نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان با دعوت از شماری از خبرنگاران استان پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان آیت‌الله سید محمد شاهچراغی، به بهانه پنجم مردادماه سالروز اولین نمازجمعه بعد از انقلاب در نشستی صمیمی و متفاوت با اصحاب رسانه استان از جمعه به عنوان خاص‌ترین روز هفته نام برد و اظهار کرد: جمعه بهترین روزها و عبادات در آن بهترین عبادات است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع نماز در دین مبین افزود: براساس روایات و احادیث اگر نماز فرد پذیرفته شود همه اعمال و عبادات او مقبول درگاه الهی است و اگر نمازش مقبول نیفتد دیگر عباداتش نیز مقبول درگاه احدیت نخواهد بود.

عضو خبرگان رهبری از نمازجمعه به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: نمازجمعه در حقیقت پایگاه وحدت و از نهادهای موثر در جمهوری اسلامی است و اهمیت این جایگاه تا آنجا است که امام راحل فرمودند که اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاورد و ثمره‌ای نداشته باشد، همین نمازجمعه دستاورد و ثمره مهمی است که ارمغان انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ما انقلاب کردیم که نمازجمعه برپا شود ادامه داد: نمازجمعه یکی از مهمترین ارکان جمهوری اسلامی است و این تریبون مقدس از جایگاه رفیعی برخوردار است..

وی با بیان اینکه خداوند مردم را به حضور در نمازجمعه فرا خوانده افزود: حضور در نمازجمعه یکی از نشانه‌های مومنین است و نمازگزاران در حقیقت میهمانان خداوند هستند چرا که به دعوت حضرت باری‌تعالی در خصوص شرکت در نمازجمعه لبیک گفته‌اند.

عضو خبرگان رهبری با اذعان به اینکه نمی‌توان کسی را به زود به نمازجمعه برد ادامه داد: نمازجمعه جایگاه عبادت و وحدت است و عبادت وظیفه همه بندگان خداوند است چرا که خداوند ما را برای عبادت آفریده است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه ائمه جمعه و نمازگزاران هرکدام وظایف و حقوقی در قبال یکدیگر دارند افزود: یکی از مهمترین وظایف مردم در قبال نمازجمعه این است که موانع حضور خود در نمازجمعه را بردارند و لذا نمازگذار باید هرآنچه مانع حضور وی در نمازجمعه می‌شود را از میان بردارد. همچنین نمازگزار وظیفه دارد همگان را به حضور در این آیین الهی عبادی دعوت کنند.

وی با بیان اینکه نمازگزار وظایف متعددی در قبال امام جمعه دارد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف مهم نمازگزار رعایت سکوت در حین ایراد خطبه‌ها و گوش فرا دادن به آن است که باید محترم شمرده شود.

ائمه جمعه مشکلات مردم را بگویند

آیت‌الله شاهچراغی با بیان اینکه اگر نمازگزار به وظایف خود عمل کند برکات نمازش بیشتر می‌شود گفت: امام جمعه نیز در قبال نمازگزاران وظایف متعددی دارد که کوتاه بودن خطبه‌ها، مطالعه مداوم و ایراد سخنان پرمغز و با محتوا و...از مهمترین این وظایف است.

وی با اذعان به اینکه ائمه جمعه ما باتقوا و اهل عمل‌اند از ائمه جمعه استان خواست خطبه‌های خود را کوتاه اما پرمحتوا ارائه دهند و با مداومت در مطالعه و ایراد خطبه‌های دقیق رسالت و وظیفه ذاتی خود را به درستی ادا کنند.

امام جمعه سمنان با ابراز خرسندی از حضور خوب مردم استان در مصلی‌های نمازجمعه گفت: مردم سمنان همواره حضور خوبی در نمازجمعه داشتند.

