به گزارش ایرنا، طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده راهکاری برای ایجاد فرصت برای بهره مند شدن همه اقشار جامعه از خدمات درمانی با تعرفه دولتی است؛ همه ما گاه زمان های طولانی برای ویزیت پزشک متخصص در مراکز درمانی صرف کرده ایم و گاه متوجه شده ایم با وجود صرف مدت زمان طولانی برای مراجعه به پزشک متخصص، پزشک مرتبط با بیماری ما نیست، در صورتی اگر طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده به شیوه درست و اصولی اجرا شود، پزشک خانواده در صورت نیاز فرد بیمار را به پزشکان متخصص و فوق تخصص معرفی می کند.
اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده از هدررفت وقت شهروندان جلوگیری می کند و زمینه مراجعه به پزشک متخصص را فراهم می کند.
اجرای طرح های نو مقاومت هایی را در جامعه هدف ایجاد می کند و ممکن است اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده در جامعه ما هم با مقاومت هایی همراه باشد، اما باید همه به این نقطه نظر برسیم که اجرای اصولی، تبیین و آگاه سازی افکار عمومی نسبت به مزایای اجرای طرح به طور حتم از میزان مقاومت ها در اجرای طرح می کاهد.
اما آنچه با وجود مقاومت ها مسلم است این است که طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده طرح موفقی است که کشورهای توسعه یافته این روند را در حوزه درمان درپیش گرفته اند، اگر این روند به شیوه درست اجرا شود، بی شک در تحقق عدالت اجتماعی در حوزه درمان گام مهمی برداشته می شود

** ارائه خدمات هدفمند با اجرای طرح نظام ارجاع
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: اجرای نظام ارجاع به پزشک خانواده نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی هدفمند دارد.
علی گوهری افزود: هدف از اجرای نظام ارجاع به پزشک خانواده ارائه خدمات درمانی اولیه به بیمار به وسیله پزشک خانواده و ارجاع به پزشک متخصص در صورت تشخیص پزشک خانواده است.
وی ادامه داد: در نظام ارجاع به پزشک خانواده بیمار تصمیم گیرنده در مراجعه به پزشک نیست بلکه براساس تشخیص پزشک خانواده اقدامات درمانی برای بیمار انجام می شود و اگر خودش بخواهد تصمیم بگیرد باید در خارج از نظام ارجاع خدمت دریافت کند و این مهم موجب ارائه خدمات درمانی هدفمند و جلوگیری از خدمات اضافی می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ابراز داشت: اکنون نظام ارجاع به پزشک خانواده سه سطح ارایه خدمات درمانی را شامل می شود.
وی یادآور شد: سطح اول شامل ارائه خدمات در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری و خانه بهداشت، سطح دوم نظام ارجاع به پزشک خانواده شامل خدمات تخصصی شامل خدمات تشخیصی، درمانی، توانبخشی، عمل های جراحی، اقدامات بالینی، خدمات دارویی، آزمایشگاه ها و تصویربرداری و سطح سوم شامل خدمات فوق تخصصی می شود.

** کاهش هزینه بیمار ارمغان طرح نظام ارجاع
گوهری، صرفه جویی در وقت و جلوگیری از سرگردانی بیمار، کاهش هزینه بیماران و دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه دولتی، انتخاب درست پزشک متخصص و جلوگیری از مراجعه به پزشکان متعدد و غیرمرتبط را از مزایای اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده عنوان کرد.
وی، دسترسی بهتر مالی و زمانی برای اقشار ضعیف جامعه، شفافیت بیشتر در روند درمان، کاهش خوددرمانی، وجود پرونده الکترونیک برای بیمار و کاهش میزان هزینه نظام بیمه را از دیگر مزایای اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده مطرح کرد.

**ناآگاهی مانع اجرای طرح نظام ارجاع
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، نبود آگاهی درباره طرح پزشک خانواده، ضعف فرهنگ سازی، نبود زیرساخت کافی، همکاری بین بخشی ضعیف و کافی و اثربخش نبودن نظارت نهادهای مختلف را مشکلات پیش روی اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده مطرح کرد.
وی خاطر نشان کرد: بی اعتمادی مردم به اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده، کاهش ارزش طرح به علت رایگان بودن، فقدان تناسب بین سرانه پرداختی به پزشکان و جمعیت تحت پوشش، فقدان شفاقیت پرداخت ها به پزشک خانواده از دیگر مشکلات اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده است.

**تامین زیرساخت لازمه اجرای طرح نظام ارجاع
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان گفت: برای اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده باید زیرساخت ها فراهم و با اطلاع رسانی به جامعه زمینه اجرای موفق طرح فراهم شود.
مجتبی اکرم افزود: در استان سمنان بیش از متوسط و استاندارد پزشک متخصص وجود دارد و دسترسی آسان به پزشک متخصص نقض آشکار طرح تحول نظام سلامت است
به گفته وی، طرح تحول نظام سلامت علم اقتصاد در حوزه درمان است، دسترسی ارزان، موجب افزایش تقاضا و مغایر با اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده است.
وی ابراز داشت: طبق استاندارد تعریف شده از سوی وزارت بهداشت، به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت یک مرکز تصویربرداری ام آر آی نیاز است و اکنون در استان سمنان پنج مرکز تصویربرداری وجود دارد و این میزان مرکز تصویربرداری در استان 702 هزار نفری سمنان مغایر با علم اقتصاد درمان و طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده است.
وی تصریح کرد: دسترسی آسان و نیازهای القایی هزینه های درمان را افزایش داده است و هدفمند کردن درمان با اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده نقش موثر در کنترل قیمت دارد، چرا که مردم بدون علم به این که باید به چه پزشکی مراجعه کنند دایم در حال تهیه دارو و انجام آزمایش هستند.

**آموزش مهمترین گام در اجرای طرح نظام ارجاع
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: آموزش مهم ترین زیرساخت برای اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده است و آموزش نباید فقط محدود به مردم باشد، تمام سازمان ها و مولفه های موثر در اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده باید آموزش فرابگیرند.
رضا ممتحن افزود: وزارت بهداشت در اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده به تربیت پزشک عمومی و پزشک خانواده توجه داشته باشد.
وی ادامه داد: سمنان از استان های معدود است که مردم مراجعه به پزشک متخصص را به مراجعه به پزشک عمومی ترجیح می دهند و تعداد پزشکان عمومی نسبت به متخصص کم است.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده باید به تامین زیرساخت های درمانی مانند پاراکلینیک به نسبت جمعیت توجه کرد.
ممتحن تصریح کرد: اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده به معنای ایجاد محدودیت در ارائه خدمات درمانی نیست بلکه با اجرای این طرح خدمات درمانی به افراد هدفمند انجام می شود و مانع از ایجاد سردرگمی در بیمار می شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: در تهران به ازای هر 250 هزار نفر یک مرکز تصویربرداری ام آر آی وجود دارد اما در استان سمنان به ازای هر 130 هزار نفر یک مرکز ام آر آی فعال است.
به گزارش ایرنا، آموزش و اطلاع رسانی به مردم در همراه کردن جامعه و کاهش مقاومت ها در اجرای طرح نظام ارجاع به پزشک خانواده نقش مهم دارد و رسانه ظرفیت مناسبی برای آگاهی بخشی به مردم درباره مزایای اجرای طرح است.
7342/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.