استاندار سمنان معتقد است که توسعه بدون "امید" مقدور نیست و رسانه و اصحاب رسانه نقشی کلیدی در امیدآفرینی در جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان علیرضا آشناگر در جشنی که به بهانه روز خبرنگاران در سمنان برگزار شد خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: اول بذر شوق امید را در دل خود و بعد در جامعه بکارید. اخبار را به گونه‌ای تدوین و پردازش کنید که به امیدآفرینی در جامعه کمک کند؛ چرا که توسعه بدون امید ممکن نیست همچنان‌که زندگی تهی از امید مقدور نیست.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال مایوس کردن مردم از نظام هستند ادامه داد: امیدآفرینی یکی از مطالبات رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است لذا انتظار می‌رود اصحاب رسانه به این مهم توجه ویژه کنند.

آشناگر از خبرنگاری به عنوان یک حرفه سخت و پرمخاطره یاد کرد و گفت: اصحاب رسانه نقشی جدی و محوری در توسعه کشور دارند خبرنگاران به عنوان حلقه واسط بین واقعیت و مخاطب نقشی جدی در جامعه دارند.

وی با اذعان به اینکه خبرنگاری فراتر از یک شغل است اضافه کرد: خبرنگاری پیش از آنکه یک شغل باشد، یک رسالت است.

استاندار سمنان به درآمد پایین اصحاب رسانه پرداخت و گفت: مزدی که این قشر دریافت می‌کنند به هیچ وجه متناسب با کار و خطری که در این مسیر پیشه می‌کنند؛ نیست.

وی از ارتقاء سطح آگاهی و دانستگی شهروندان به عنوان نخستین رسالت مهم خبرنگاران نام برد و خاطرنشان کرد: خبرنگاران با بیان واقعیت‌ها می‌کوشند که شهروندان به حقوق خود دست یابند و این نقش، نقشی مهم ، مقدس و حساس است.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به جنگ رسانه‌ای استکبار بر علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی در حال حاضر با یک عملیات پرحجم روانی و رسانه‌ای روبرو است و شما رسانه‌ها می‌توانید در این حوزه نقش مهمی ایفا کنید.

وی بر ضرورت مخابره اخبار موثق از منابع معتبر تاکید و تصریح کرد: از آنجا که رسانه‌ها اخبار را از منابع مختلف دریافت می‌کنند باید قبل از نشر آن، اعتمادسنجی دقیقی انجام دهند ضمن اینکه باید خبر را از منابع مطمئن دریافت کنید. چرا که در عملیات روانی دشمن گاه مبداء یک منبع با انگیزه‌ دشمنی با نظام جلع می‌شود از همین رو نباید بدون بررسی و پردازش به بازنشر اخبار دیگر منابع بپردازیم.

وی افزود: برخی اخبار نیز ممکن است متاثر از منابعی باشند که ناشی از القائات سیاسی است و هدف از تولید آنها زمین‌گیر کردن رقبای سیاسی باشد لذا اگر خبرنگار بدون شناخت به نشر یا بازنشر آن بپردازد ناخودآگاه خود را به ارگان آنها تبدیل کرده که زیبنده فعالان رسانه‌ای نیست.

آشناگر با بیان اینکه در تعریف خبر آورده‌اند که احتمال کذب و صدق در آن هست ادامه داد: با وجود این تعریف، مخاطبین رسانه شما انتظار دارند که اخبار واقعی و دقیق را مخابره کنید.

برخی با لکنت‌زبان از دولت حمایت می‌کنند

استاندار سمنان بر ضرورت رعایت حقوق مولفین و رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: ذکر منبع خبر، نه تنها کسر شأن رسانه‌ها نیست بلکه گویای سلامت آن رسانه است. ضمن اینکه اگر خبر را با ذکر منبع بازنشر دهید، به اقناع مخاطب هم کمک می‌کند و لذا چنانچه مخاطب تردیدی هم در آن خبر به دل خود راه دهد، ایراد را متوجه رسانه نمی‌بیند.

