احمد یحیایی نیا عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بارندگی و سیلاب های جاری شده از روستاهای بالادست با ورود به رودخانه چشمه علی، به مجموعه سد دامغان سرریز شده و ذخیره این سد را تقویت کرده است.
مسئول بهره برداری از سد شهید شاهچراغی دامغان ادامه داد: از ابتدای سال 98 تا کنون با افزایش 700 سانتی متری تراز آب در این سد، هفت میلیون متر مکعب آب وارد این مجموعه شده است.
یحیایی نیا اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب موجود در سد دامغان بیش از 17 میلیون متر مکعب است که با توجه به رسوب موجود، حجم خالص سد حدود 14 میلیون متر مکعب برآورد می شود.
وی با بیان اینکه این مجموعه هم اکنون در تراز متوسط خود قرار دارد، خاطر نشان کرد: میزان حجم سد دامغان در اردیبهشت سال گذشته 9 میلیون متر مکعب بود که به لطف بارندگی های اخیر بیش از هشت میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
یحیایی نیا اضافه کرد: با توجه به بارش های فراوان و میزان ذخیره آب موجود در سد، تا 2 سال آینده هیچ نگرانی از بابت کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی وجود ندارد.
وی، سرریز آب چشمه علی را یکی از مهم ترین منابع تامین آب مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان دانست و گفت: در حال حاضر دبی این چشمه یک هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که نسبت به تابستان سال گذشته، بیش از 800 لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.
مسئول بهره برداری از سد شهید شاهچراغی دامغان تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح ساماندهی رودخانه چشمه علی، افزایش دبی چشمه ها در نتیجه بارش ها، رسیدن حجم آب به حداکثر ظرفیت و سرریزشدن این سد پیش بینی می شود که جای نگرانی نیست.
به گزارش ایرنا، مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت 21 میلیون متر مکعب در 10 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد؛ از این سد 23 نهر شهر و روستا آبگیری می کنند که در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای بخش آشامیدنی بهره برداری می شود.
2 هزار بهره بردار بخش کشاورزی از آب سد دامغان استفاده می کنند.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.