تولد تا شهادت مردانی که عاشقانه ایستادند در خاکریزها و چفیه و اسلحه‌هایش خلاصه بود و همان را هم برای آغوش مادران بر مزار نشسته گذاشتند و رفتند.

بزرگ‌زادگان بزرگ‌اندیش، از مرد و زن و جوان و نوجوان و پیر، فرقی نداشت؛ همه عازم جاده‌های جهاد و پیکار با اهریمن بودند. لباس رزم به تن کردند و خانه و محله و کوچه و خیابان‌های شهرشان را بدرود گفتند و دسته دسته در قاب‌های طلایی بسیج و جهادگر و امدادگر رفتند.

نقش همهشان بی‌بدیل و غیرقابل انکار است. همه در یک جبهه بودند، حق علیه باطل. باید خواند و هزاران بار خواند دلدادگی‌ها و عاشقی‌های نغمه سرایان جاده‌های بی نشان را.

در این میان، برخی لباس رزم جهاد و جهادگری را بر تن کردند و رفتند.

جهادگران سمنانی نیز در میان همه ستارگان جاده‌های بهشت جای خود را به خوبی باز کردند و لابه لای کهکشان بی نشان جبهه‌ها خوش درخشیدند.

همه می‌دانند که جهاد استان سمنان از فعالترین جهادها در سطح کشور در دوران جنگ تحمیلی بود. به طوری که عمده نیروهای قرارگاه حمزه جهاد کشور را تامین کرد.

اعزام بیش از ۱۲ هزار سمنانی از طریق جهاد

بیش از ۲۵ هزار نفر از جهادگران از چندین استان تحت فرماندهی قرارگاه حمزه حماسه آفرینی کردند و بیش از ۱۲ هزار نفر از استان از طریق جهاد عازم جبهه‌های نبرد شدند.

رزمندگان جهادی در مناطق غرب و جنوب خدمات بسیاری را انجام دادند و بیش از ۱۱۳ شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در گفت و گویی با ایرنا حدود ۴ درصد از شهدای جهاد کشور را مربوط به استان سمنان معرفی می‌کند.

سرهنگ محمدحسن سلامی می‌گوید: این در حالی بود که جمعیت استان کمتر از یک درصد جمعیت کشور بود.

به گفته وی، در مجموع جهاد استان سمنان در دوران جنگ تحمیلی و در بیش از ۲۰ عملیات آفندی در امر پشتیبانی رزمی و عمومی حضور داشته است.

سلامی ادامه داد: جهادگران استان سمنان همچنین در بازسازی مناطق جنگی و روستاها نقش بسزایی ایفا کردند.

جایگاه رزمندگان جهاد استان از نظر آمار

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، بر اساس آمار اعلام شده در سطح کشور، می‌گوید: حدود ۵۸۰ هزار جهادگر در طول دوران دفاع مقدس به جبهه اعزام شدند.

به گفته سلامی، از تقسیم آمار جمعیت کشور بر رزمندگان به دست می‌آید که در کشور به ازای هر ۸۵ نفر یک نفر در جبهه حضور داشته است و در استان سمنان به ازای هر ۳۵ نفر یک نفر در جبهه حضور داشت.

سلامی گفت: استان سمنان ۲.۴ برابر میانگین کشور رزمنده جهادی به جبهه اعزام کرده است.

وی ادامه داد: در کشور به ازای هر ۱۸۷ نفر یک نفر به فیض شهادت نائل آمده است و در استان سمنان به ازای هر ۱۰۶ نفر یک نفر به شهادت رسیده که ۱.۷ برابر میانگین کشور است.

نگاهی به مهمترین فعالیت‌های جهاد سمنان در عملیات‌ها

عملیات ثامن الائمه (ع): این عملیات در پنجم مهر ۱۳۶۰ در منطقه آبادان آغاز شد، جهاد سازندگی با احداث جاده های متعدد و خاکریز و احداث جاده مهم و راهبردی وحدت احداث سد دفاعی کنار رود کارون حین عملیات، نقش موثری در شکستن حصر آبادان ایفا کرد.

عملیات طریق القدس: این عملیات هشتم آذر ۱۳۶۰ در غرب سوسنگرد و بستان انجام شد. مهمترین فعالیت جهاد سازندگی در این عملیات، احداث جاده راهبردی و مخفی به طول ۲۱ کیلومتر و عرض ۵ متر به نام جاده فانوس بود. این جاده در مدت ۲۴ روز در زمین‌های رملی با دشواری زیادی، کار در شب و با چراغ خاموش و خارج از دید دشمن انجام شد.

همچنین احداث باند بالگرد و رساندن آذوقه به نیروها از دیگر کارهای استان سمنان در دوران دفاع مقدس بود. با این عملیات اولین سیلی محکم توسط نیروهای اسلام به دشمن نواخته شد. شهید صیاد شیرازی در این باره گفته است: این جاده باعث آزادسازی بستان شد، چون دشمن فکر نمی‌کرد از چنین تپه‌هایی رملی تانک و نفربر بتواند عبور کند.

عملیات فتح المبین: در این عملیات جهاد با تشکیل ستاد عملیاتی وارد عمل شد و با به کارگیری نیروهای جهادگر کیلومترها راه در منطقه عملیاتی احداث کرد. همچنین احداث خاکریز و باند بالگرد و چندین دهنه پل از دیگر اقدامات جهاد استان بود.

عملیات بیت المقدس: در این عملیات نیروهای جهاد با استفاده از وسایل و امکانات لودر و بولدورز اقدام به احداث جاده‌ای تدارکاتی و ایجاد ارتباط بین جاده آبادان و خرمشهر کردند.

همچنین احداث خاکریز در منطقه عملیاتی و پرکردن رودخانه از فعالیت بارز در این عملیات به شمار می‌رود.

عملیات خیبر: در این عملیات طراحی پل عظیم و شناور خیبر که نقش کلیدی را داشت از ابتکارات جهاد به شمار می‌رود.  احداث جاده سید الشهدا (ع) در آب گرفتگی و باتلاق از مهمترین فعالیت‌های جهاد در این عملیات بود.

عملیات بدر(جزیره مجنون): پل شناور کائوچویی مستطیل شکل در کنار هم که با مهارت خاصی وصل می‌شد از دستاوردهای جهاد بود، در این عملیات جهاد توانست با ابتکار خویش پل‌های شناور کائوچویی را به هم دیگر وصل کرده و صدها متر پل شناور در آب با ارتفاع به ۲ متر در میان نیزارها بزند تا رزمنده‌ها به راحتی از آن عبور کنند. همچنین در سطح خشکی احداث خاکریز برای مقابله با دشمن از دیگر اقدامات جهاد در این عملیات به شمار می‌آید.

عملیات والفجر ۸: در این عملیات جهاد احداث جاده، خاکریز، احداث سنگرهای مختلف ، احداث مواضع توپخانه و حمام صحرایی را عهده‌دار بود و یکی از شاهکارهای مهندسی - رزمی جهاد در این عملیات، ساخت پل عظیم بعثت بود.

منطقه ماووت عراق: از دستاوردهای جهاد در غرب و شمال غرب می‌توان به احداث جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی سنگرهای گوناگون، برف‌روبی جاده‌های تدارکاتی و عملیاتی، احداث پل‌های مختلف در عملیات نصر ۸ و بیت المقدس ۳  اشاره کرد.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.