به گزارش ایرنا، صدها تن از مردم شاهرود و بسطام در حمایت از تصمیم فرماندار شاهرود مبنی بر تعطیلی معدن بوکسیت تاش و در اعتراض به فعالیت غیرقانونی این معدن در برابر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تجمع کرده و پس از آن با حضور در دامنه کوه شاهوار و در ابتدای جاده معدن، زنجیره انسانی تشکیل دادند.
با اتمام مجوز فعالیت این معدن، 18 اسفند سال گذشته و با اعلام فرماندار شاهرود، معدن بوکسیت تا حصول نتیجه قانونی و عمل به تعهدهایی که شرکت بهره بردار دارد به صورت موقت تعطیل شد. با این وجود بنابر گزارش های مردمی، از آن زمان این معدن به فعالیت خود به صورت غیرقانونی ادامه داده است.
تاکنون علاوه بر تجمع های مردمی در اعتراض به فعالیت این معدن، مسئولان شهرستان شاهرود از جمله فرماندار، امامان جمعه، اعضای شورای شهر شاهرود و بسطام و همچنین نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کرده وتعطیلی معدن را خواستار شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز چندی پیش با بیان اینکه این اداره کل قائل به تعطیلی کامل معدن بوکسیت شاهوار است، از به خدمت گرفتن وکیلی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود برای رسیدگی به این موضوع خبر داد.
در گردهمایی امروز مردمی که ابتدا در مقابل اداره منابع طبیعی و سپس در دامنه کوه شاهوار برگزار شد، مردم رسیدگی بیشتر به این موضوع از سوی مدیر کل منابع طبیعی استان و مدیرعامل آب منطقه ای را خواستار شدند.
حضور در گلزار شهدای شاهرود نیز پایان بخش این برنامه بود.
به گزارش ایرنا، کوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌ کوه البرز است، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است.
این کوه علاوه بر آن که از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است، یکی از رویشگاه ‌های ارزشمند سرو ‌کوهی یا اُرس نیز محسوب می‌شود، از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان شناخته می‌شود و همواره مورد توجه است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در تاریخ 25 شهریور با عنوان «بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش» اعلام کرد: ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش به این شکل، می تواند علاوه بر وارد کردن ضربه های جبران ناپذیر به طبیعت منطقه، حیات مردم را نیز در معرض تهدید قرار دهد.
این مرکز در گزارش خود در سه بخش به معرفی معدن بوکسیت تاش، چالش های زیست محیطی و اجتماعی این معدن و بررسی روند قانونی اکتشاف و بهره برداری از آن پرداخته و در نهایت راهکار ارائه کرده است.
تهدید منابع آب زیرزمینی منطقه، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حیات وحش منطقه، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار، از بین رفتن جاذبه اصلی گردشگری منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و نیز چالش مدیریت پسماند و ایجاد سیلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسیر آب و دره ها از جمله سرفصل های بخش دوم این گزارش است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.