به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان دهرویه بابیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، وقوع سیلاب، کاهش منابع آب زیرزمینی و هدر رفت سرمایه‌های ملی مؤثر است، ابراز داشت: اجرای هر پروژه آبخیزداری در استان منجر به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و پیشگیری از فرسایش خاک و اراضی مستعد کشاورزی خواهد شد.

دهرویه اظهار داشت: آبخیزداری مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خشک‌سالی است وفراهم کردن زمینه رونق تولید، توسعه اقتصادی و اجتماعی، کنترل روان آب‌ها و تقویت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری محسوب می‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان سمنان درحاشیه این بازدید بابیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی بستر تولید و حیات است، افزود: مراتع علاوه بر تأمین علوفه دام در تأثیر کربن، تولید اکسیژن، حفظ و جلوگیری از هدر رفت آب تأثیر بسزایی دارد.

دهرویه بیان داشت: می‌کوشیم تا قوانین موجود را تا حد امکان انعطاف دهیم و همراهی، همکاری و همدلی در دستور کار خود قرارگرفته است، تصریح کرد: در دیوان محاسبات رویکرد تعاملی سازنده، همسو و هم هدف را سرلوحه کاری است تا بتوانیم تکالیف دستگاه‌های اجرایی را با توجه به مجوزهایی که در قوانین وجود دارد، به حد تعالی برسانیم.

علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حاشیه این بازدید گفت: ۷۶۲ سازه و عملیات آبخیزداری با اعتباری بالغ بر400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و در ۲۵ هزار هکتار از اراضی ملی در ۲۸ حوضه آبخیز تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی ادامه داد: ساخت ۳۰۰ سازه مکانیکی با حجم  ۱۹۸ هزار مترمکعب در ۲۸ حوضه آبخیز، از جمله طرح‌های آبخیزداری در دست اجرا برای امسال است که به شرط مساعد بودن هوا تا پایان سال افتتاح می‌شود و ۲۵ هزار هکتار از راضی ملی را  تحت تاثیر قرار می‌دهد. ودر ۱۴۱ نقطه از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به منظور تقویت پوشش گیاهی عملیات بیولوژیک مانند کپه کاری و علوفه کاری در مساحت چهار هزار و ۸۵۰ هکتار و جنگلکاری ۲۶۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان انجام می‌شود. و برای ۲۹۷ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، سند تک برگی صادر می‌شود.

حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهردر ادامه این بازدید بیان داشت: اعتبارات سال جاری نسبت به سال 97 افزایش دو برابری داشته و حوزه های گل رودبار و چاشم نیز در سال 98 به حوزه های شهرستان اضافه گردید.

عبدوس اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی علاوه بر کنترل سیل و رسوب، موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای انجام عملیات آبخیزداری در سطح حوزه‌های آبخیز شهرستان مهدیشهر مشارکت مردم و درخواست‌های جوامع محلی در نظر گرفته شده است.

عبدوس با بیان اینکه آبخیزداری در سال گذشته مورد رضایت روستاییان قرار گرفت و میزان آب قنوات را چند برابر کرد، ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم در حوزه آبخیزداری اذن مقام معظم رهبری در زمینه برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری بود.

وی افزود: در سال جاری و در پی بارندگی ها و رشد و پوشش مناسب گیاهان، احتمال آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی افزایش یافت که برای مقابله و مهار هرچه سریعتر آتش سوزی های احتمالی تدابیر حفاظتی و پیشگیرانه در نظر گرفته شد و با دیگر دستگاه ها و نهادهای اجرائی و امدادی همچون فرمانداری، بخشداری ها، دهیاری ها، شوراهای اسلامی، شهرداری، آتش نشانی و... نیز هماهنگی های لازم صورت پذیرفت.

در ادامه بعد از بازدید از پروژه های آبخیزداری مهندس دهرویه مدیرکل دیوان محاسبات به اتفاق مدیر کل و معاون برنامه ریزی و پشتیبانی و رییس اداره شهرستان مهدیشهر از پایگاه اطفای حریق شهید بنایی باشی رسم رودبار و انبار تجهیزات اطفای حریق  نیز دیدن نمودند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1252727
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.