مردم سمنان بعد از عزاداری در روز تاسوعا به یاد غریبی حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) و یارانشان، در شب عاشورا بیدار ماندند و بر عزای نینوا گریه کردند و در صبح عاشورا نیز عزاداران با اجتماع در در امامزاده یحیی(ع) در جوار حرم برادر امام‌رضا(ع) با برگزاری آیین‌هایی کهن مانند نخل‌گردانی عزاداری می‌کنند.

مردم دیار دارالمرحمه در ظهر عاشورا به منظور تجدید حزن اهل بیت(ع) در میدان امام حسین(ع) شهر سمنان اجتماع می‌کنند و با اقامه نماز عاشورا در شرایطی که غم و اندوه فضای شهر را فراگرفته به یاد کربلاییان می‌گریند.
مردم سمنان بعدازظهر عاشورا در غم شهادت مظلومه علمدار نینوا به دسته‌روی و سینه زنی می‌پردازند و چنان با سوز و نوا یاحسین(ع) یا حسین(ع) می‌کنند که دل هر عاشق اهل بیت را آرام و قرار نمی‌ماند.
سمنانی‌ها، هرچه به بعدازظهر عاشورا نزدیک می‌شود، بیشتر در غم و ماتم فرو می‌رود، گویی تمام کائنات غرق در ماتم است.
غروب عاشورا، سمنانی‌ها با برگزاری شام غریبان شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانشان را بر سرمی‌زند و همه عزاداران حسینی هم صدا با هم با سوز دل می‌گویند،
شام غریبان حسین امشب است
شام شهیدان حسین امشب است
ناله طفلان حسین هرشب است
چنان این نوا فضای شهر را اندوهگین می‌کند که همه با سن و سال مختلف بی اختیار اشک می‌ریزند و با دل دردمندانه از خداوند حاجت خواهی می‌کنند. 
روز دهم محرم روز عاشورا، روز شهادت حسین بن علی(ع) و یاران فداکار و با وفای آن حضرت و روز تجدید حزن اهل بیت (ع) و شیعیان است
۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.