دفاع مقدس، قاموسی از حماسه‌های غیرت و مردانگی است که فصل‌های سبز و زردش در هشت سال خونین، جاودانه‌هایی از خالقان نور و ایمان را سرود.

ره‌نوردان این راه مقدّس، پاداشی به بلندای بقای عالم در کارنامه بهاری خود ثبت کردند، تعدادی از آن شیرمردان با دستکاری شناسنامه‌ها، خود را به خط مقدم مقاومت می‌رساندند و دفاع از میهن را به سرخوشی‌های دوره جوانی خود مقدم می‌دانستند.

لشکر و گردان و گروه، سپاه و بسیج و ارتش، همه ایستادند. همه مردان غیرتمند ایران و مدافعان اسلام بودند.

سپاه پاسدارن اسلامی نیز در کنار همه مردان ارغوانی میهن وارد جنگ شد و در کنار همه فرزندان خمینی کبیر(ره) ارتش تا بن دندان مسلح عراق را پس از هشت سال نبرد بی وقفه، به زانو درآوردند تا ارتش‌های بزرگ دنیا از این همه استقامت و تدبیر در حیرتی سیاه فرو رود.

فرمان امام خمینی(ره) بود که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در همه استان های کشور از جمله سمنان به منظور پاسداری از انقلاب، سپاه تشکیل شد تا در مبارزه با ضد انقلاب نقشی از سرود پیروزی را به گوش جهانیان برساند.

حضور موثر سپاه شاهرود در خاتمه دادن به غائله گنبد که شهدایی را نیز در این راه تقدیم کردند، از جمله هزاران نقش‌ بی بدیل سپاه برای پاسداری از جان و مال و ناموس وطن بود.

به دنبال فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تشکیل بسیج، در استان سمنان نیز گروه گروه به بسیج پیوسته و سازماندهی شدند.

تعدادی از برادران سپاه و بسیج این استان در اولین روزهای جنگ تحمیلی به مناطق جنگی غرب و جنوب اعزام شدند و ابتدا در یگان‌های مختلف به صورت پراکنده حضور پیدا کرده و در عملیات مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، طریق القدس، بیت المقدس، فتح المبین و خطوط پدافندی شرکت کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در این باره به ایرنا می‌گوید: از سال ۱۳۶۱ یعنی عملیات رمضان کلیه نیروهای رزمنده استان در قالب تیپ ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) به فرماندهی شهید مهدی زین الدین سازماندهی و اعزام شدند که بعدها تیپ به لشکر ارتقا پیدا کرد.

سرهنگ محمدحسن سلامی ادامه داد: رزمندگان در این یگان در عملیات رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۳، والفجر ۴، خیبر و بدر شرکت داشته‌اند.

به گفته وی، بعد از تغییر و تحولات سازمانی سپاه، نیروهای رزمنده استان سمنان از لشکر۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) منفک و در قالب تیپ ۲۱ امام رضا(ع) سازماندهی شدند و با حضور خود در عملیات‌های والفجر ۸ و مقابله با تک دشمن در مهران و کربلای یک، در  باز پس گیری مهران حماسه آفرینی کردند.

سلامی گفت: با اوج حضور مردم در صحنه‌های نبرد و ضرورت کشور، یگان مستقل متعلق به استان با همت مردم و مسوولان و رزمندگان به نام تیپ ۱۲ قائم(عج) در ۳۰ خرداد ۱۳۶۵ شکل گرفت.

رتبه دوم کشور برای حضور رزمندگان سمنانی در جبهه‌ها

وی با اشاره به اینکه مردم خونگرم استان حدود ۶ ماه با کمک‌های خود این یگان را آماده و تجهیز کردند، افزود: رزمندگان با حضور پرشور خود در تیپ در طول سال ۱۳۶۵ با بیش از ۹ هزار ۵۰۰ نفر به تناسب جمعیت طبق آمار اعلامی توسط ستاد مرکزی وقت سپاه، رده دوم کشور را به خود اختصاص دادند.

سلامی تاکید کرد: همچنین گروه‌هایی از ادارات و سازمان‌ها و مردمی و خیران برای تامین نیازمندی های رزمندگان به دزفول مقر تیپ سفر کرده و نهایت کوشش و تلاش را در جهت رفع مشکلات یگان کردند.

وی بیان کرد: تیپ ۱۲ قائم آل محمد(عج) در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و  در مدت دو سال و نیم پایانی جنگ، رزمندگان استان در عملیات کربلای۴، کربلای ۵، کربلای ۸، نصر ۸، بیت المقدس ۲، سه و ۶ و عملیات مرصاد حضور یافتند و در این مدت با به کارگیری بیش از ۲۴ هزار و ۵۷۰ نفر رزمنده و تقدیم بیش از ۶۳۰ شهید حماسه به یاد ماندنی از خود به جا گذاشتند.

