به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان استان سمنان، آئین معارفه حسین شاکری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با حضور اسماعیل شفاعی، معاون اداری ومالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حبیب‌الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرهنگی استانداری سمنان؛ امیر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی‌ استان سمنان؛ مهسا شاه‌حسینی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سمنان؛ جمعی از کارکنان و کتابداران اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، نویسندگان و فرهنگ دوستان در سالن همایش کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

۳۴۰۰ کتابخانه عمومی در ایران اسلامی وجود دارد

اسماعیل شفاعی معاون اداری مالی کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، بابیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ باب کتابخانه در کشور فعال است، گفت: امروز دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز کتابخانه دارند.

وی با اشاره به این مطلب که نهاد کتابخانه‌ها پس از تفکیک از وزارت ارشاد به‌مثابه یک‌نهاد عمومی غیردولتی آغاز به کارکرد، تأکید داشت: این نهاد متولی فرهنگ کتاب، کتاب‌خوانی و توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه کارکرد سنتی که سابقاً کتابداران داشتند و تنها به ارائه کتاب وامانت دادن آن محدود می‌شد، امروز در سیاست‌گذاری و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی دیگر جایی ندارد، افزود: امروز این نهاد به مقوله فرهنگ مطالعه می‌پردازد و درنتیجه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را با ابزارهای نوین در دستور کار دارد.

فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دورافتاده‌ترین روستاها

معاون اداری مالی کتابخانه‌های عمومی کشور بابیان اینکه کتابخانه‌ها یک‌نهاد فرهنگی هستند لذا ترویج و اشاعه آن‌ها اولویت این نهاد است، تأکید کرد: امروز سه هزار و ۴۰۰ باب کتابخانه در سطح کشور وجود دارد که در اقصی نقاط کشور به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، به کتاب دوستان خدمات ارائه می‌کنند.

شفاعی بابیان اینکه امروز در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز شاهد فعالیت کتابخانه‌های عمومی هستیم، گفت: این تعداد کتابخانه، نشان از سیاست‌گذاری‌های وسیع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه است.

وی افزود: با تغییر در سبک زندگی افراد در جامعه ضرورت دارد که سبک اداره کتابخانه‌های عمومی نیز ارتقا یافته و تغییر یابد لذا از سال ۹۳ با تغییر دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نگاه به کتابخانه‌های عمومی تغییر کرد و عنصر کتابدار در این سیاست‌های جدید محور قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: جشنواره کتاب‌خوانی رضوی یکی از اقدامات ارزنده‌ای است که در این ‌نهاد انجام می‌شود و در راستای ایجاد خلاقیت بیشتر و تقویت این‌ مهم تلاش خواهیم‌کرد.

ارتباط بین کتاب، کتاب‌خوان‌ و کتابخانه در استان سمنان تقویت شود

در ادامه حبیب‌الله خجسته پور سیاسی و امنیتی استاندار سمنان بابیان اینکه ارتباط منطقی بین کتاب، کتاب‌خوان‌ها و کتابخانه در استان باید تقویت شود، گفت: این ارتباط به ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی منجر می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها دارای سه عنصر اصلی کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوانان جامعه است، تأکید کرد: هنر مدیریت در این نهاد ارتباط دادن این سه وجه اصلی فرهنگی به یکدیگر به‌گونه‌ای است که توسعه فرهنگی در جامعه رخ دهد.

وی بابیان اینکه اگر بتوانیم ارتباط منطقی و با محوریت ایجاد انگیزه و نشاط اجتماعی بین سه رکن کتابخانه‌های عمومی برقرار کنیم، قطعاً شاهد رونق بیشتر این فضاهای خواهیم شد، افزود: امروز نیاز کشور به کتاب‌خوانی بسیار زیاد است.

معاون استاندار سمنان بابیان اینکه عناصر ارتباط مشترک هستند اما شیوه ارتباط و نوع ربط دادن پدیده‌ها هزاران مورد را شامل می‌شود، ابراز کرد: اینکه هر کس با استفاده از دانش و نگرشی که دارد بتواند پدیده‌های اجتماعی را به یکدیگر مرتبط کند دارای اهمیت است که در حوزه کتاب نیز شاهد این امر هستیم.

خجسته پور بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی از بالاترین سطح مدیریتی تا کتابداران در دورترین روستاها در ارتباط با کتاب‌خوانان و برقراری ارتباط درست و منطقی بین سه رکن کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوانان، مهم‌ترین وظیفه را بر عهده‌دارند.

در ادامه حسین شاکری مدیرکل جدید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: امیدوارم بتوانم تجربه‌های کاری خود را که در عرصه فرهنگ کسب کردم با همکاری کارکنان و کتابداران این استان به‌کارگیرم تا فعالیت‌هایی را در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در این استان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های فرهنگی در جهت هم افزایی برای تعالی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی تلاش خواهیم کرد و در این راه از ظرفیت کتابداران و همکاران در اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان بهره خواهیم برد.

۴۳ هزار نفر در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان شرکت کردند

در ادامه سعید دهقانلو معاون و سرپرست سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به استقبال مردم استان از نهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی گفت: ۴۳ هزار نفر در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی استان شرکت کردند.

وی ضمن بیان اینکه برگزاری نهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی یک نقطه عطف در عملکرد این اداره کل طی سال جاری است، تأکید کرد: ۴۳ هزار نفر در سطح استان در جشنواره ملی و فرهنگی رضوی شرکت کردند که از این تعداد ۱۱ هزار نفر در بخش مکتوب و بخش عمده‌ای از این افراد در بخش آنلاین و مجازی شرکت کردند.

دهقانلو ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها را یک برنامه مهم از سوی کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اعلام کرد و گفت: برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی موجب توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و آگاهی مردم از زندگی ائمه اطهار (ع) می‌شود.

سرپرست سابق کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بابیان اینکه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان برگزار شد، عنوان کرد: این جشنواره به‌صورت مکتوب، نقاشی و پویش کتاب‌خوان برگزار شد.

دهقان لو با اشاره به اینکه استان سمنان دارای ۷۱ کتاب‌خانه عمومی است که ۵۲ باب کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی است، اضافه کرد: در حال حاضر قریب به ۶۵ هزار نفر در سطح استان عضو این کتابخانه‌ها هستند.

در خاتمه از خدمات قریب  به شش‌ماهه سعید دهقانلو سرپرست سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان قدردانی و حسین شاکری به‌عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان سمنان معرفی شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1233037
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.