مهدی قاسمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در جلسه همایش ثبت میراث طبیعی کشور، ٦ اثر طبیعی از استان سمنان در قالب چهار پرونده در فهرست طبیعی کشور ثبت شد که سه درخت چنار چشمه علی و درخت کهن تویه دروار دامغان در این بین قرار دارد.
وی به آثار مثبت ثبت این درختان تاریخی در فهرست میراث طبیعی اشاره کرد و گفت: با ثبت این آثار طبیعی، اداره میراث فرهنگی می تواند به صورت جدی تر در زمینه حفاظت و جلوگیری از آسیب های احتمالی وارد بر این درختان ورود کند. 
قاسمی خاطر نشان کرد: چشمه علی دامغان دارای درخت های با قدمت فراوان است که از این درختان، سه درخت چنار در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت. 
وی ادامه داد: قدمت درختان چشمه علی به بیش از ۳۰۰ سال و قدمت درخت تویه دروار دامغان به بیش از ۵۰۰ سال می رسد که به نوعی می توان این درختان را به عنوان آثار تاریخی طبیعی برای گردشگران به نمایش گذاشت. 
قاسمی اضافه کرد: هم اکنون شهرستان دامغان دارای سه درخت قدیمی ارس دیباج، چنار سوخته صح و درخت گردوی تویه دروار است که به عنوان آثار طبیعی ثبت شده است. 
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ بیش از ۳۵ پرونده ثبتی در شهرستان دامغان تکمیل و در مرحله ثبت می باشد که از این تعداد، چهار اثر طبیعی به ثبت رسیده است. 
استان سمنان دارای یک هزار و ۴۴۳ اثر  تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۰۹ اثر از این تعداد در فهرست ملی ثبت شده و از این تعداد، ۲۴ اثر به عنوان آثار طبیعی ملی ثبت شده است. 
تا کنون ۱۰۲ اثر میراث ناملموس ، ۶۵۸ اثر غیرمنقول تاریخی شامل بنا و تپه و ۲۵ اثر منقول تاریخی شامل اشیا از استان سمنان در فهرست میراث ملی ثبت شده است.
۹۸۵۶/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.