علی اصغر ذوالفقاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که بارندگی موجب افزایش رطوبت خاک و به دنبال آن افزایش وزن خاک می شود، افزود: خاکِ دارای رطوبت به دلیل سنگینی به سمت پایین فشار وارد می آورد و افزایش فشار موجب رانش و لغزش زمین می شود.
وی با بیان اینکه خشک نگه داشتن خاک و یا منحرف کردن مسیر حرکت آب راهکار مقابله با رانش زمین در مناطق مستعد زمین لغزه یا همان رانش زمین است، خاطرنشان کرد: بارش های روزهای گذشته با افزایش وزن خاک موجب بروز رانش در مناطق مختلف کشور شد.
مدیر گروه دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنان ابراز اشت: ادامه وقوع رانش زمین در مناطق سیل زده تا زمانی که خاک رطوبت دارد طبیعی است.
وی تصریح کرد: بدون شک بارندگی در روزهای گذشته بر افزایش و تقویت سطح سفره آب های زیرزمینی اثر گذاشته است، اما میزان اثرگذاری باید براساس داده تجزیه و تحلیل شود.

**شکل گیری فرضیه وقوع سیلاب به دلیل فرونشست زمین
مدیر گروه دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنان اظهار داشت: ممکن است سیلاب های اخیر ناشی از فرونشست زمین و فشرده شدن منافذ و کاهش نفوذپذیری خاک باشد.
ذوالفقاری با بیان این که در سال های گذشته به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و کاهش سطح آن پدیده فرونشست افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: از بین رفتن و فشرده شدن منافذ خاک و به دنبال آن کاهش نفوذ پذیری خاک از پیامدهای پدیده فرونشست است.
وی اضافه کرد: آب تخلیه شده به کویر سمنان ناشی از سیلاب روزهای گذشته موجب افزایش رطوبت در این مناطق، کاهش ریزگردها و تقویت سفره آب های زیر زمینی می شود.
مدیر گروه دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنان گفت: نتیجه بارش های اخیر بر اساس بررسی و مطالعات میدانی و داده های تجربی مشخص می شود و اکنون اظهارنظرها براساس تئوری و مباحث علمی است.
به گزارش ایرنا، پدیده فرونشست زمین، به عنوان زلزله خاموش و حادثه ای تدریجی تلقی می شود که بی توجهی به آن خسارت های جبران ناپذیری را در سطوح مختلف به همراه دارد، اما با این اوصاف روند این پدیده قابل کنترل و پیشگیری است.
سیلاب ناشی از بارش ها در استان سمنان یک کشته برجا گذاشت و یکهزار و 700 میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت هایی مانند راه، برق و آب در استان خسارت وارد کرد.
بسیاری از خانه و بناهای روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی در استان سمنان به دلیل رانش زمین با خسارت مواجه شده و بخشی از خانه ها نیز تخلیه شده است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.