امیر عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی در ۱۱ سال گذشته به دلیل سرعت غیرمجاز خودروهای عبوری و تصادف در جاده عباس آباد میامی استان سمنان تلف شد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین علت تلف‌ شدن یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان برخورد این گونه جانوری در حال انقراض با خودروهای عبوری است که با اتخاذ راهکارهای اصولی باید برای رفع این چالش اقدام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: تعریض محور میاندشت- سبزوار یکی از دلایل افزایش سرعت و در پی آن تلف شدن یوزپلنگ آسیایی در استان است که باید با برنامه‌ریزی اصولی و ایمن‌سازی محور برای رفع این مشکل اقدام‌های جدی انجام شود.

عبدوس ادامه داد: کاهش سرعت خودرو در ۳۰ کیلومتر از محور سبزوار-میامی از سوی مسئولان مربوط و پلیس‌راه در دستور کار قرار گیرد و با اعمال قانون و کاهش سرعت خودروهای عبوری، احتمال تلف شدن و برخورد یوزپلنگ و دیگر جانوران با وسایل نقلیه به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: نصب دوربین‌های ثبت تخلف و نظارتی و افزایش تابلوهای هشداری در جاده میاندشت- عباس آباد می تواند برای جلوگیری از هرگونه برخورد وسایل نقلیه با یوزپلنگ آسیایی دارای اهمیت باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دستورهای لازم از سوی پلیس راه کشور برای استانداردسازی محور مذکور ارائه شد که امیدواریم دستگاه‌های مربوط هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی این بخش اقدام کنند.

با انجام اقدام‌هایی مانند حصارکشی جاده‌های زیستگاه و نصب تابلوهای هشدار تردد یوز با هدف جلوگیری از تصادف‌های جاده‌ای و حذف سگ‌های گله در قلمرو یوزپلنگ، به منظور ایجاد فضای مناسب زاد و ولد می توان از انقراض این گونه جانوری ارزشمند جلوگیری کرد.

براساس آمار بیش از ۵۰ قلاده یوزپلنگ در مناطق حفاظت شده استان سمنان زیست می‌کند.

۲۵ درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با ۱۳۱ محیط بان از آن مراقبت می شود، ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد، یک ششم از کل مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان واقع است.

۷۳۳۹/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.