سعید هژبری روز یکشنبه در نشست خبری در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ افزود: زمین برای ساخت فضای آموزشی در حسین آباد کالپوش هنوز تحویل داده نشده و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان برای تامین فضای آموزشی کلاس درس پیش‌ساخته را آماده کرده است.

وی با بیان اینکه ۶ کلاس درس پیش ساخته در کالپوش میامی به منظور جبران کمبود فضای آموزشی نصب شده است، ادامه داد: برخی دانش‌آموزان روستای حسین‌آباد، برای شرکت در کلاس درس در محیط های آموزشی روستاهای اطراف حسین آباد مانند کالپوش، میامی، گرمکش، نردین و یا شهر میامی ثبت نام کرده‌اند و کمبود فضای آموزشی نیز از طریق کلاس‌های پیش‌ساخته  رفع شد.

هژبری اظهار داشت: در روستای نردین چهار فضای آموزشی وجود دارد که سه فضا محکم و یک فضا نیازمند مقاوم سازی است، از سه فضای محکم آموزشی یکی از مدرسه‌ها نیازمند توسعه است که کمبود فضا از طریق استقرار کلاس درس پیش‌ساخته تامین شده است و اکنون کمبود فضای آموزشی وجود ندارد.

وی یادآور شد: برای افزایش کیفیت خدمات آموزشی در روستاهای شهرستان میامی در روستاهای حسین آباد و سوداغلن به عنوان روستای مرکزی، مجتمع آموزشی  شبانه‌روزی  ساخته شده که چهارهزار دانش‌آموز در دوره‌های مختلف ابتدایی تا متوسطه دختر و پسر از این خدمات آموزشی استفاده می‌کنند.

هژبری، شایعه کمبود فضای آموزشی و تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی با دوره متوسطه در یک کلاس در روستای نردین را تکذیب کرد و افزود: مجتمع شبانه‌روزی کالپوش و حسین آباد آماده پذیرش دانش آموزان است، اما اهالی نردین به دلیل اختلاف‌های محلی، خواهان احداث دبیرستان در روستای خود با ۱۷ دانش آموز دوره متوسطه است که این خواسته با توجه به جمعیت دانش‌آموزی معقول نیست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان تصریح کرد: کلاس‌های درس پیش ساخته عایق بوده و مجهز به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است و دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد.

رانش زمین در بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان باعث آسیب به زیرساخت ها و تخلیه خانه ها به منظور حفظ جان شهروندان شد.
بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل ۱۲ روستا است که دست کم ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است، این بخش در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.
شهرستان میامی با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان واقع است و بیش از ۸۰ درصد مردم این شهرستان در روستاها زندگی می کنند.

چندی پیش منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا، تصریح کرد: محدوده ۶۴ هکتاری مشرف به سد کالپوش برای ساخت و ساز خانه های اهالی روستای حسین آباد اختصاص یافت و مطالعه و بررسی فنی و علمی لازم بر روی آن انجام شد.
وی با بیان اینکه پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطالعات مکان یابی محل جدید به منظور جا به جایی اهالی روستای حسین آباد کالپوش را انجام داد، افزود: ۱۵ هکتار از محدوده ۶۴ هکتاری، بر اساس مطالعات انجام شده برای ساخت و ساز مجاز تلقی شد و به تایید دستگاه های مسوول نیز رسید.
فخری خاطرنشان کرد: در پنج هکتار از این محدوده ۶۴ هکتاری براساس مطالعات پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احتمال رانش زمین کم است.
وی، دقت و رعایت استانداردها در مطالعات مکان یابی را دلیل تاخیر در تعیین مکان جدید برشمرد و گفت: در مرحله نخست ۶۰ قطعه زمین برای کسانی که در جریان رانش زمین منزل مسکونی آن ها به طور کلی تخریب شد، به صورت قرعه کشی جمعی و براساس نقشه بنیاد مسکن انجام و زمین ها واگذار شد.

۵۷۰ کلاس درس امسال استانداردسازی می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت:  امسال ۳۲۰ کلاس درس از لحاظ سامانه گرمایشی استانداردسازی شده و تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و ۲۵۰ کلاس نیز تا پایان سال استانداردسازی می‌شوند.

وی، با بیان اینکه استانداردسازی سامانه گرمایشی در روستاهایی که دارای  انشعاب گاز هستند انجام می‌شود،  ادامه داد: در استان سمنان ۲ فضای آموزشی خشتی و گلی وجود داشت که اکنون در مرحله تخریب و ساخت قرار دارد.

هژبری با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس استان سمنان از استاندارد گرمایشی برخوردار است، افزود: تنها ۲۰ درصد مدارس استان از استاندارد گرمایشی برخوردار نیستند و تا سال آینده ۱۰۰ درصد مدارس استان از لحاظ گرمایشی استانداردسازی می شود.

استان سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری، ۱۲۳ هزار و ۵۰۱ دانش آموز، هشت هزار و ۳۷۰ معلم، پنج هزار و ۷۲ کلاس درس دارد.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.