حبیب‌الله خجسته‌پور روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر با حضور معاونان گردشگری اداره کل میراث فرهنگی پنج استان سمنان، قم، قزوین، البرز، تهران و مازندران، در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: برگزاری جشنواره ایل سنگسر به صورت ملی نشان از اهمیت این رویداد فرهنگی است.

وی ادامه داد: مسیر کوچ عشایر سنگسر یادآور مسیر قدیمی جاده ابریشم و میراث معنوی استان سمنان محسوب می‌شود که برای حفظ آن باید تلاش کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان اظهار داشت: رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی این رویداد بزرگ فرهنگی کمک کنند.

خجسته پور تصریح کرد: فراهم کردن زمینه اسکان گردشگران در سیاه‌چادر عشایر، جاذبه خوبی برای طبیعت‌دوستان است و معرفی ظرفیت‌های استان سمنان و شهرستان مهدیشهر مانند لبنیات، صنایع دست، مسیر کوچ و توسعه گردشگری، از جمله مزایای برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذا به عنوان یکی از برنامه‌های جشنواره ملی ایل سنگسر، خاطرنشان کرد: در این جشنواره غذاهای محلی و متنوع استان‌ها ارایه شود.

خجسته‌پور یادآور شد: گردشگری یکی از هشت محور برنامه‌ریزی شده برای توسعه استان سمنان است و استانداری هرگونه همکاری در این زمینه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: استان سمنان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و قرارگیری در مسیر زائران حرم امام رضا(ع) دارای گردشگر و مسافر است، اما باید برای ماندگاری این جمعیت تلاش کرد.

معاونان گردشگری استان‌های همجوار استان سمنان به منظور شرکت در نشست هم‌اندیشی برای برگزاری مطلوب جشنواره ملی ایل سنگسر، اطلاع‌رسانی این رویداد فرهنگی در استان خود برای حضور گردشگران از نقاط مختلف و حضور هنرمندان صنایع‌دستی و عشایر خود در این نشست شرکت کردند.

جشنواره ایل سنگسر به عنوان رویدادی ملی ۲۲ تا ۲۴ آبان ۹۸ با محوریت صنایع دستی برگزار می‌شود. اجرای آفرود، مسابقات اسب سواری و بازی های محلی، جشنواره غذا، برگزاری نشست های تخصصی ، پرواز پاراگلایدر، پیاده روی خانوادگی و برپایی سیاه چادرها از جمله برنامه های این جشنواره است.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.