وی گفت: در روزهای پایانی جنگ و عملیات مرصاد مردم استان سمنان بعد از پیام حضرت امام(ره) در مقابله با فعالیت منافقان، گروه گروه به صورت اعزام سریع و سرنوشت ساز طی ۶ روز بیش از ۶ گردان عازم جبهه‌ها کردند و از آنجا که سه راه کوزران و تنگه چارزبر نزدیک مقر صادقین تیپ و در خط مقدم مقابله با منافقین قرار داشت، جزو اولین یگان‌هایی بودند که با احداث خاکریز جلو منافقین را سد کردند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تاکید کرد: رزمندگان استان در عملیات مرصاد، در نهایت با تقدیم بیش از ۶۷ شهید و ۱۸۰ جانباز و مجروح افتخاری بزرگ برای کشور و استان به ارمغان آوردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار نفر از جمعیت استان بسیجی‌اند، تعداد۲۷ هزار و ۸۴۰ نفر در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان بسیجی از طریق سپاه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافته همانند دیگر بسیجیان در اقصی نقاط کشور حماسه‌های زیادی آفریدند، حدود نیمی از نیروهای اعزامی را دانش آموزان تشکیل داده‌اند.

مقایسه آماری رزمندگان استان به نسبت کل کشور

به گفته سلامی با توجه به نداشتن آمار مشخص و تغییرات مکرر افراد به آمار دقیقی از وضعیت اعزام نیروی بسیجی به صورت مدون و کشوری قبل از سال ۱۳۶۴ دسترسی میسر نبود و اولین آمار رسمی توسط اطلاعات و آمار واحد بسیج مستضعفین(ستاد مرکزی) در سال ۱۳۶۷ تهیه شد.

وی افزود: آمار کل رزمندگان اعزامی از نیمه دوم سال ۱۳۶۴ و نیمه اول سال ۱۳۶۵ یعنی در طول یکسال کل کشور معادل ۵۶۲ هزار ۶۰  نفر بود که سهم استان با ۹ هزار و ۵۵۲ نفر معادل ۱.۷ درصد از کل اعزام کشور را شامل می شد و نسبت به جمعیت، اعزام بالاتری از میانگین کشوری داشته است.

سلامی بیان داشت: استان سمنان با اعزام تعداد یک هزار ۸۱ نفر نیرو با توجه به نسبت جمعیت در رتبه ششم کشور قرار داشت و این نسبت در سال ۱۳۶۶ با اعزام سه هزار و ۸۵ نفر سیر صعودی داشت و استان به رتبه دوم صعود کرد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده یکی از دلایل عمده سیر صعودی اعزام نیرو، تشکیل یگان منتسب به استان بوده است که در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و حاکی از نقش مثبت تعلقات استانی بود.

وی گفت: میانگین اعزام نیرو در سال ۱۳۶۵ در کل کشور حدود ۱.۱ درصد و استان سمنان حدود ۱.۴ درصد بود که بالاتر از میانگین کشوری محسوب می شد، این نسبت در سال ۱۳۶۶ با توجه به سیر صعودی اعزام نیروی استان در این سال در حالی است که میانگین اعزام کشور تقریبا همان ۱.۱درصد بود.

سلامی ابراز داشت: استان سمنان با ۳.۷ درصد اعزام در رده دوم کشور قرار داشت و رزمندگان اعزامی استان بیش از ۳ برابر میانگین کشوری را شامل می شد.

وی ادامه داد: مقایسه جمعیت بین کشور و استان سمنان در سال ۱۳۶۵ که ۹۷ صدم در صد کل کشور بود نشان می دهد کل آمار رزمندگان استان معادل ۱.۴ درصد رزمندگان کل کشور بوده است.

بیش از ۶ درصد جمعیت سمنان در جبهه‌ها بودند

سلامی گفت: کل نیروهای بسیجی رزمنده در سطح کشور معادل یک میلیون و ۹۳۰ نفر بود و با توجه به جمعیت سال ۱۳۶۵ یعنی ۴۹ هزار ۴۴۵ هزار و ۱۰ نفر کل کشور نتیجه گرفته می شود که حدود ۳.۹ درصد از جمعیت کل کشور به عنوان بسیجی در جبهه های نبرد حضور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع شهدای استان سمنان، ۵۵ درصد بسیجی بودند افزود: با توجه به تعداد رزمندگان استان که بالغ بر ۲۷ هزار و ۸۴۰ نفر بودند بر اساس جمعیت همان سال ۱۳۶۵ استان که ۴۱۷ هزار و ۳۵ نفر بود، این نتیجه حاصل می‌شود که حدود ۶.۶ درصد از جمعیت استان در جبهه‌های نبرد حضور یافته‌اند که بیش از ۱.۷ برابر میانگین کشوری بوده است.

وی با اشاره به اینکه این آمار نشان دهنده حضور فعال و چشمگیر نیروهای مردمی در جبهه های نبرد بود، تاکید کرد: از تقسیم آمار جمعیت کشور و استان بر رزمندگان این نتایج به دست می‌آید که در کشور به ازای هر۲۶ نفر، یک نفر به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشت و در استان به ازای هر ۱۵ نفر یک نفر به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش دفاع مقدس با اشاره به اینکه حضور داوطلبانه و مردمی در استان ۱۱ درصد بیشتر از میانگین کشور بود، تاکید کرد: از مجموع شهدای کشور ۴۴ درصد بسیجی بودند و از مجموع شهدای استان ۵۵ درصد در بسیج عضویت داشتند.

استان سمنان سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.