یک مدیر مسوول از اقبال رو به رشد کشاورزان استان سمنان به کشت گل‌محمدی خبر داد و گفت: کشت گل‌محمدی در ۵ سال گذشته با افزایش ۷۰ درصدی در استان روبرو بوده است

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، لطف‌الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به گل محمدی اختصاص دارد .

وی ادامه داد: استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی، پتانسیل کشت و تولید اکثر گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی، زیره سبز را دارد .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۷۰ هکتار کشت گیاه گل محمدی در استان انجام‌گرفته که نزدیک به ۱۳۰ هکتار آن بارور است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: بالاترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان دامغان است که بیش از ۵۰ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد .

رضایی با بیان اینکه کشت گل محمدی دارای ارزش‌افزوده قابل‌توجهی بوده و با توجه به مقاومت به سرما و کم‌آبی با استقبال خوبی در میان کشاورزان استان مواجه شده است تصریح کرد: کشت گل محمدی در طی ۵ سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی در استان داشته است .

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ خانوار در سطح استان به‌صورت مستقیم درزمینه گل محمدی فعالیت دارند افزود: در ایام برداشت گل یعنی از اواخر فروردین تا اواخر خرداد شاهد به‌کارگیری ۳۰۰ نفر نیروی کار نیمه‌وقت در سطح استان هستیم .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: این استان در حال حاضر دارای ۳ واحد فرآوری این محصول بوده و میانگین برداشت این محصول در هکتار ۳ تا ۴ تن در استان است .

رضایی با اشاره به حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کشاورزانی که اقدام به کشت گل محمدی کرده بودند گفت: این سازمان با همکاری معاونت باغبانی تسهیلات دولتی از قبیل یارانه نهال و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و همچنین انجام مشاوره‌های فنی از ابتدا تا انتهای طرح را در اختیار بهره‌برداران قرار داده است .

وی تصریح کرد: در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۳۵ میلیون ریال یارانه برای خرید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در استان تخصیص داده و این مبلغ جذب شد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در باغات گل محمدی استان مشکلاتی از لحاظ بیماری و آفات مشاهده نشده است به برخی از مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: برداشت دستی و هزینه کارگری از مشکلات باغداران استان سمنان است .

رضایی در ادامه افزود: در طرح توسعه اراضی شیبدار یکی از گونه های مهم در الگوی کشت گل محمدی بوده و جایگاه ویژه ای دارد و جهت بهره مندی از پتانسیل موجود احداث ، تکمیل و تجهیز صنایع وابسته به این محصول در استان باید به صورت ویژه ای پیگیری گردد .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.