استاندار سمنان از این استان به عنوان یک استان معدنی در کشور نام برد و گفت: به‌دلیل کمبود منابع آبی، معادن این استان عمدتا خام‌فروشی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، علی‌رضا آشناگر در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه این استان اظهار کرد: ایجاد صنایع فرآوری در جوار معادن نیازمند تامین منابع آبی است و لذا تامین این منابع می‌تواند مانع از خام‌فروشی موادمعدنی در استان شود.

وی ادامه داد: بخش معدنی این استان برای فراوری موادمعدنی استان به حدود 50 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و این مهم با اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی تامین خواهد شد.

استاندار سمنان از پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی به عنوان یک طرح بزرگ نام برد و گفت: این طرح به بیش از 9 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که قرار است از سوی سرمایه‌گذار تامین شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو آب مورد نیاز بخش شرب استان از محل این طرح ملی را خرید تضمینی می‌کند ادامه داد: اگرچه در شرایط دشوار فعلی بخش تولید با مشکلاتی روبرو است اما واحدهای صنعتی و معدنی و خصوصا واحدهای بزرگ،  باید برای تضمین خرید منابع آبی طرح به میدان بیایند تا زمینه اجرای این طرح فراهم شود.

آشناگر اجرایی شدن انتقال آب خزر به فلات مرکزی را یک گام بزرگ در جهت توسعه بیشتر استان برشمرد و گفت: با اجرای این طرح چرخ صنعت در استان با شتاب بیشتری به حرکت درمی‌آید.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن پروژه انتقال آب سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت استان گسیل می‌شوند ادامه داد: باید جدا از این پروژه ملی، در زمینه استفاده بیشتر از پساب‌ها در بخش صنعت برنامه‌ریزی شود.

استاندار بااشاره به وجود بیش از 2 هزار واحد صنعتی و 600 معدن فعال در این استان یادآوری کرد: استان سمنان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، نزدیکی به پایتخت و وجود زیرساخت‌های مناسب محکوم به توسعه بوده و این مهم در آن تحقق می‌یابد.

وی رشد بالای جمعیت در استان و مهاجرپذیری استان را دلیلی بر روند رو به رشد توسعه در استان برشمرد و گفت: رشد جمعیت در برخی شهرستان‌های استان همچون گرمسار بیش از 5درصد است و در استان در مجموع 2.6 درصد است در حالی که این شاخص در کشور تنها 1.7 درصد است.

وی با اذعان به اینکه مشکلاتی همچون تحریم‌ها، مقطعی است گفت: مشکل جدی‌تر استان سمنان در مسیر توسعه کم‌آبی است که با اجرایی شدن انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی این مشکل نیز مرتفع می‌شود.

آشناگر بر لزوم توجه بیشتر وزارت صنعت و معدن و تجارت به استان سمنان تاکید کرد و افزود: سال گذشته در مجموع سفر استانی رئیس‌جمهور و اعتبارات و بودجه استانی 60 میلیارد تومان به بخش صنعت در استان تخصیص یافته و این در حالی است که وزارت صمت تنها دو میلیارد تومان از منابع خود را به این استان اختصاص داده لذا انتظار می‌رود وزارتخانه به استان سمنان توجه ویژه داشته باشد.

وی از آنچه ضعف در ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌خواند به عنوان یکی از مشکلات صنایع در استان نام برد و گفت: برخی صنایع معتقدند که روند مطالعات دانشگاهی طولانی است و دانشگاهیان استان معتقدند که کمتر با سفارشی از سوی صنایع مواجه می‌شوند و از همین رو ارتباط بین این دو با مشکلات و ضعف‌هایی روبرو است اگرچه واحدهای موفقی در استان داریم که به مدد دانشگاه توانسته‌اند برخی مشکلات را از پیش پای خود بردارند.

استاندار سمنان با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی رفع موانع تولید گفت: تاکنون 168 جلسه این کارگروه برگزار و با پرداخت 1180 میلیارد تومان تسهیلات به رفع موانع تولید و تحقق رونق تولید و حفظ اشتغال موجود در استان کمک کرده‌ایم. ضمن آنکه در یک سال گذشته 3250 میلیارد تومان طرح به بانک‌های استان اعلام شده است.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به برگزاری مداوم نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان اضافه کرد: هیچ واحد تولیدی در استان به دلیل بدهی به دستگاه‌های اجرایی تعطیل نشده و تا آنجا که امکان داشته با تولیدگران همراهی شده است.

وی با بیان اینکه دولت همه توانش را در جهت فعال نگه داشتن تولید بسیج کرده ادامه داد: با این همه باید بدانیم که هم منابع دولت در این بخش نامحدود نیست و هم فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه بالا است لذا در همین راستاست که استان به حفظ اشتغال موجود می‌اندیشد اگرچه ما در برخی بخش‌ها نیز در زمینه توسعه و ایجاد اشتغال جدید دستاوردهایی داشتیم


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.