مصطفی یغماییان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بارندگی در استان سمنان ممتد بود ولی به بناهای تاریخی استان سمنان آسیب جدی وارد نشده است، آسیب به بناهای تاریخی استان در اثر بارش ها بیشتر به صورت نم زدگی بود که با مرمت موضعی آسیب ها رفع می شود.
وی ادامه داد: بزرگترین بناهای تاریخی در استان سمنان به لحاظ مساحت بازارهاست که در سال های گذشته با همت و مشارکت بازاریان، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان مرمت و بازسازی شد و در اثر بارندگی های چند هفته دچار خسارت و آسیب نشده است.
یغماییان با بیان این که بازدید از آثار تاریخی استان سمنان به منظور بررسی میزان آسیب دیدگی در اثر بارندگی روزهای اخیر انجام و نتیجه بررسی ها به سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شده است، بیان کرد: بیشترین آسیب به بناهای تاریخی به دلیل بارندگی های اخیر مربوط به شهرستان میامی بود و مرمت بناهای تاریخی آسیب دیده مانند پل قدیمی در این شهرستان در اولویت قرار دارد.
وی ابراز داشت: بناهای تاریخی همانند فرد سالمندی است که به طور مداوم نیازمند مراقبت است و رمز ماندگاری بناهای تاریخی استفاده و کاربری داشتن آن به همراه نظارت و پایش بنا به منظور مرمت و بازسازی و رفع آسیب هاست.
یغماییان با بیان این که مالکیت یکی از موانع و چالش های مهم و اساسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برای مرمت، بازسازی و احیای بناهای تاریخی است، تصریح کرد: برخی مالکان بناهای تاریخی در زمینه مرمت و احیا با این اداره کل همکاری نمی کنند و این موضوع موجب تخریب و وارد شدن آسیب جدی به بناهای تاریخی می شود.
وی خاطر نشان کرد: بناهای تاریخی که حدود 100 متر مربع نیازمند مرمت و بازسازی باشند در گروه نیازمند مرمت موضعی قرار می گیرند و اکنون بیش از 10 اثر تاریخی در استان سمنان نیازمند مرمت و بازسازی موضعی است.
وی اظهار داشت: برای مرمت 10 اثر تاریخی نیازمند بهسازی موضعی در استان سمنان حدود 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بناهای تاریخی در دسترس مردم استان مانند بازار و مساجد در اولویت اجرای طرح های مرمتی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 300 اثر تاریخی شناسایی شده است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.