وی با انتقاد از حمله به برخی ائمه جمعه خاطرنشان کرد: دشمنان بیکار ننشسته و به نهاد موثر نمازجمعه و برخی ائمه جمعه حمله می‌کنند. متاسفانه برخی روزنامه‌ها نیز گاهی به این نهاد و ائمه جمعه حمله می‌کنند.

پاسخ نماینده ولی فقیه به شایعه استعفیش

شاهچراغی با بیان اینکه نمازهای جمعه باید مشکلات مردم را بگویند ادامه داد: نمازجمعه پایگاه وحدت، تعلیم و تعلم، و ولایت و امامت است و لذا ائمه جمعه نیز باید منصفانه به نقد بپردازند.
 امام‌جمعه سمنان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص آنچه شایعه استعفای ایشان می‌خواند از آن به عنوان شایعه و دروغ شاخدار نام برد و گفت: بنده تا زمانی که توان داشته باشم به خدمت در این سنگر ادامه می‌دهم مگر اینکه مقام معظم رهبری دستور فرمایند وگرنه تا زمان و مادامی که توان دارم در خدمت نمازگزاران و مردم استان خواهم بود.

وی کناره‌گیری از نمازجمعه را نوعی کم‌اعتنایی به این جایگاه رفیع برشمرد و اظهار کرد: نمازجمعه از تریبون‌های مهم در نظام جمهوری اسلامی است.

تمجید آیت الله شاهچراغی از ایجاد میز خدمت در نمازجمعه

نماینده ولی فقیه در استان با اظهار رضایت از حضور مسوولان استان در نمازجمعه گفت: بنده گله‌ای در این خصوص ندارم. در جلسه شورای اداری استان هم از مسوولان خواستم که سهم‌شان را بیشتر کنند. وگرنه مسوولان استان در نمازجمعه سمنان حضور دارند و البته انتظار می‌رود که حضورشان بیشتر شود.

شاهچراغی با تمجید از ایجاد میز خدمت از سوی مسوولان استان در مصلی سمنان گفت: میز خدمت یکی از طرح‌های خوبی است که جمعه‌ها در سمنان و دیگر شهرستان‌ها برپا می‌شود

کدام جوان می‌تواند جای خطبه‌های امامی کاشانی یا موحدی کرمانی پرکند؟

امام جمعه سمنان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص توصیه برخی ائمه جمعه کهنسال در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت جوانان در تریبون‌های نمازجمعه و تداوم حضور آنها در نمازجمعه گفت: استفاده از جوانان توانمند حتما کار شایسته و ارزنده‌ای است البته این را هم نباید نادیده گرفت که جای برخی از این ائمه‌جمعه و خطبه‌های آنها را نمی‌توان به سادگی پر کرد به‌طور مثال کدام نیروی جوان می‌تواند جای خالی آیت‌الله امامی کاشانی یا خطبه‌های موحدی کرمانی یا آیت‌الله خاتمی را پر کند. مطمئنا هیچکدام از جوانان تجربیات ارزنده این بزرگواران را ندارد.

توصیه مسوولان به مهربانی با خبرنگاران

وی با استقبال از حضور جوانان و خصوصا دانشجویان در نمازهای جمعه در پاسخ به پرسشی در خصوص مطالبه برخی دانشجویان در خصوص استفاده از ظرفیت تریبون‌های نمازجمعه گفت:منعی در ارتباط با سخنرانی نمایندگان دانشجویی در مصلی و نمازجمعه نیست. البته این مسائل به ستادهای نمازجمعه استان و شهرستان‌ها ارتباط دارد و من در آن دخالت نمی‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش و مطالبه خبرنگاران از ایشان در خصوص توصیه مسوولان به همراهی بیشتر با خبرنگاران گفت: مسوولان باید با خبرنگاران مهربان‌تر بوده و پاسخگوی سوولات آنها باشند. خبرنگاران با خبررسانی خود به جامعه خدمت زیادی می‌کنند و مسوولان نیز وظیفه دارند پاسخگوی آنها باشند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.