آیین عزاداری روز یازدهم محرم الحرام بر اساس یک رسم کهن با حضور پرشور عزاداران حسینی روز چهارشنبه در شهر دامغان باشکوه تر از همیشه برگزار شد.
این آیین دیرین همه ساله در یازدهمین روز ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار می شود که طی آن هیات های بیش از ۸۰ روستای این شهرستان، به یاد مظلومیت اباعبدالله و ۷۲شهید کربلا عزاداری می کنند.
آیین کهن عزاداری ۱۱ محرم دامغان، در سال ۱۳۹۱ به شماره ۶۵۳ در فهرست میراث معنوی و ناملموس ملی کشور ثبت شده است. 
مردم شهرستان دامغان با حضور در این مراسم، هم صدا با کاروان اسرای اباعبدالله الحسین علیه السلام بر ماتم و مظلومیتش اشک می ریزند. 
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان در خصوص این آیین مذهبی به ایرنا گفت: آیین سوگواری یازدهم محرم در دامغان ریشه ای بیش از ۱۰۰ ساله دارد که مورد توجه مردم شهر و روستای این شهرستان قرار دارد. 
حجت الاسلام حسین صبوری ادامه داد: در راستای عزاداری ۱۱ محرم الحرام، حرکت هیات های عزاداری از ۲ مکان امامزاده علی و ولی (ع) و حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) آغاز می شود و در محل زیارتگاه بکیربن اعین با اجتماع و اقامه نماز جماعت به پایان می رسد.
وی اضافه کرد: هیات های عزاداری روستاهای دامغان از ساعت هشت صبح حرکت خود را به سمت بکیربن اعین آغاز کرده و در مرکز شهر به یکدیگر ملحق شده و به ادامه مسیر پرداختند.
صبوری تصریح کرد: ۸۰ هیات عزاداری روستاهای دامغان با حضور خود در این عزاداری در عزای شهیدان دشت کربلا نخل گردانی، سینه زنی، زنجیرزنی و سنج زنی کردند که اجرای نمادین حرکت کاروان اسرا و تعزیه خوانی نیز از دیگر برنامه این روز بود. 
صبوری افزود: اهالی شهرستان دامغان در کنار استقبال از هیات روستاهای این شهرستان، با برپایی ایستگاه های صلواتی، اطعام و دادن نذورات از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.
وی افزود: هنگام اذان ظهر به وقت دامغان، هیات های مذهبی که هنوز به اجتماع نرسیده اند از خیابان خارج شده و فضا را برای حرکت نخل مهیا می کنند. 
صبوری ادامه داد: نخل این مراسم بر روی دوش عزاداران و با نواهایی همچون «وای حسین کشته شد»، «واحسینا»، و برگزاری سینه زنی حرکت داده می شود، این آیین سنتی با سابقه تاریخی، علاوه بر شهرستان دامغان در کشور تنها در شهر یزد همه ساله اجرا می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: با توجه به اجتماع عزاداران و برگزاری نماز جماعت در جوار زیارتگاه بکیر بن اعین، طبخ ۷۲ دیگ غذا و اطعام عزاداران حسینی به نیت شهدای کربلا انجام می شود. 
اجرای گروه هنری یاس کبود نیز از دیگر برنامه های این اجتماع بزرگ است.
شهرستان دامغان در بخش مرکزی دارای ۶۰ روستا و در بخش امیرآباد دارای ۳۷ روستا است. بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

آیین طوق جامه کردن، علم بندان، سوگواره ۱۱ محرم، شاطری و شام غریبان از جمله برنامه های ویژه عزاداری در ماه محرم شهرستان دامغان است. 

۹۸۵۶/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.