روز دهم محرم، مصادف با عاشورای حسینی روز حزن، اندوه و ماتم تمام مسلمانان جهان است که در این روز سراسر شهرهای ایران نیز غرق در شور و شعور حسینی است. 

در دامغان نیز همچون تمام شهرهای کشور آیین عزاداری روز عاشورا به صورت پرشور برگزار می‌شود و مردم این شهر با اجرای آیین نخل گردانی در سوگ سیدالشهدا و یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند. 

این آیین دیرین همه ساله در روز عاشورای حسینی در شهر دامغان برگزار می شود که طی آن هیات عزاداری ۱۰ تکیه، حسینیه و امامزاده سطح شهر به خیابان اصلی آمده و به عزاداری می پردازند. 

در این روز، هیات ها از ساعت‌های اولیه صبح از حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) حرکت خود را آغاز کرده و در محل فردوس رضا با اجتماع خود، در ماتم اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری می پردازند. 

خیابان شهید بهشتی، خیابان امام خمینی (ره)، بلوار تهران و خیابان شهدا، از خیابان های اصلی شهر دامغان است که عزاداران در این مسیرها دسته روی می کنند. 

علم گردانی، سینه زنی، زنجیرزنی، طوق گردانی و ورود نخل به مراسم از جمله برنامه های عزاداری در این روز است. 

یک ساعت مانده به اذان ظهر نیز نخل تکیه دباغان از انتهای هیات ها حرکت خود را آغاز کرده و زنان نیز در پشت نخل به عزاداری می پردازند. 

در باور عزاداران است که نخل عزای اباعبدالله نمادی از تابوت امام حسین(ع) است که در اطراف آن به سینه زنی و ریختن اشک ماتم می ریزند. 

در پایان مراسم نیز، در اجتماع عاشورائیان در محل فردوس رضا، زیارت جامعه کبیره قرائت می شود. 

آیین طوق جامه کردن، علم بندان، سوگواره ۱۱ محرم، شاطری و شام غریبان از جمله برنامه های ویژه عزاداری در ماه محرم شهرستان دامغان است. 

شهرستان دامغان دارای بیش از ۴۰۰ مسجد و حسینیه، ۳۸ امامزاده و بقاع متبرکه است که تعداد ۲۵۰ نفر عضو هیات امنای این اماکن هستند.

بیش از ۳۰۰ هیات عزاداری در شهرستان دامغان فعالیت دارند.

۹۸۵۶/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.