علیرضا آشناگر روز سه شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن اجتماعات یادگار امام (ره) استانداری افزود: صنایع و معادن استان سمنان جزو صنایعی در کشور محسوب می‌شود که کمترین تاثیر از تحریم‌ها را داشته است.

استاندار سمنان با بیان اینکه ۱۰۰درصد تعهد اشتغال استان در سال گذشته محقق شد، گفت: با وجود فشارهای اقتصادی کارخانه‌های استان فعال است و در مدت اخیر ۴۳ واحد تولیدی مشکل دار استان به ۳۳ واحد کاهش یافت.

وی ابراز داشت: استان سمنان فرصت خوبی برای جویندگان کار در کشور ایجاد کرده و چون نقش استان، نقش منطقه‌ای نیست، مشارکت جدی و فعال برای شکوفایی اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه آب‌های سطحی استان سمنان به خوبی مهار نشده است، افزود: کشاورزی بخش کمی از پهنه استان را تشکیل می‌دهد، اما این وسعت کم نقشی مهم در اشتغالزایی و تولید ارزش افزوده دارد و یکی از این محصولات دارای ارزش افزوده بالا پسته است.

آشناگر با اشاره به اینکه متوسط بارندگی استان سمنان از متوسط کشوری پایین‌تر و حدود ۱۳۴ ملیمتر است، ادامه داد: برداشت از منابع آب زیرزمینی در این استان حدود ۷۷ درصد و بیشتر از متوسط کشور است.
استاندار سمنان با بیان اینکه کشاورزی استان دارای ارزش افزوده بالاست، گفت: امسال بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال تولید ثروت با برداشت بیش از ۴۸ هزار تن پسته از باغ‌های استان پیش‌بینی شده است.

انتقال آب خزر نیازمند حمایت ساسی و اجتماعی

استاندار سمنان یادآور شد: انتقال آب خزر به استان سمنان و کویر فلات مرکزی مهم و دارای اهمیت و اجرای آن نیازمند حمایت اجتماعی و سیاسی است.

آشناگر تصریح کرد: منفعت انتقال آب خزر فقط برای استان سمنان نیست و منفعت آن شامل استان‌های همجوار و تهران نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب خزر به استان سمنان ضرورتی برای پذیرا شدن جمعیت سریز استان‌ تهران و دیگر استان‌های همجوار به سمنان است.


نرخ رشد جمعیت سمنان از کشور بالاتر است

استاندار سمنان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان بیشتر از نرخ رشد کشوری است، بیان کرد: متوسط نرخ رشد جمعیت در استان ۲.۶ درصد و در کشور ۱.۷ درصد است.

آشناگر افزود: در برخی شهرستان‌های استان سمنان مانند گرمسار میانگین نرخ رشد جمعیت ۵.۸ درصد است.

به گفته وی، تعداد جمعیت دانشجویی، نرخ بالای باسوادی و توسعه انسانی نشان از وضعیت خوب استان سمنان است، اما محدودیت منابع آبی از جمله محدودیت‌ها و مشکلات استان محسوب می‌شود.

در استان سمنان پنج هزار و ۱۵۴ واحد اقتصادی در سه بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۷ واحد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت  استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.