به گزارش ایرنا، رمضان ماه تمرین نیکی کردن به یکدیگر، پرهیز از تهمت زدن، پرهیز از دروغ گفتن، پرهیز از سخن ناروا به زبان آوردن، پرهیز از دل شکستن و در یک کلمه تزکیه نفس است و این مهم باید بیش از پیش مد نظر روزه داران قرار بگیرد.
ماه رمضان صرف تحمل گرسنگی و تشنگی نیست، فرصتی است تا انسان به دورن خود رجوع کند و بار دیگر انجام کارهای نیک و پرهیز از انجام کارهای ناپسند را به خود یادآوری کند.
رمضان ماه انسان سازی است و انسان روزه دار تمرین می کند همان گونه که در بر نیازهای مادی مانند وابستگی به آب و غذا غلبه می کند در برابر نیازهای غیرمادی مانند هوا و هوس پا می گذارد.
رمضان ماه میهمانی خداوند بخشنده و مهربان است و ما نیز به عنوان یک مسلمان و شیعه در این ماه باید بر تقویت خصلت بخشندگی و مهربانی در خود تلاش کنیم.
ماه مبارک رمضان فرصتی برای توجه به خصلت های پسندیده اخلاقی است، فرصتی برای انسانی کامل شدن و مومنی که دل در گرو محبت خدا می بندد و از هر وابستگی دل می برد.
رمضان یادآور دلیری ها و رشادت های مولای متقیان امام علی(ع) است، امامی که همواره به فکر یتیمان و مسکینان بود و در تاریکی شب به کمک نیازمندان می شتافت و این ویژگی باید در ماه رمضان در جامعه تقویت شود و همه به فکر هم نوعان خود باشیم و در این بین نباید از کمک به هم وطنان‌مان که در روزهای ابتدای سال به دلیل وقوع سیل خانه هایشان ویران شد غافل شویم.
آری فلسفه ماه مبارک رمضان بیش از تحمل گرسنگی و تشنگی است رمضان ماه نزول قرآن است، قرآنی که آیه آیه آن درس زندگی می آموزد اما افسوس که آن چنان شایسته است از این کتاب آسمانی درس نمی گیریم.
خداوند در قرآن راه درست زندگی کردن، درست بندگی کردن را قدم به قدم به ما می آموزد خداوند در قرآن می فرماید «بنده ام یک قدم به سویم بیا، من هزار قدم به سوی تو می آیم» اما همه ما این جملات را بارها و بارها شنیده ایم ولی چقدر به آن عمل کرده ایم باید به درون خود بازگردیم و با خود رو راست باشیم.
رمضان در لغت از رمضاء به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزاندن است و چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته می شود و در روایتی آمده است: هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد و بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.
روزه داری با تقویت کارهای خداپسندانه در وجود انسان، زمینه آرامش و سلامتی روح و روان را فراهم می کند و همچنین با استراحت دادن به بدن موحب تندرستی جسم می شود.
به گزارش ایرنا، رمضان نهمین ماه سال قمری و ماهی مبارک در دین اسلام بوده و روزه بر مسلمانان در این ماه واجب ‌است.
طبق اعتقاد مسلمانان شب قدری که در آن قرآن بزرگترین معجزه بشریت بر رسول الله(ص) نازل شده است در همین ماه رمضان قرار دارد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.