ایرج حیدریان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان مصرف آب کشاورزی بر اساس سند توسعه آب در استان سمنان باید در مدت 10 سال از 941 میلیون متر مکعب به 654 میلیون متر مکعب کاهش یابد.
وی بیان کرد: صرفه جویی سالانه 3.3 میلیون مترمکعب آب به معنای کاهش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی نیست بلکه اصلاح الگوی کشت و افزایش بازدهی در این بخش است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به اجرای طرح های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، ادامه داد: اجرای این طرح ها افزایش بازدهی تولیدات کشاورزی را در پی داشت، اما صرفه جویی آب در این بخش را محقق نساخته است.
وی بر ضرورت پایش سالانه مصرف آب بخش کشاورزی در استان سمنان تاکید و تصریح کرد: برنامه ریزی درست و اصولی براساس پایش ها منجر به صرفه جویی در مصرف آب این بخش می شود.
حیدریان با بیان اینکه در عمل بارش ها از ابتدای سال 98 تاکنون تاثیر چندانی بر وضعیت منابع آب های زیرزمینی سمنان نداشته است، خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد از منابع آبی این استان از سفره های زیرزمینی تامین می شود.
وی تاکید کرد: میزان نیاز تولید محصولات گلخانه ای در استان سمنان و آب مصرفی در این بخش باید سالانه پایش و بر اساس آن سیاست گذاری در توسعه کشت گلخانه ای صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان یادآور شد: تطبیق میزان آب مصرفی و سطح زیر کشت و نوع محصولات تولیدی در بخش کشاورزی از بروز هرگونه بی نظمی و فشار بر منابع آبی جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا، 198 هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از این وسعت 54 هزار هکتار باغ، 110 هزار هکتار زراعت و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود 45 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.