به گزارش ایرنا، هر سال با نزدیک شدن سیزدهم فروردین به عنوان روز انس با طبیعت، مسافران نوروزی، شهروندان و اهالی روستاها برای برپاکردن آئین باستانی سیزده به در به سوی دشت و صحرا و تفرجگاه های استان سمنان می روند تا از این موهبت های الهی بهره مند شوند.
درک بیشتر هستی و نعمت های خداوند فلسفه وجودی سیزده بدر را تشکیل داده و این آیین باستانی در باور ایرانیان به منظور ارتباط بیشتر با طبیعت و حفظ طبیعتی که همیشه در ایران مورد احترام و ستایش بوده است محسوب می شود.
مردم استان سمنان نیز مانند سایر ایرانیان اعتقاد دارند روز سیزدهم فروردین را باید در دامان طبیعت سپری کنند و کسی در خانه نماند.
صبح روز سیزده نوروز تمام اقوام نزدیک دسته جمعی به باغ ها و کوچه باغ ها یا مناطق سرسبز مانند بوستان ها می روند.
باتوجه به اینکه مردم تا غروب در خارج از خانه روز را می گذرانند برای مایحتاج خود مقداری غذا که از قبل تهیه دیده اند با سبزه ای که بانوان با نیت تندرستی هر یک از افراد خانه با مدد دانه های خوراکی آن ها را در ظرفی خیسانده و رویانده اند به همراه خود می برند و این روز را با پای کوبی و بازی های گوناگون و صرف ناهار و صحبت کردن و جمع شدن بزرگترها به دور هم به غروب می رسانند.
برخی نیز مطابق با آیین قدیمی بعد از صرف ناهار به کنار رودخانه رفته و هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع هفت بلا و بیماری به داخل آب پرتاب می کنند.
مردم استان چهار فصل سمنان در این روز سبزه های خود را با هدف دور کردن درد و بلا با خود به دامان طبیعت و به جوی آب می سپارند، یکی از آیین های ویژه مردم سمنان گره زدن سبزه به نیت خاص است به گونه ای که هر فرد با نیت و آرزو سبزه را گره زده به طور مثال دوشیزگان برای گشایش بخت سبزه ها را گره می زنند.
اهالی سمنان معتقدند که گره زدن سبزه آن هم ‎ سیزده گره در یک سبزه یا گره زدن سیزده سبزه با هم سبب دور شدن درد و بلا از خانواده ها تا سال آینده می شود.
از سنت های بسیار زیبای اهالی این استان هر چه بگویم کم گفتیم اما در این میان رفتار نگران کننده برخی از افراد با طبیعت در این روز نامهربان است.
هرساله روز پایانی تعطیلات نوروزی، مناطق دیدنی و طبیعت سرسبز سمنان شاهد حضور بسیاری از مردم استان و مسافران و گردشگران نوروزی است که به همراه خانواده این روز پایانی را به خوبی و خوشی در کنار طبیعت و فضاهای سبز سپری می کنند.
با توجه به اینکه از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است، با دارا بودن از مناطق سه گانه زیستی استانی مناسب و دلپذیر برای گردشگران و مسافران در روز طبیعت است.
یکی از مسایل نگران کننده در این روز، بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی در عرصه های طبیعی و محیط زیست است به گونه ای که گاهی وجود زباله برجا مانده در طبیعت، چهره ناپسندی را خلق می کند.
عرصه های طبیعی شکننده هستند و متاسفانه هر ساله در روز طبیعت، صدها تن زباله به این عرصه ها ریخته می شود که زیبنده ایران و ایرانی نیست بنابراین لازم است تا آحاد جامعه حفظ طبیعت و محیط زیست را یک اصل و فریضه بدانند.
لازم است با آموزش، فرهنگ سازی، آگاهی بخشی، به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و صیانت از طبیعت هم تلاش کرد.

