به گزارش ایرنا، یوم الله سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر حماسه جاویدان و بی ‌نظیر تاریخ، گویای مقاومت و پایداری ملت ایران اسلامی است، حماسه ای که در تاریخ ثبت شد تا درسی برای دشمنان این نظام باشد و آن ها بدانند مردم ایران ملتی هستند در پای آرمان ها همواره انسجام و شجاعت دارند.
امام راحل درباره فتح خرمشهر فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.
در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی، ملت ایران با تاسی از امام راحل و رهبری، هیچ زمان حتی وجبی از خاک این مرز و بوم را به دشمن ندادند و در برابر قلدری‌های هیچ کسی کوتاه نیامدند و فتح خرمشهر، نمونه بارز حماسه ای بزرگ است که نشان داد ملت ایران چگونه در مقابل بزرگترین لشکرکشی صدام به ایران ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.
خرمشهر پس از 575 روز اشغال و پس از 35 روز مقاومت، چهارم آبان 1359توسط رژیم تا دندان مسلح بعثی عراق اشغال شد و در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد 1361 در عملیات بیت المقدس آزاد شد.
عملیات آزادسازی خرمشهر به کشته و زخمی شدن 16 هزار و اسارت 19 هزار عراقی منجر شد و گرفتن این تعداد اسیر از دشمن، بیانگر اهمیت این عملیات برای ایران و مفتضح بودن شکست دشمن تا بن دندان مسلح است که نیروی نظامی زیاد و تجهیزات نظامی مدرنی را در خرمشهر مستقر کرده بود.
در این روز بزرگ، شهر خون و قیام پس از 19 ماه توسط رزمندگان اسلام آزاد شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد.
بازگویی رشادت های رزمندگان دوران دفاع مقدس، غیرت و مردانگی جوانان این مرز و بوم را برای حفظ و پاسداری از خاک وطن در دل آن ها زنده نگه می دارد.
این مساله تا جایی در قلب های جوانان ما ریشه دوانده که تحسین جهانیان را برانگیخته است، مجاهدانی از تبار شهیدان باهدف دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم برای خشکاندن اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند، گواه این امر است.
با این وجود، لزوم بازخوانی برگ های افتخار و شجاعت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست چرا که دشمنان با انواع ترفندها و راه اندازی جنگ نرم سعی در گمراهی نسل جوان ایران اسلامی را دارد.
نسل جوان و آینده سازان کشور برای رویارویی هر چه بهتر با دشمنان باید با این مقطع از تاریخ و روحیات تکرارنشدنی و منحصر به فرد دوران مقدس آشنا شوند.

** فتح خرمشهر نماد مجد ارزش‌های دفاع مقدس
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: فتح خرمشهر نماد عظمت ارزش‌های دفاع مقدس است که باید برای آشنایی نسل جوان امروز با ایثارگری‌های بخشی از جامعه که برای پاسداشت و تحقق این ارزش‌ها، جان خود را فدا کردند، تلاش شود.
حبیب الله خجسته پور افزود: آزادسازی خرمشهر یکی از اولین اتفاقات نشاط آفرین برای مردم ایران بود که پس از ناراحتی‌ها و فشارهای جنگ تحمیلی در جامعه رخ داد.
وی تاکید کرد: امروز با وجود فاصله زمانی از آن دوران برای ماندگاری ارزش های دفاع مقدس باید این گونه ایثارگری و تحقق ارزش‌ها یاد آوری شود.
وی بیان کرد: همواره وحدت، همدلی و همبستگی که آحاد جامعه در کنار مسوولان نظام پاسخی ارزشمند به هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان ایران اسلامی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به جنگ اقتصادی همه جانبه، خاطرنشان کرد: حرکت جامعه اکنون نیز همانند دوران دفاع مقدس باید حول محور ولی فقیه و اهداف نظام باشد.
وی به ضرورت آشنایی نسل جوان با واژگان ایثار، مشارکت و امید به آینده تاکید کرد و گفت: نسل جوان با ارزش‌های والا مانند صداقت، ایثار، مشارکت، همدلی، وفاق و امید به آینده که توسط رزمندگان در دوران دفاع مقدس به خوبی ظهور پیدا کرد آشنا شوند.

** سوم خرداد، نقطه عطف دفاع مقدس
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، آزادی خرمشهر را نماد پیروزی ملت مسلمان ایران در دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: فتح خرمشهر نقطه عطف در معادلات جنگ تحمیلی محسوب می‌شود چرا که پس از این تاریخ ایران از حالت تدافعی در جنگ بیرون آمد.
سرهنگ محمد حسن سلامی با بیان اینکه فتح خرمشهر مقدمه ساز پیروزی‌های پیاپی ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس شد، افزود: شکست دشمنان در برابر رزمندگان اسلام بعد از سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر سرعت یافت.

