علیرضا آشناگر عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان خسارت برآورد شده مربوط به زیرساخت ها و بخش کشاورزی است و خسارت های مردمی که سیل در روزهای گذشته وارد کرده بیش از این میزان است.
وی با اشاره به تخلیه برخی خانه ها به دلیل رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان، ادامه داد: روستائیانی که به دلیل رانش زمین ناچار به تخلیه روستا شدند به هر خانوار 30 میلیون ریال برای مدت 6 ماه به منظور اجاره مسکن و اسکان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: دولت به خانوارهایی که خانه هایشان در اثر وقوع سیل در روزهای گذشته خسارت جدی دیده و قابل بازسازی نیست علاوه بر کمک بلاعوض تسهیلات اعطا می کند.
استاندار سمنان گفت: برآورد خسارت ناشی از وقوع سیل در روزهای گذشته در استان سمنان انجام شد و به هیات دولت ارائه شده و با تامین اعتبار، خسارت ها پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: مناطقی که راه های ارتباطی روستاها به دلیل وقوع سیل مسدود شده بود در فاصله زمانی کوتاه بازگشایی شد و مناطقی مانند خطیر کوه، فولاد محله، پشتکوه و منطقه ای در دامغان که به دلیل ریزش کوه مسدود شده بود بلافاصله با تلاش گروه های راهداری بازگشایی شد.
به گفته آشناگر، تعدادی خودروی سنگین در منطقه کالپوش برای بازگشایی راه ها و ایجاد راه دسترسی جایگزین در حال فعالیت است.
وی عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی در مدیریت بحران را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: استان سمنان کمترین خسارت جانی را در سیل روزهای گذشته داشت.

**اجرای طرح های آبخیزداری در دستور کار قرار گیرد
استاندار سمنان، اجرای طرح های آبخیزداری در استان را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: طرح های آبخیزداری از طرح های کم هزینه است که از فرسایش خاک جلوگیری می کند و با کاهش سرعت آب از خسارت سیل می کاهد.
وی یادآور شد: در پی بارش های چند روز گذشته 12 میلیون متر مکعب آب به دلیل اجرای طرح های آبخیزداری در استان سمنان ذخیره شد و این میزان ذخیره آب در استانی با اقلیم نیمه خشک چشمگیر است.
به گزارش ایرنا، سیل ناشی از بارش های گسترده یکی دو هفته اخیر در استان سمنان یک کشته برجا گذاشت.
دست کم 10 درصد از مجموع 291 روستای استان سمنان با چالش کم آبی مواجه است و اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت سفره آب های زیرزمینی و کاهش تنش آبی دارد.
بیش از 96 درصد استان سمنان در بخش اصلی فلات مرکزی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از 9.7 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.