زمانه‌ای با طعم جنگ، فقط بازگشت به برجام، عدالت اجتماعی و اعتماد ملی، دفاع مقدس، رمز پیروزی در جنگ اقتصادی، چیستی فضاسازی‌ها علیه ایران، موقعیت اصلاح‌طلبی در ایران امروز، بیگانگی نسلی با غیرت ابرمردان، فراجناحی بودن نماز جمعه، تبیین سیاست‌های ایران در سازمان ملل، تعیین مکانی برای روز بازارها و علاجه واقعه قبل از وقوع، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

روزنامه پیام استان سمنان

روزنامه پیام استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون زمانه‌ای با طعم جنگ، فقط بازگشت به برجام، دفاع مقدس، رمز پیروزی در جنگ اقتصادی و چیستی فضاسازی‌ها علیه ایران را مورد اشاره قرار داد. یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان «عدالت اجتماعی و اعتماد ملی » به قلم محمد علیان است.

در این مطلب آمده است: امروزه با توجه به پیشرفت علم فن‌آوری و نگرش انسان‌ها، دولت هر کشوری نسبت به قرون گذشته متفاوت است زیرا در سال‌های دور دولت نیروی تکلیف محور بود که به عنوان نهاد اصلی و برتر نظم و مقررات اجتماع را وضع می‌کرد و نیازی به پاسخگویی و مطالبات مردمی احساس نمی‌کرد.

اما با گذشت زمان و رشد و بالندگی اندیشه و فرهنگ و پررنگ شدن و نهادینه شدن حقوق بشر در دنیا حتی در جوامع غرب هم امروزه دولت به جای تکلیف محور، حق‌محور است. نگاه اجمالی به قوانین اساسی کشورهای جهان نشانگر این واقعیت است که تقریبا در تمام دولت‌های دنیا، حقوق شهروندی و حمایت از ضعفا در قوانین جاری کشورها پیش‌بینی شده است.

در چند مدت اخیر برخی از نابخردان، در راس هرم قدرت سیاسی با ظاهری فریبنده، آغشته به ریا و نیرنگ مبادرت به پول‌شویی، زمین‌خواری در مناطق لواسان، فساد مالی، اختلاس و... کرده که خوشبختانه قوه قضائیه برای شناسایی و دستگیری و حتی تخریب ویلاهای چندهزار متری غصبی توسط این افراد بانفوذ بدون هرگونه جانب‌داری یا خویشتن‌داری دانه‌درشت‌ها را با اقتدار به میز محاکمه کشانده که براستی قابل تحسین و ارزشمند است که مدت‌ها مردم فهیم و صبور کشورمان چنین انتظاری داشتند که آرزوی همگان برآورده و سره از ناسره مشخص و چهره خادم و خائن معلوم شد که به راه‌های گوناگون و فریب و ترفندهای سیاسی و مظلوم‌نمایی به خزانه ملی کشور دست‌درازی کرده‌اند.

مجازات این نامحرمان بزرگترین درس عبرتی است برای امانت‌داری و رعایت کردن حقوق هموطنان که دیری است این خیانت به اموال عمومی همچون درد اجتماعی سینه پردرد قشر محروم جامعه را می‌فشارد و سنگینی می‌کند. به یاد داشته باشیم در قانون اساسی ایران قوه قضائیه قوای مستقل تعریف شده و هر چه قاطعیت و اقتدار دستگاه‌های وابسته به عدالت کشور باصلابت و پاک‌تر و شفاف‌تر باشد مفهوم اعتماد ملی بیشتر از قبل جلوه‌گر خواهد بود.

در یکی دیگر از مطالب این نشریه با عنوان « رمز پیروزی در جنگ اقتصادی» نوشته ابوالقاسم کواکبیان آمده است: هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه طی بیاناتی شرط مذاکره با آمریکا را بازگشت آمریکا به معاهده هسته‌ای دانستند.

به‌فرموده ایشان این مذاکره همچنین باید در جمع کشورهای امضاکننده برجام انجام شود؛ در غیر این صورت هرگونه مذاکره با آمریکا در هر سطحی جایز نیست؛ چون نشان از زورگویی طرف مقابل دارد که می‌خواهند بگویند هرچه نظر ماست، باید قبول کنید؛ کمااینکه آنان بودند که عهدشکنی کردند و از برجام خارج شدند؛ لذا به‌نظر نگارنده می‌رسد که برای تحقق این مهم و سربلندی مردم ایران‌زمین و غلبه بر دشمنان عهدشکن، شرط اول آن است که به داخل کشور نظر کنیم و ایرانی ثروتمند و بی‌نیاز از همه زورگویان عالم بسازیم. هرچه باشد، کشوری داریم که پتانسیل‌های عظیم معنوی و مادی زیادی دارد.

مردمی داریم بااراده و مؤمن و دوستدار ایران عزیز که می‌توانند در برابر بیگانگان مقاومت کنند. کشوری داریم سرشار از ثروت‌های خدادادی که با این سرمایه عظیم مادی، می‌تواند با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان رقابت کند؛ البته این بدان معنی نیست که کشور دچار قحطی شود و مردم در عین نداری و رنج و گرسنگی، مقاومت کنند.

از تولیدکننده گرفته تا مصرف‌کننده، از افراد مشغول در مشاغل خدماتی گرفته تا متولیان بهداشت و سلامت، از قومیت‌های مختلف گرفته تا مذاهب رسمی شناخته‌شده کشور، همه باید با هم متحد و همدل باشند و در این‌میان، احدی نباید خود را بالاتر از قانون و برتر از دیگران بداند.

