به گزارش ایرنا، مسجد امام (ره) سمنان که به نام مسجد سلطانی نیز شهرت دارد در مرکز این شهر در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بناهای تاریخی به جامامانده از دوره قاجار در استان سمنان به شمار می‌آید.
مسجد امام(ره) شهر سمنان از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و شمال غربی ورودی دارد که سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس‌های زیبا تزیین شده که هر بیننده اهل ذوق را به وجد می آورد و این تازه اولین گام برای ورود به بنایی است که نماد عشق و هنر است.
ورود به این بنای تاریخی از در شمال غربی که همجوار با تکیه پِهنه‌ است با قدم زدن در یک دالان دراز و از درهای شمال، جنوب و شرق با عبور از دالان های هشتی شروع می شود.
این شاهکار معماری به جامانده از دوران قاجار چهار ایوان دارد، که گذشتن از دالان های ورودی مسجد، نظر هر مخاطب را به خود جلب می کند.
بلندترین ایوان این مسجد، ایوان غربی با ارتفاع 19.5 متر است که دارای کاشی‌کاری و کتیبه‌هایی است که با خط ثلث در زمینه لاجوردی نقش بسته و در برگیرنده آیاتی از کلام‌الله مجید است.
در پشت این ایوان مقصوره زیبایی به ارتفاع 21 متر بنا شده و در بالای این مقصوره گلدسته‌ای وجود دارد که شامل گنبد کوچکی با پوشش کاشی فیروزه‌ای و ساقه هشت ضلعی است، در 2 طرف این ایوان دو منار بنا شده که تا نزدیک بالای ایوان رسیده ولی ناتمام مانده است.
ایوان شرقی نیز با 18.5 متر ارتفاع، شکوه مثال زدنی دارد و بر بالای این ایوان، گلدسته‌ای زیبا به صورت طرح شش ضلعی و با پوشش هرمی شکل با نرده های مشبک و چوبین قرار دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.
بعد از آنکه چشم های دوخته شده به ایوان های مسجد امام (ره) آرام گرفت، صحن مربعی شکل مسجد به مساحت 62 قدم خودنمایی می کند که در چهار گوشه آن، چهار مهتابی بزرگ با اتاق‌ها و حجره‌هایی چند در و در زیر آن شبستان هایی با پنجره‌های مشبک آجری لعابدار وجود دارد.
مسجد امام (ره) در سال 1342 هجری قمری در زمان فتحعلی شاه قاجار به همت استاد صفرعلی معمار و حاج سید حسن حسنی از علمای مشهور شهر سمنان که مؤلف کتاب منهاج‌العارفین است ساخته شده است؛ در منابع ذکر شده که وی هزینه ساخت مسجد را با مصادره اموال ذوالفقارخان، حاکم جبار وقت سمنان که از بیت‌المال تصرف کرده بود، تامین کرده است.
در پیشانی در شمالی، کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است، «این بنای رفیع به دست حسین ایلیاد اصفهانی کاشی‌ساز و استاد فرج‌الله معمار سمنانی و به سعی آقای معصومی در رمضان سال 1368 تعمیر و مرمت شده است. »
در پایین این کتیبه و زیر مقرنس‌کاری‌های سردر مسجد قطعه سنگی مرمری است که در آن نصف قصیده محمد حسن‌خان کاشانی متخلص به عندلیب که در تاریخ بنای مسجد و مدح فتحعلی‌شاه سروده شده به خط نستعلیق حجاری شده است.
به گزارش ایرنا ، مسجد امام یا مسجد سلطانی سمنان در سال 1315 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 257 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان در موضوع های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، پرونده های خبری ویژه با برنامه مشخص را در دستور کار خود دارد.
با هدف معرفی ظرفیت های بی نظیر و جذاب گردشگری و مسافرپذیر استان و همچنین توسعه فرهنگ و صنعت گردشگری در این منطقه و آشنایی مردمان ایران اسلامی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه های طبیعی و دیدنی استان سمنان، ایرنا پرونده معرفی جاذبه های گردشگری استان را گشوده است.
معرفی شهدای استان، پرونده سلامت و معرفی کتاب، از دیگر پرونده های خبری خبرگزاری ایرنا مرکز سمنان است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.