراسری، فضاسازی تبلیغاتی و تجلیل ازچهره های شاخص و فعال در پرداخت زکات در این قدم گام برداشت.

در استان سمنان ۱۸۶ روستا در سال ۹۷ مشمول پرداخت زکات شدند؛ ۳۱۳ عامل زکات در استان سمنان در مناطق روستایی و شهری مشغول به فعالیت هستند که در این بین ۱۳۸ مبلغ در سال گذشته در ترویج سنت حسنه این فریضه دینی با کمیته امداد امام خمینی (ره) همکاری داشتند.
حدود ۱۱۵ میلیارد ریال زکات در استان سمنان سال ۹۷ جمع آوری شد که ۱۰۰ میلیارد ریال آن زکات مستحبی و ۶ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال زکات فطریه بود.

زکات ابزار اجرای عدالت اجتماعی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: زکات به عنوان یک فریضه دینی، بهترین وسیله برای اجرای عدالت اجتماعی محسوب می شود.

آیت الله سید محمد شاهچراغی ابراز داشت: از دیدگاه قرآن نماز و زکات در یک جایگاه قرار دارد که نشان از اهمیت و جایگاه زکات است واین موضوع باید مورد توجه مسئولان و مردم  باشد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه عمده زکات استان مستحبی است، افزود: تشویق نقشی مهم در ترغیب و ترویج فرهنگ پرداخت زکات در جامعه دارد.

وی تاکید کرد: مبارزه با فقر و محرومیت و پاکسازی روح و جان از وابستگی به دنیا و مال پرستی و قرب الهی با پرداخت زکات محقق می شود.

امام جمعه سمنان یادآور شد: رسانه ها با بازگویی اثرات زکات، نقش مهمی در ترویج فرهنگ زکات در این استان دارند و برای تحقق آن باید بیش از بیش تلاش کنند.

سمنان در جمع‌آوری زکات بالاتر بیشتر از متوسط کشوری

استاندار سمنان گفت: عملکرد مردم استان سمنان در زمینه زکات از متوسط کشوری بالاتر است و این نشاندهنده نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در بین آحاد جامعه است، اما باید تلاش کرد زکات غیر نقدی استان نقد شود.

وی با بیان اینکه تعداد روستاهای استان در حدود ۴۰۰ روستا است، افزود: اگر ۱۰۰ میلیارد ریال زکات جمع آوری شده در نیمه نخست امسال بین تمام روستاهای استان تقسیم شود، سهم هر روستا ۲۵۰ میلیون ریال می‌شود.

وی  ادامه داد: ۲۵۰ میلیون ریال برای انجام کارهای عمرانی در روستاها کافی نیست و باید بررسی شود در صورت امکان، این میزان زکات صرف یک طرح عام المنفعه  برای کل استان به صورت تجمیع شده هزینه شود.

استاندار سمنان گفت: فرمانداران استان سهم تشویقی برای طرح های عام المنفعه و آمران در زکات در نظربگیرند.

وی با بیان اینکه اساس حمایت از نیازمندان باید برای توانمندسازی باشد، گفت: زکات جمع آوری شده به منظور درآمدزایی بیشتر برای نیازمندان به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: منابع زکات می‌تواند کمک کننده و یاری‌گر دولت برای توانمندسازی جوامع و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

آشناگر ابراز داشت: افراد مستعد تحصیلات تکمیلی در استان وجود دارند که به  دلیل مشکلات مالی امکان ادامه تحصیل ندارند و زکات به این افراد  می تواند کمک کند.

استاندار سمنان با بیان این که میزان پرداخت زکات در استان چشمگیر است، ادامه داد: مشارکت بالای مردم استان سمنان در پرداخت زکات نشان از روحیه خیرخواهانه و انسان دوستی مردم این استان است.

 ۱۰۰ میلیارد ریال سهم استان سمنان در پرداخت زکات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان با بیان اینکه  سال گذشته  ۱۱۵میلیارد ریال  و نیمه نخست امسال نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شد، گفت: برآیند داده‌ها حاکی از آن است که پرداخت زکات در استان سمنان در ۱۵ سال گذشته روند افزایشی داشته است.

محسن مسعودیان راد افزود: درآمد زکات استان سمنان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ روند یکنواخت داشته و سال۱۳۹۰ اوج گرفته و در سال ۱۳۹۳  به اوج رسید و بعد از آن به دلایلی پرداخت زکات با  افت مواجه شد و دوباره از سال ۱۳۹۴  روند افزایش پیدا کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان ابراز داشت: نیمه تخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پرداخت زکات در استان  ۴۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، زکات جمع آوری شده در استان سمنان، حدود ۸۲ درصد مستحبی و  ۱۸ درصد زکات واجب است و این آمار نشاندهنده نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در بین مردم استان سمنان است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان تعهد استان در جمع آوری زکات برای سالب ۹۸ حدود ۱۳۴ میلیارد ریال است، اما اکنون که نیمی از سال گذشته ۹۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال زکات در استان سمنان جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا پایان شهریور ۱۴۹ درصد تعهد جمع‌آوری زکات در استان سمنان محقق شده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده و در حدود ۷۰ درصد زکات صرف کارهای مربوط به محرومان مانند کمک‌های موردی، کمک به معیشت، درمان، ازدواج، تحصیل و مسکن می‌شود  و ۳۰درصد باقیمانده در طرح عام المنفعه که کارکرد توسعه روستایی دارد هزینه می‌شود.

مسعودیان راد ابراز داشت: درآمد زکات دراستان سمنان بالاست اما در مجموع  در برابر ظرفیت های استان میزان زکات جمع‌آوری شده  کم است و به عنوان مثال زکات جمع‌آوری شده  تنها یک درصد از باغ پسته استان را در برمی‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان گفت: پرداخت زکات نقشی مهم در اشتغالزایی، توسعه عدالت اجتماعی دارد و فرهنگ‌سازی پرداخت زکات در بین آحاد جامعه لازمه بهره‌مندی از فواید پرداخت زکات است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.