در این‌میان، فقط مردم زحمتکش و باغیرت جامعه هستند که در برابر کمبودها مقاومت می‌کنند؛ کمااینکه هم‌اکنون خیل عظیم جوانان کشور با تحصیلات عالیه بیکارند و نبوغ و استعداد و انرژی و قدرت جوانی آنان هرز می‌رود یا به‌دلیل کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولانِ ناکارآمد بعضی از مراکز تولیدی ما تعطیل شده و کارگران آن شرمنده خانواده خود هستند.

بدیهی است اگر این افراد در کنار بیکاری و بی‌پولی، ضعف ایمان داشته باشند، به بزهکاری و کارهای خلاف روی می‌آورند و بدتر از همه، معتاد می‌شوند و متعاقب آن، هست و نیست خود و جامعه را ویران می‌کنند که دودش به چشم همه خواهد رفت؛ لذا در این جنگ اقتصادی و این تحریم‌ها نیازمند مسئولانی کارآمد و دلسوز از میان همین قشر مستعد و توانمند هستیم که سطح زندگی‌شان نیز با مردم عادی تفاوت چندانی نداشته باشد.

روزنامه بیان مردم

روزنامه بیان مردم دیگر نشریه استان سمنان است که در هفته جاری موضوع‌هایی چون موقعیت اصلاح‌طلبی در ایران امروز، بیگانگی نسلی با غیرت ابر مردان، فراجناحی بودن نماز جمعه، تبیین سیاست‌های ایران در سازمان ملل و تعیین مکانی برای روز بازارها در سمنان را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « نماز جمعه فراجناحی است » نوشته منصور فرزامی است.

در این مطلب آمده است: صدور برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران و انتصاب روحانی مبارز و محبوب دلها، زنده یاد حضرت آیت الله طالقانی در سمت امامت جمعه تهران از جانب مرحوم امام(ره)، تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۱۳۵۸، از اتفاقات خوش و مهم بعد از پیروزی انقلاب بود.

این انتصاب به جا و تاثیرگذار و حضور مرحوم طالقانی که زبانی بران و ذهنی پرورده از قرآن داشت و اوج و فرود انقلاب و مبارزه را به تن و باجان تجربه کرده بود آن قدر خوشایند بود که مشتاقان این جایگاه حتی از اقصا نقاط کشور به دانشگاه تهران می‌آمدند تا تحلیل‌های شمرده و منطقی و قرآنی از دل برآمده را به گوش جان بشنوند و در اشتیاق آن باشند که جمعه‌ی دیگر در این میعادگاه، توفیق حضور و دیدار امام جمعه، دست دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، نگارنده نظر مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه‌ استان سمنان را به اینکه مجریان نماز جمعه نباید به جناح های سیاسی وابسته باشند تصریح و بیان صائبی می‌داند و البته رویکرد نوینی خواهد بود تا همه‌ی سلایق سیاسی معتقد به نظام و نحله‌های فکری پای‌بند شریعت محمدی(ص) در صفوف به هم فشرده حضور یابند و سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز از همه‌ جناح‌های معتقد به نظام به ایراد سخن و تحلیل و نقد، به این جایگاه مقدس که خانه‌ی خدا محسوب می شود، دعوت شوند.

بخصوص در این شرایط که جهان اسلام به شدت مورد هجمه‌ی استکبار جهانی است و تفرقه، آفت بزرگ و زمینه ساز این هجمه.

روزنامه کویر امروز

در روزنامه کویر امروز یکی از نشریه های استان سمنان مطلبی با عنوان «علاج واقعه قبل از وقوع » به قلم حسن اشجعی نوشته شده است.

در این مطلب آمده است: معاون هماهنگی امور عمرانی اســتاندار سمنان بابیان اینکه آگاه ســازی و آموزش مردم در مواقع بحران می تواند آســیب ها را کاهش دهد، گفت: قصور دستگاه های خدمت رســان استان هنگام حوادث بخشودنی نیست.

منوچهر فخری در نشست شورای مدیریت بحران ســمنان تاکید می کندکه این مهــم می طلبد تا قبل از وقوع هر نوع حادثه ای تجهیزات و امکانات موردنیاز منطقه تهیه و یا تعمیر شوند.

شاید این جمله را خیلی ها شنیده باشند و یا بارها برایشان تکرار شده باشد"علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد " اما این نکته بسیار مهم در کشور ما زیاد کاربرد ندارد، نه اینکه در منطقه ما اتفاق وحوادث پیش بینی نشده نمی افتد بلکه ما دارای خصوصیت فراموشی بسیار جدی و شدیدی هستیم و پس از مدتی از حادثه ای که رخ داده است همه آنچه که دیده وشنیده ایم وآنچه که لازم اســت برای آینده تدبیر شود به یکباره به فراموشی می سپاریم و به زندگی عادی خود برمی گردیم.

به معنای دیگر باید حادثه های پیش بینی نشــده را با برنامه ریزی وتامین امکانات مورد نیاز وآمادگی های لازم مدیریت کرد وبه حد اقل رساند. تا اینجا بحث برسر آمادگی برای کمک رسانی به موقع و کاهش قابل توجه آسیب های ناشــی از حوادث غیر قابل پیش بینی بود، اما نکته دیگری هم هســت که لزوما باید در زندگی عادی پیش گرفــت.

پس بیاییم همگی آنچه که مورد نیاز زندگیمان در حوادث غیر قابل پیش بینی است را با تعهد وآینده نگری وتدبیر فراهم کنیم.

۹۸۹۱/6103

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.