سعید نمکی روز پنجشنبه در آیین آغاز اجرای گام آموزشی بیمارستان معتمدی گرمسار از برنامه های سفر یک روزه به استان سمنان افزود: وزارت بهداشت با غوغاسالاری صاحب نفوذان برابر واردات دارو زانو نمی زند.
وی با بیان اینکه برابر غوغاسالاری عقب نمی نشینیم و از صنایع تولید دارو در داخل کشور حمایت می شود، تاکید کرد: وزارت بهداشت سیاست حمایت از تولید داخل را از دست نمی دهد و با غوغاسالاری و جوسازی صاحب نفعان عقب نشینی نمی کند، افرادی که سازمان یافته همه جا نفوذ دارند.
نمکی بیان کرد: اگر صنعت تولید داروی داخل فروبپاشد کشور بیش از ۴۰ میلیارد دلار نیاز به واردات دارو دارد، با حمایت از  تولید داخلی، داروهای وارداتی با ۱۰ برابر قیمت کمتر در کشور تولید می شود و به دست مردم می رسد.
وی با اشاره به اینکه با حمایت از شرکت های دانش بنیان کشور داروهای باکیفیت و با قیمت پایین تر به دست مردم خواهد رسید، گفت: جمع کردن ناصرخسروها تنها از طریق هوشمندسازی نظام سلامت امکان پذیر است و افراد سالم باید پشت سامانه های نظام سلامت بنشینند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: چرتکه ها را به دست دزدها و دزدی‌ها را سامان نمی دهیم.
وی با اشاره به کارآمدی سامانه پاسخگویی الکترونیکی یا تیکت برای امور غذا و دارو در کشور، افزود: این سامانه به همراه نسخه نویسی الکترونیکی سامانه های هوشمندی هستند که از تخلفات جلوگیری می کنند.
وی با اشاره به برخی تخلفات در حوزه واردات دارو، گفت: یکسری پرونده به دستگاه قضایی ارسال شده است که افرادی به جای پودر نارگیل و کاکائو، داروهای قاچاق و داروهای بدنسازی غیرمجاز وارد کشور کرده اند.
نمکی، به دستاوردهای دولت تدبیر و امید اشاره و اضافه کرد: کاهش مرگ و میر کودکان و زنان، افزایش پوشش واکسیناسیون، توسعه زیرساخت سلامت و دانشگاه ها و بی نیاز شدن از اعزام بیماران به خارج، از دستاردهای دولت تدبیر و امید در بخش بهداشت و درمان است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نگاه ویژه رئیس جمهوری به حوزه سلامت و اجرای طرح تحول که سه درصد اضافه تر از روال معمول اعتبار دریافت کرد، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه های درمان از دوش  مردم، حمایت از بیماران صعب العلاج، افزایش هتلینگ بیمارستانها و پوشش بیمه همگانی از برکات طرح تحول بوده اما این طرح نیاز به یکسری مقدماتی داشت که ایجاد پرونده الکترونیکی برای شهروندان و اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان پیش نیازها در حال اجراست.
وی بیان کرد: نسخه نویسی که پیش نیاز ایجاد پرونده الکترونیک و نظام ارجاع است تا پایان امسال بخش مهمی از آن اجرا می شود و تا پایان نیمه اول سال ۹۹ برای کل کشور تحقق می یابد.
نمکی تاکید کرد: وقتی صحبت درباره بسیاری از مشکلات ناشی از ولنگاری نظام اقتصادی سلامت مطرح شد، زمزه هایی از صدا و سیما آغاز شد و بسیاری دوربین ها را به دست گرفته و شروع به غوغاسالاری کردند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سه درصد از داروهای وارداتی ۱.۳ درصد از ارز کشور را می بلعد، در حالی که سهم تولید دارو در تولید ناخالص ملی ایران ۱.۲ درصد است، این رقم در پیشرفته ترین کشورها ۶ تا ۷ درصد است.
وی به اجرای طرح بسیج ملی سنجش فشار خود در کشور اشاره و اضافه کرد: طبق نتیجه این طرح، در کشور ۳۰ درصد مردم مبتلا به فشار خون هستند که نیمی از آنها از این مساله بی خبرند که زنگ خطری برای آنان محسوب می شود.
وی بیان کرد: سمنان جزو استان‌های برتر کشور در اجرای طرح بسیج ملی سنجش فشار خون بود که از آن تقدیر خواهد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طرح بسیج ملی فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سنجش شدند، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر از فشار خود اطلاعی نداشتند و ۱۰ میلیون نفر نیز در مرحله قبل از فشار خون بودند و ۱۳ میلیون نفر مبتلا به فشار خون کشف شدند که با تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و ورزش باید از خود مراقبت کنند.
وی افزود: طرح خودمراقبتی از مهر ۹۸ در کشور با شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت» آغاز می شود و ۲۰ میلیون نفر از دل خانواده ها به عنوان سفیران سلامت و سلامت‌یاران به منظور پیشگیری و توانبخشی آموزش های لازم را فرامی گیرند و هدف از آن بردن سلامت به درون خانواده ها، به جای کلینیک و بیمارستان ها، است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفری یکروزه ۴۰ طرح بهداشتی و درمانی را در استان سمنان افتتاح و آغاز می کند.
۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.