ساره امیرجان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کودک آزاری از نوع غفلت و بی توجهی در خانواده های دارای اختلاف های حاد خانوادگی، والدین معتاد و همسرآزاری فراوانی بیشتر دارد.
وی ادامه داد: کودک آزاری در خانواده بومی استان سمنان کمتر دیده می شود و فراوانی گزارش کودک آزاری مربوط به خانواده های مهاجر در استان است.
وی افزود: هرگونه بدرفتاری و بی توجهی به صورت مکرر نسبت به کودک توسط والدین و یا فرد مراقبت کننده از کودک، کودک آزاری تلقی می شود و کودک آزاری و اذیت می تواند جسمی یا روحی باشد.
امیرجان تصریح کرد: بی توجهی به بهداشت، نظافت، تغذیه و آموزش کودک، از مصداق های کودک آزاری از نوع غفلت و بی توجهی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: نادیده گرفتن حقوق کوک مانند خودداری از شیردادن به کودک به دلیل حساسیت مادر به تناسب اندام و حفظ رژیم غذایی، بی شک نمونه بارز کودک آزاری است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: سوء رفتار با کودک مربوط به قشر خاص و محدوده جغرافیایی خاصی نیست و در خانواده های فقیر، ثروتمند، شهری، روستایی و حومه شهر با عنوان های مختلف رخ می دهد.

** ناآگاهی والدین عامل کودک آزاری
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان خاطرنشان کرد: آگاهی و تحصیلات و کسب مهارت های فرزندپروری نقش مهمی در کاهش کودک آزاری دارد و در اغلب موارد کودک آزاری ناشی از فقدان بلوغ فکری و روانی، ناآگاهی و پایین بودن سطح تحصیلات والدین است.
وی یادآور شد: کافی نبودن آگاهی والدین در زمینه فرزندپروری مانع از درک رفتار کودک و در نتیجه بروز کودک آزاری می شود.
امیرجان افزود: برخی رفتارهای کودک متناسب با سن و جزئی از روند تکاملی و رشد او محسوب می شود، اما در برخی موارد والدین این موضوع را درک نمی کنند و به حساب گستاخی کودک گذاشته و با او برخورد می کنند.
وی ادامه داد: اوج لجبازی کودکان برای جلب توجه و تاثیرگذاری بر اطرافیان در 2 تا سه سالگی نمود می یابد و نباید با برخوردهای نا بجا کودک را در این بازه زمانی سرزنش کرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: برخورد مناسب با کودک به معنای مطیع کودک بودن نیست بلکه تنبیه و تشویق هر کدام در زمان مناسب لازم و ضروری است .
اورژانس اجتماعی دارای خط تلفنی 123 و تیم سیار شامل مددکار و روانشناس است که در شرایط بحرانی، دعواهای خانوادگی، خودکشی، کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و فرار دختران، خدمات مشاوره ای با حضور در صحنه ارایه می دهد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.