کتاب «انقلاب اسلامی در استان سمنان به روایت اسناد» دارای مقدمه رئیس حوزه هنری استان سمنان، دیباچه سرویراستار و سرآغاز سخن نویسنده است. اسناد سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲، اسناد سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۸ و اسناد سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ نیز از بخش‌های دیگر این کتاب است.

تصاویر اسناد، فهرست اعلام، منابع و ماخذ بخش پایانی این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای می‌باشد.

نویسنده در کتابش آورده است: انقلاب اسلامی که حاصل یک اندیشه آزادی خواهانه و عدالت‌طلبانه بود، در بستر رهبری مدبرانه امام خمینی(ره) و همدلی و هم صدایی اقشار مختلف مردم و همسویی جریان‌های مخالف رژیم پهلوی به عنوان دو اصل اساسی در پیدایش انقلاب اسلامی شکل گرفت.

این حرکت خودجوش سال‌ها قبل از تهران و چند شهر بزرگ و مذهبی آغاز و پس از مدتی پس لرزه‌های آن به دیگر شهرها رسید.

استان سمنان نیز به عنوان یکی از نزدیک‌ترین استان‌های کشور به پایتخت در دوران مبارزه علیه رژیم طاغوت، آبستن حوادث تلخ و شیرین بسیاری بود که رهاورد این همسایگی، تاثیرپذیری استان سمنان از مبارزات و فعالیت‌های انقلابی تهران بوده است.

نقش روحانیت معظم استان سمنان و برخی از چهره‌های فرهنگی در هدایت این جریان اسلامی و انسانی و نیز روشن‌گری مردم به گواه اسناد موجود بسیار تاثیرگذار است.

تاریخ مبارزات مردم استان را که ورق می‌زنیم، مملو از واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های به موقع علما و انقلابیون در برابر حوادث مهم روز تهران و سایر نقاط کشور است موضوع قابل ذکر در این راستا انتشار بیانه‌ها و صدور قطعنامه‌های درخور تامل است.

دسترسی به اصل برخی از اسناد گردآوری شده در این کتاب به دلیل برخی از محدودیت‌ها میسر نشد، اما نقل این اسناد نیز از کتاب های معتبر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی می باشد. همچنین در بخش انتهایی این کتاب تصویر برخی از اسناد استفاده شده نیز آورده شده است.


بخشی از کتاب

ساواک سمنان شماره : ۳۴۹۸/ه تاریخ : ۲۵ آذر سال ۱۳۴۸ به تیمسار ریاست ساواک/ مدیریت کل اداره سوم ۳۱۶/ درباره نصب عکس (امام)خمینی

«رئیس سازمان اطلاعات: عاملین الصاق عکس‌ها را معرفی کنید» این خبر به شهربانیِ فرمانداری کل سمنان اعلام و خواسته شد تا به طور غیرمحسوس عکس‌های (بنیانگذار انقلاب اسلامی) را برداشته و عاملان الصاق آن‌ها را معرفی کنند.

«خبر مذکور به شهربانی فرمانداری کل سمنان اعلام و خواسته شد تا به طور غیرمحسوس این عکس‌ها را برداشته و عاملین الصاق آن‌ها را معرفی نماید. شهربانیِ اشاره شده به استناد گزارش شهربانی دامغان اعلام نموده که در بازرسی دقیقی که به وسیله رئیس آن شهربانی از محل مورد بحث به عمل آمده هیچ گونه عکسی از (امام)خمینی در محل مزبور مشاهده نگردیده است.»

«مراتب مجددا به منبع ۳۳۳۴ اعلام تا تحقیق مجددی به عمل آورد و گزارش وی حاکیست که عکس‌های مذکور در مدرسه‌ای قرار داشته که دائما در آن مدرسه مشغول تحصیل می‌باشد و بارها آن را مشاهده نموده و در تاریخ ۶ آذر یکی از عکس‌ها که قاب شده بوده به وسیله شهربانی دامغان برچیده شد و در تاریخ ۱۹ آذر نیز دو عدد از عکس‌های فوق‌الذکر که روی شیشه دریچه‌ای نصب شده بود به وسیله صمیمی رئیس اطلاعات شهربانی دامغان کنده شده است.»

«ضمنا شخصی که این عکس‌ها را نصب نموده، سیدرضا تقوی فرزند سید علی است که پدرش سرایدار مدرسه ی مذکور بوده و خودش در حال حاضر در قم به تحصیل اشتغال دارد. مراتب استحضارا به عرض رسید./ رئیس سازمان اطلاعات و امنیت فرمانداری کل سمنان»


درباره نویسنده

مرتضی حاجیان نژاد در سال ۱۳۵۷ در روستای دروار شهرستان دامغان متولد شد. وی به دلیل علاقه وافرش به ادبیات، از سال ۱۳۷۵ به سرودن شعر و نوشتن داستان روی آورد اما هیچ یک از این آثار آماده چاپش، منتشر نگردیدند.

وی پس از مدتی همکاری تنگاتنگ خود را با یکی از سایت‌های خبری آغاز و برای آن سایت در موضوعات مختلف مقاله نوشت. علاقه و اشتیاق وی به پژوهش باعث شد در این سال‌ها سه اثر در حوزه‌های مختلف تالیف کند اما به دلایلی این آثار نیز فرصت انتشار را پیدا نکرد. وی از سال ۱۳۹۲ همکاری‌اش را با دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری سمنان آغاز کرد. اولین کتاب وی تحت عنوان «رد پایی بر آنان» مربوط به خاطرات عبد الوهاب ناظمیان به عنوان اولین اثر تاریخ شفاهی استان سمنان در حوزه دفاع مقدس، در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

۹۸۹۱/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.