در استان سمنان 793 فضای آموزشی، پنج هزار و پنج کلاس درس به مساحت 653 هزار و 934 متر مربع وجود دارد و 41 درصد کلاس های درس این استان فرسوده و 36 درصد مدرسه ها تخریبی است.
از مجموع 120 هزار دانش آموز در استان دستکم 55 هزار نفر در مدارس تخریبی و فرسوده تحصیل می کنند که این امر در کاهش کیفیت آموزش در سمنان بسیار تاثی گذار است.
سمنان از قرن های گذشته به دیار علم، ادب و فرهنگ شهره است و روا نیست در دیار اندیشمندان بنامی همچون منوچهری دامغانی، فروغی بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، حاج ملا علی سمنانی و ابن یمین فریومدی، دانش آموزان در مدرسه های فرسوده و تخریبی تحصیل کنند.
براساس آمار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان چالش مدارس تخریبی و فرسوده در تمامی شهرستان های سمنان وجود دارد که این امر در بعضی از موارد به دلیل کاهش کیفیت در آموزش ها به افت تحصیلی و در بعضی موارد به ترک تحصیل در مناطق محروم استان می انجامد.
براساس آمار بیش از 40 درصد از مدارس کشور غیر ایمن است که رفع این چالش و اجرای طرح های مهم آموزشی برای پرورش دانش آموزان نخبه و با استعداد نیازمند عزم دولت و مشارکت خیّران نیک اندیش است.
اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان دانش آموزان در مدارس هوشمند و به روز در حال تحصیل هستند اما در ایران که ظرفیت های متعدد برای تربیت نیروی انسانی خلاق وجود دارد، دانش آموزان با حداقل امکانات تحصیل می کنند.
فرهنگ مدرسه سازی و ساخت مکان های آموزشی با فعالیت دستکم 650هزار خیّر مدرسه ساز در کشور نهادینه شده است که براساس آمار بیش از 35 درصد مدارس کشور را این نیک اندیشان می سازند.
از سوی دیگر در استان سمنان بیش از 50 درصد مدارس را خیّران می سازند که براساس آمار، سمنان از حیث در رتبه اول کشور قرار دارد.
با وجود تلاش خیّران اما آمار مدارس فرسوده و تخریبی همچنان در سمنان قابل توجه است که مسئولان با برنامه ریزی اصولی و عزمی راسخ برای رفع این چالش اساسی باید گام بردارند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه بیش از 2 هزار و 20 واحد صنعتی و تولیدی در سمنان وجود دارد و این استان به عنوان قطب اقتصادی منطقه به شمار می رود و روند افزایش جمعیت در این دیار قابل توجه بوده این امر موجب شده است که دستکم بیش از 20 درصد مدارس استان به صورت 2 نوبته اداره شود.
بازسازی و ساخت مدارس جدید به مقوله ساخت ایران آباد در آینده است و تمام مسئولان، خیّران و اقشار مردم با برنامه ریزی اصولی و هدفمند در این مسیر با برکت و خیّر قدم بردارند.
به گزارش ایرنا، بیش از هشت هزار معلم در یک هزار و 100 مدرسه استان سمنان به 120 هزار دانش آموز آموزش می دهند.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.