مراد خادم روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارایه خدمات با کیفیت به گردشگران و شهروندان در تحقق شعار سال و رونق تولید تاثیرگذار است و از این پس ۲ فرآورده لبنی ایل عشایر سنگسری با نشان استاندارد به بازار عرضه می شود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از سودجویان با فروش فرآورده‌های لبنی بی‌کیفیت، تولیدهای ممتاز عشایر استان به ویژه ایل سنگسر را زیرسوال می بردند که اعطای نشان استاندارد به تعدادی از فرآوردهای لبنی، دست سودجویان و دلالان را از فروش محصولات بی کیفیت دامی و لبنی کوتاه می کند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل استاندارد سمنان در راستای اعطای نشان انطباق استاندارد به فرآوردهای لبنی عشایر استان به امضا رسید که این اقدام می تواند در بلندمدت به صادرات محصولات لبنی عشایر استان به خارج از کشور بینجامد.

خادم اضافه کرد: عشایر سمنان ۳۲ نوع فرآورده لبنی با شیر تولید می کنند که با اعطای نشان استاندارد و ساماندهی محصولات از این دست می توان برای رونق و توسعه پایدار بخش عشایری استان اقدام کرد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در سفر یک‌روزه به استان سمنان در ۲۶ تیر ۹۸ از اعطای گواهی انطباق استاندارد به تولیدات روستایی و عشایر، به منظور افزایش اشتغال و تحقق شعار سال با هم‌افزایی دیگر دستگاه های اجرایی، خبر داده بود.

آرشه نوعی فرآورده شیری سنگسر است که در هیچ‌جای جهان نمونه مشابه آن دیده نشده است. تهیه آرشه کار بسیار ظریف و وقت گیر است.

آرشه در واقع تفت دادن نوعی پنیر و فرآورده ای بسیار مقوی است و نگهداری آن نیازی به یخچال ندارد. همچنین مشتقات آن نیز مصرف دارویی دارد. برای تهیه آرشه مقدار زیادی پنیر با کمی روغن آرد و زردچوبه و یا زعفران نیاز است.

چیکو محصولی لبنی عشایر سنگسر است که از ترکیب عسل ، شاهدانه، کنجد و آب پنیر درست می شود  و به طور معمول  با چای صرف می شود و برای معده مناسب است.

تولید چیکو در فصل پاییز و زمستان که عشایر فرصت بیشتری می یابند انجام می شود. چیکو ضمن خوشمزه بودن دارای خاصیت ملین بوده و سرشار از کلسیم است و یکی از سوغاتی‌های پر طرفدار سنگسری محسوب می شود.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.