** مقاومت کلید موفقیت ایران
سلامی به اهمیت تبیین روز آزادسازی خرمشهر برای جوانان تاکید و تصریح کرد: رزمندگان در جنگ به تکلیف اسلامی و دینی خود عمل کردند و در آن سال های سخت و با وجود تجهیزات پیشرفته و فراوان دشمنان، با ایمان قوی و توکل بر خدا در برابر دشمن ایستادگی کردند.
وی یادآور شد: مقاومت و وحدت در برابر دشمنان در شرایط گوناگون رمز موفقیت ملت ایران اسلامی است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تاکید کرد: امروز، مردم ایران اسلامی نیز با توجه به گستردگی و پیچیدگی‌های هجمه‌های دشمنان باید همچون گذشته با ایثار، عزم راسخ و روحیه انقلابی در برابر این توطئه‌ها با آمادگی کامل ایستادگی کنند.

**ولایتمداری رکن اصلی سربلندی نظام
فرمانده سپاه قائم(عج) استان سمنان گفت: کلید واژه مهم پیروزی رزمندگان در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر مقاومت بود که با خواست خداوند رزمندگان در نبرد حق علیه باطل پیروز شدند.
سرهنگ حمید دامغانی تصریح کرد: فتح خرمشهر بر مبنای اعتقاد به خدا انجام شد و ولایتمداری رکن اصلی در سربلندی این نظام مقدس است.

** سوم خرداد تجلی گر خودباوری دینی- ملی
معاون سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: بزرگداشت سوم خرداد، اشاعه و تبیین فرهنگ ولایتمداری است و نشان از خودباوری دینی و ملی دارد.
سرهنگ علی خالقیان افزود: بازخوانی این رویداد بزرگ در جامعه به ویژه برای جوانان ایران اسلامی باید با هدف ارتقا و اعتلای خودباوری و ولایتمداری در میان این نسل باشد.
وی با اشاره به جمعیت نسل جوان کشور، تصریح کرد: بیش از 36 میلیون نفر از جمعیت کشور را افراد زیر 30 سال و نسل جوان تشکیل می‌دهد و باید برای تقویت خودباوری دینی و ملی، ایستادگی در برابر مشکلات و تقویت روحیه جهادی و انقلابی در بین آن ها برنامه ریزی داشت.

** جوانان محور برنامه های سوم خرداد در سمنان باشند
فرماندار سمنان با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای سالروز آزادسازی خرمشهر تدارک دیده شده، گفت: این برنامه‌ها با محوریت جوانان برنامه‌ریزی و سیاست گذاری شده است.
سید عباس دانایی بیان کرد: همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی همچنین نظامی و خدماتی در اجرا و برنامه‌ ریزی ویژه برنامه‌های سوم خرداد ضروری است.
فرماندار سمنان با اشاره به جلسات مختلف برای هر چه باشکوه تر برگزارشدن برنامه‌ها با محوریت بزرگداشت سوم خرداد، تاکید کرد:
سوم خرداد نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است بنابراین باید اهمیت آن و همچنین جانفشانی رزمندگان اسلام در این عملیات مهم، برای جوانان تبیین شود.
دانایی به نقش رسانه ها در اشاعه فرهنگ ایثار در جامعه، خاطرنشان کرد: در مسیر تبیین ایثارگری های رزمندگان جنگ تحمیلی، روایتگران دفاع مقدس، آموزش و پرورش و دستگاه ‌های فرهنگی نقشی ویژه دارند.

** تدارک 600 عنوان برنامه به مناسبت سوم خرداد در سمنان
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان گفت: 600 عنوان برنامه با همکاری دستگاه های اجرایی، تشکل ها، نیروهای مسلح و دانشگاه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد حماسه آزادسازی خرمشهر در این استان برگزار می شود.
سلامی خاطرنشان کرد: یکم تا چهارم خرداد 98 روزهای حماسه آزادسازی خرمشهر با شعار «ما پیروزیم» با عنوان روز رسانه، دفاع مقدس و مقاومت، روز شهدا، ایثارگران و پیروان ولایت، روز مقاومت، ایثار و پیروزی و ولایت مداری، و روز دزفول، مقاومت و پیروزی نامگذاری شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: در آیین گرامیداشت سوم خرداد امسال برنامه هایی با محوریت ارزش های دفاع مقدس در چهارم خرداد در بیش از هزار مدرسه استان برگزار می شود.
سلامی اضافه کرد: آیین اجتماع رزمندگان سمنان و مهدیشهر و رونمایی از نرم افزارهای چند رسانه ای ویژه دفاع مقدس از دیگر برنامه های ارزشی گرامیداشت آزاد سازی خرمشهر در استان است.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.