حنیف رضا گلزار یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه مختصات جغرافیایی که معدن بوکسیت تاش در آن واقع شده بخشی از حوزه آبخیز تاش – مجن است، افزود: این بخش مساحتی بالغ بر 68 هزار هکتار از ارتفاعات جنوبی البرز شرقی در استان های گلستان و سمنان را در بر می گیرد.
وی با اشاره به دبی 325 لیتر در ثانیه رودخانه مجن به عنوان زهکش بخش غربی این حوضه، افزود: زهکش ارتفاعات شمالی این حوضه که معدن بوکسیت تاش نیز در آن واقع شده، رودخانه تاش است که از به هم پیوستن سه رودخانه دیگر با میانگین دبی 555 لیتر در ثانیه ایجاد می شود.
این کارشناس خاک و آب تأکید کرد: اگرچه آورد طبیعی این 2 رود به دلیل خشکسالی های گذشته کاهش چشمگیر داشته ولی امسال به دلیل تغییرات ناگهانی اقلیمی و وقوع بارندگی های با دوره بازگشت طولانی مدت در بخش های مختلف کشور این احتمال وجود دارد که بارندگی های غیرطبیعی در این حوضه آبخیز رخ داده و نگرانی اصلی در این زمینه مربوط به زیر حوضه رود تاش است.
گلزار با بیان اینکه پهنه های گسترده ای از عرصه های طبیعی بالادست به دلیل فعالیت 6 سال گذشته معدن بوکسیت تاش دستخوش تغییرات شدیدی شده، اظهار داشت: هزاران تن خاک حاصلخیز که نقش اساسی و محوری در جذب و نگهداری آب باران دارد از سطح زمین حذف شده و پهنه های گسترده ای از شیب ها پوشش گیاهی خود را از دست داده است.
وی ادامه داد: تلفیق این 2 عامل یعنی نابودی و حذف خاک و پوشش گیاهی در دیگر عوامل موثر بر ایجاد رواناب سطحی از جمله شیب های تند منطقه، میانگین ارتفاع بالا در زیرحوضه تاش و احتمال بالای وقوع بارندگی های غیر طبیعی با دوره بازگشت طولانی مدت و حتی طبیعی می تواند خطر آفرین باشد چرا که عرصه از حالت اصلی خود خارج شده است.
*** دخل و تصرف در بستر و حاشیه رودخانه تاش
این فعال محیط زیست دخل و تصرف های انجام شده در حاشیه بستر رودخانه تاش بویژه در محدوده بالادست فرحزاد به سمت روستای تاش و ایجاد باغ ها و زمین های کشاورزی را از دیگر چالش های پیش رو دانست و ابراز داشت: بعید است این کارها بدون مجوز رسمی انجام شده باشد چرا که این باغ ها از اعتبارات دولتی برای ایجاد سیستم های نوین آبیاری استفاده کرده اند ولی باید دید که چند درصد آن ها بر اساس آمایش سرزمین و رعایت حریم رودخانه ایجاد شده اند؟
گلزار اضافه کرد: اگر تخریب های بالادست سبب ایجاد سیل شود بسیاری از باغ ها در حاشیه رودخانه از بین رفته و باید از محل اعتبارات ملی برای جبران خسارت ها هزینه کرد؛ یعنی اعتبارات ملی را یک بار صرف به رسمیت شناختن تصرف حریم رودخانه کرده و بار دیگر باید صرف جبران خسارت وارد شده ناشی از جریان آب در رودخانه شود.
وی یادآور شد: روش بهتر جانمایی درست برای ایجاد زیرساخت های تولید در بخش کشاورزی و باغی و دامی بود که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و از باغدار و کشاورز نمی توان انتظار نگاه برآوردی بلند مدت داشت.
به گزارش ایرنا، رودخانه تاش از به هم پیوستن سه رودخانه دیگر به نام های فرحزاد، میشی و سنگ سله ایجاد می شود.
روستای تاش در 30 کیلومتری شاهرود و در مسیر راه شاهرود به گرگان قرار دارد.
در پی بارش های نیمه نخست فروردین، سیلاب بخشی از روستای تاش را فراگرفته و به برخی از تأسیسات آن خسارت وارد کرد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.