احسان بینش یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که 19 درصد از مبتلایان به فشار خون بالا بیماریشان را کنترل می کنند، افزود : فشار خون 16 هزارتن از مردم شرق سمنان در سامانه های وزارت بهداشت ثبت شده و تعداد 10 هزارتن از این بیماری اطلاع نداشته یا در سامانه ثبت نکرده اند.
وی ادامه داد: 40 درصد از مبتلایان به فشار خون بالا از این بیماری اطلاع نداشته و فقط نیمی از 60 درصد باقی مانده برای کنترل و دریافت دارو مراجعه می کنند.
بینش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت خواند و گفت : این برنامه با محوریت معاونت بهداشتی دانشگا ه های علوم پزشکی کل کشور برگزار می شود.
وی تصریح کرد: گروه های هدف این طرح افراد 30 سال به بالا ، بیماران کلیوی و زنان بارداران در تمام رده های سنی هستند.
بینش با اشاره به این که 40 میلیون فرد بالای سی سال در کشور زندگی می کنند، ادامه داد: با توجه به این که اندازه گیری و ثبت بخش بزرگی از این طرح کار می باشد، اجرای آن نیاز به عزم ملی دارد .
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از خبرنگاران و روابط عمومی دستگاه های اجرایی خواست اطلاع رسانی به زیر مجموعه ها را در دستور کار قرار دهند تا این طرح با موفقیت انجام شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یادآور شد: فشار خون مهمترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ، نارسایی کلیوی و سکته های مغزی است .
وی از جان دادن 10 میلیون تن در سال 2017 میلادی بر اثر فشار خون بالا در دنیا خبر داد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 25 تا 30 درصد جمعیت افراد بالای 30 سال کشور به تعداد 15 میلیون تن مبتلا به فشار خون بالا هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اظهار داشت: شناسایی بیشتر افراد مبتلا و پیشگیری از شیوع و نیز مراقبت و درمان افراد مبتلا به پرفشاری خون از هدف های مهم این طرح است .
وی افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا را از دیگر اهداف این طرح خواند.
بینش مرحله آگاه سازی را از 27 اردیبهشت تا 15 خرداد اعلام کرد و گفت: مرحله غربالگری هم از 17 خرداد شروع و تا یکماه ادامه خواهد داشت.
وی روش غربالگری را حضوری و خود اظهاری خواند و افزود: 10 پایگاه سیار علاوه بر پایگاه های سلامت ، خانه های بهداشت و پنج مرکز در شهرهای کوچک آماده خدمات رسانی به صورت رایگان هستند.
فشار خون بالا یا پرفشاری خون 'Hypertension' که به آن پرفشاری شریانی هم گفته می‌شود،که در صورت ابتلا قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌ها شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.