جمشید ملک محمدی عصر جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: پس از گزارش آتش سوزی ماموران منابع طبیعی بی‌درنگ در قالب پنج گروه چهارنفره به موقعیت مورد نظر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه علت آتش سوزی نامعلوم است ، تصریح کرد: با همکاری تیم های آتش نشانی بسطام ، قلعه نو و خرقان و اهالی روستای ابر و قلعه نو پس از چهار ساعت تلاش  این آتش سوزی مهار گردید.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شاهرود اظهار داشت: در این آتش سوزی ۲ هکتار از مراتع این منطقه از بین رفت.

ملک محمدی افزود: از آنجا که دمای هوا رو به افزایش است، مردم هنگام استفاده از مراتع و جنگل‌ها مراقب آتش سوزی‌های احتمالی باشند.

نیمه تیرماه نیز به علت سهل انگاری گردشگران حدود یکهزار و ۵۰۰ متر مربع از جنگل توسکستان در مرز بین استان‌های سمنان و گلستان از مراتع چهارباغ دچار آتش سوزی شد.

 ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان سمنان اراضی ملی به شمار می رود و از این میزان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی ، سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۵۲ هزار هکتار جنگل است.
گستردگی مراتع و صعب‌العبور بودن جنگل های منطقه و کمبود امکانات مهار آتش، از مشکلات اساسی برای مقابله با آتش سوزی جنگل هاست.
در بیشتر آتش سوزی جنگل های منطقه دیر رسیدن نیروهای امدادی به مناطق حادثه دیده از مسایل مهم به شمار می رود که تخصیص بالگرد را ضروری می نماید.
همچنین کمبود نیروهای محیط بان از دیگر مشکلات است ، به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به ازای هر ۹ هزار هکتار یک جنگلبان و برای هر ۸۸ هزار هکتار مرتع یک قرق بان فعالیت دارد.
در استان سمنان ۷۲ نیرو مشغول پاسداری از منابع طبیعی و عرصه های ملی هستند که این از میانگین کشوری کمتر است.
۱۰۲۳/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.