وی با اشاره به هجمه گسترده دشمنان گفت: به نظر می‌رسد که این هجمه بر مدار چند مولفه می‌چرخد که ایجاد یأس و ناامیدی در مردم در صدر آنها قرار دارد.

وی بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه تاکید و تصریح کرد: تداوم توسعه بدون توجه به امید محقق نمی‌شود لذا باید به این مولفه توجه جدی شود.

ضرورت تبیین سهم دشمن از مشکلات اقتصادی فعلی  

آشناگر از ناکارآمد جلوه دادن دولت و نظام به عنوان دیگر هدف‌گذاری دشمن یاد کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها با لکنت‌زبان از اقدامات دولت و نظام دفاع می‌کنند در حالی که باید سرمان را بالا نگه‌داریم و سرافرازانه و بدون واهمه از دولت و نظام دفاع کنیم.

وی با اشاره به نقش و سهم دشمن از برخی نارسایی‌های فعلی گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها بدون واهمه به دفاع از دولت و نظام بپردازند و حداقل به سهم دشمن از مشکلات فعلی بپردازند نه اینکه همه را به پای دولت بنویسند.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه دولت از نقد منصفانه استقبال می‌کند به عملکرد اقتصادی خوب دولت تا پیش از بازگشت تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: نمی‌شود دولتی تا مقطعی در سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و...موفق و در مقطع دیگر ناکارآمد باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر امید تا قبل از تحریم‌های اخیر که در تاریخ تحریم‌ها کم‌سابقه‌اند در حوزه اقتصادی و خصوصا مهار تورم عملکرد بسیار خوبی داشته گفت: رسانه‌ها به نقش دشمنی استکبار در مشکلات اقتصادی فعلی بپردازند.

استاندار سمنان از خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان ستون فقرات مردمسالاری نام برد و گفت: امسال در سال انخابات به سر می‌بریم و یکی از مهمترین وظایف شما رسانه‌ها در انتخابات مجلس، کمک به مطالبه‌گر شدن مردم است. با نوشته‌ها و تحلیل‌های خود مردم را به سمتی سوق دهید که بیش از پیش مطالبه‌گری کنند.

وی با بیان اینکه باید اولین مطالبه مردم از کاندیداها"برنامه‌محوری"باشد ادامه داد: باید از مردم بخواهید که از کاندیداهایی که تبلیغات گسترده و پرزرق و برقی هم دارند مطالبه داشته و بگویند که برنامه‌شان چیست.

وی بر لزوم توجه بیشتر به تولید مطالب تحلیلی تاکید کرد و گفت: اهل قلم و خبرنگاران می‌توانند به زیبایی واقعیات جامعه را تحلیل و برای مردم ترسیم کنند.

وی با بیان اینکه مدیران استان باید نقد منصفانه رسانه‌ها را "هدیه" بدانند اظهار کرد: از منظر من شما اصحاب رسانه هیچ محدودیتی در نقد ندارید و همه مسوولان استان و از جمله استاندار می‌تواند زیر تیغ منصفانه نقد شما باشد. البته بدیهی است که نقد دارای چهارچوب مشخصی است و با سیاه‌نمایی کاملا متفاوت است.

استاندار سمنان بر ضرورت استفاده از ابزار نوین در اطلاع‌رسانی تاکید و تصریح کرد: رسانه‌ها باید شبکه‌های اجتماعی را به رسمیت بشناسند و به آنها به دیده رقیب نگاه نکنند اگرچه به شخصه باور دارم که هیچ رسانه‌ای رقیب رسانه دیگری نیست چرا که رسانه‌ها کارکردهای متفاوتی دارند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان بر ضرورت توجه بیشتر به اخبار و تولیدات رسانه‌ای امیدبخش تاکید و اظهار کرد: متاسفانه در رسانه‌های کشور ما کمتر به اخبار امیدوارکننده توجه می‌شود

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.