رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان از برگزاری مراسم سنتی "جشن نو سال" یا "علی علی" در روستای تویه‌دروار دامغان خبرداد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان، مهدی قاسمی در این آیین افزود: مراسم نوسال با هدف احیا و حفظ آئین و سنن قدیمی روستای تویه و به منظور ترویج فرهنگ روستایی در منطقه تویه دروار دامغان برگزار شد .

وی، ایجاد نشاط اجتماعی و ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشن سنتی بر شمرد و اظهار داشت: برگزاری آئین‌های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم ترین راهکارها برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار زمینه ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود .

قاسمی گفت: برگزاری جشنواره‌های آئینی در قالب گردشگری رویداد محور، یکی از شیوه‌های نوین جذب گردشگر است و مردم به واسطه جشنواره‌ها و رویدادها، به مناطق مختلف  سفر می‌کنند .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان با اشاره به حضور پرشور مردم فهیم روستا و حمایت از این مراسم ابراز امیدواری کرد: با ثبت آیین "نو سال" در فهرست آثار ملی، شاهد هر چه با شکوه تر برگزار شدن این آئین در سال‌های آتی باشیم .

سنت دیرینه نوسال پانزدهم مرداد ماه هر سال در روستای تویه دامغان همراه با جمع کردن غلات و میوه‌های فصلی به منظور شکرگزاری نعمت های خداوندی با اجرای جشن و پایکوبی برگزار می‌شود .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.