محمد معماریان روز  دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا بیان کرد: مرکز پیشگیری و درمان سنگ‌های ادراری به بهترین انواع دستگاه‌های سنگ‌شکنی درون اندامی و برون اندامی مجهز شده است.

وی با اشاره به اینکه در این درمانگاه سالانه بسیاری از بیماران با سنگ‌های کلیه، حالب و مثانه تحت درمان سنگ‌شکنی قرار خواهندگرفت، افزود: پیشگیری، تشخیص و درمان کلیه سنگ‌های ادراری در این مرکز با آخرین اطلاعات و فناوری دانش پزشکی صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه، مکان درمانگاه سنگ‌های ادراری را درون بیمارستان کوثر سمنان عنوان و بیان کرد: این درمانگاه طیف وسیعی از خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی برای بیماری سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری بزرگسالان و اطفال را به بیماران ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: درمان بیش از ۹۰ درصد سنگ‌های ادراری در درمانگاه سنگ‌های ادراری استان سمنان از روش‌های غیرتهاجمی (سنگ‌شکنی ESWL) و کم‌تهاجمی ( PCNL, TUL, لاپاراسکوپی) استفاده می‌شود.

معماریان اضافه کرد: مرکز پیشگیری از سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری اولین و تنها مرکز پیشگیری از سنگ ادراری در استان سمنان است که در مساحت بیش از ۱۰۰ متر مربع و هزینه ۳۰۰ میلیون ریال برای رفاه حال شهروندان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز در محل درمانگاه بیمارستان کوثر است، گفت: این مرکز وابسته به دفتر توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان کوثر سمنان است که در آن گروهی از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص نفرولوژی، اورولوژی و تغذیه همکاری می‌کنند.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان ابراز داشت: بیماران و مراجعان به این مرکز تحت آزمایش متابولیکی خون، ادرار ۲۴ ساعته و تغییرات سبک زندگی(life style) و رژیم غذایی مناسب قرار گرفته و در صورت لزوم داروی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: مرکز مذکور در راستای گسترش فعالیت‌های خود و استقرار سیستم ارجاع، آمادگی پذیرش بیمارانی که توسط متخصصین ارولوژی، نفرولوژی و سایر پزشکان یا مراکز درمانی دیگر معرفی می‌شوند را نیز دارد.

معماریان خدمات پیشگیری، درمان سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری و دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و کاروبی را از جمله فعالیت‌های مرکز پیشگیری و درمان سنگ‌های ادراری استان سمنان معرفی کرد.

انجام فعالیت‌های پژوهشی در مرکز پیشگیری و درمان سنگ کلیه سمنان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه این مرکز طرح‌های پژوهشی استانی و بومی در رابطه با اپیدمیولوژی سنگ‌های ادراری و طرح‌های مرتبط دیگر در همین زمینه را انجام می‌دهد، گفت: نتایج حاصل از این پژوهش‌ها در مجلات علمی معتبر به چاپ خواهد رسید.

وی هدف از افتتاح این مرکز را درمان بیماران مبتلا به سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری به منظور جلوگیری از ارجاع بسیار زیاد بیماران به شهرهای دیگر، کاهش هزینه‌های درمانی بیماران مبتلا به سنگ‌ها و ارائه خدمات پیشگیری و کاهش هزینه‌های تشخیصی بیان کرد.

معماریان اضافه کرد: مطالعات علمی و پژوهشی با توجه به شیوع بالای سنگ‌های سیستم ادراری مطابق با اپیدمیولوژی بومی و منطقه‌ای از جمله ضرورت‌های افتتاح این مرکز است.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان با بیان اینکه سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است، بیان کرد: شروع مجدد این بیماری در جهان شایع است و تقریبا ۵۰ درصد سنگ‌های کلیه، ظرف مدت ۱۰ سال شروع مجدد خواهند داشت.

طرح ساخت مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر در آبان ماه سال ۱۳۸۵ در پی سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان سمنان مورد تایید و تصویب قرار گرفت و در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار و با زیربنای ۲۵ هزار متر مربع توسط دستگاه اجرایی وزارت راه و شهرسازی (سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی) در همان سال عملیات ساخت آن آغاز شد.

بخش کت لب، پست کت، آی سی یو و جراحی قلب باز از جمله بخش‌های این بیمارستان است.

/۷۴۰۸/۹۸۹۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.