**طبیعت سرمایه ای برای آیندگان
یکی از شهروندان سمنانی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طبیعت خانه نخست انسان ها است، افزود: همه اقشار مردم از کودک تا سالمند با طبیعت و مشاهده آن زنده و شاداب هستند.
معصومه مقدم گفت: مکان های زیبا و سالم طبیعی، بر روح و روان انسان تاثیر مثبتی می گذارد و باعث نشاط آفرینی و افزایش روحیه می شود.
وی با اشاره به برخی از رفتارهای افراد که از روی نا آگاهی طبیعت را آلوده می کنند، بیان کرد: صدمه به محیط زیست به نوعی آسیب وارد کردن به خود انسان است.
این بانوی سمنانی با بیان اینکه همه افراد در عرصه های طبیعی سهیم هستند، تصریح کرد: استفاده از محیط زیست حق همه انسان ها و امانتی در نزد ما است که باید برای آیندگان به ارث بگذاریم.
یکی دیگر از شهروندان سمنانی نیز با اشاره به توزیع پاکت های زباله توسط مسئولان در شهر در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: توزیع این پاکت ها می توانند ار رها شدن زباله در محیط زیست جلوگیری کند.
سهراب بیک نوری افزود: والدین احترام گذاشتن به طبیعت را با رعایت کردن حفظ و صیانت از عرصه های طبیعی به فرزندان آموزش دهند.
وی با اشاره به آیین سیزده بدر، تصریح کرد: آیین های باستانی را با رعایت صحیح اصول و قوانین آن ها زنده نگه داریم و آن ها را به فرزندانمان انتقال دهیم.
این شهروند سمنانی یادآور شد: مردم با توجه به ازدحام جمعیت در روز سیزده فروردین، رعایت حال همدیگر را مدنظر داشته باشند.

** روز طبیعت؛ روز خداشناسی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان روز طبیعت را زمان خداشناسی برشمرد و گفت: این روز همچنین فرصت مناسب برای شناخت معاد است‌.
آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود: برگ های جوان و سبزشده درختان درس معاد شناسی را به انسان ها می آموزد.
وی بیان کرد: تفریح سالم در این روز مطلوب و ضروری است که باید با موازین اسلامی رعایت شود.
امام جمعه سمنان تاکید کرد: حفظ و صیانت محیط زیست و عرصه های طبیعی وظیفه اعتقادی آحاد مردم است.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان خاطر نشان کرد: احیاء عرصه های طبیعی اختصاص به زمان خاصی ندارد و باید در تمام روزهای سال برای حفظ این میراث ارزشمند گام برداشت.

** مهربانی با طبیعت نهادینه شود
سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم و مسافران نوروزی باید با دقت و همکاری خود علاوه بر تفریح و استفاده از نعمت های الهی و منابع ملی با رعایت اخلاق اجتماعی و با عملکرد به توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
امیر عبدوس افزود: آموزش به مسافران و شهروندان به منظور فرهنگ سازی و دوستی با طبیعت ضروری است تا در زمان حضور در عرصه های طبیعی با آن مهربان باشند.
وی بیان کرد: حفظ عرصه های طبیعی وظیفه آحاد مردم که این امر در بلند مدت در افزایش شادابی جامعه تاثیرگذار است.

** مردم نکات ایمنی در طبیعت را رعایت کنند
عبدوس تصریح کرد: مردم تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست، به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، از زغال آماده استفاده کنند.
وی تاکید کرد: شهروندان و گردشگران نوروزی در روز طبیعت از شکستن هرگونه سرشاخه درختان پرهیز کنند و خاکستر آتش نیز با آب و خاک خاموش شود.
سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به وقوع آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی، خاطرنشان کرد: افراد از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط، بهترین کار همراه داشتن گاز دستی است.
وی اظهارداشت: گردشگران به جای شکار حیوانات و چیدن گل ها و گیاهان، از آن ها عکس بگیرند و سال ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
وی گفت: گردشگران در روز های پایانی تعطیلات نوروزی به منظور بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و بانشاط، در حفظ و حراست از محیط زیست کوشا باشند.
عبدوس از مردم خواست با توجه به فصل گل دهی گیاهان، مکان اسکان خود را در محل هایی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
عبدوس اظهارداشت: شهروندان سمنانی ماهیان قرمز را به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط زیست در رودخانه رها نکنند.

** اقدامات برای حفط و نگهداری از عرصه های طبیعی
سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به اقدام های این اداره کل برای حفاطت از عرصه های طبیعی این دیار، بیان کرد: توزیع پلاستیک های زباله در بین گردشکران از جمله اقدام های انجام شده در این روز است.
وی با بیان اینکه رهاسازی زباله از مهم ترین آسیب های وارده به محیط زیست در روز سیزده بدر است، تصریح کرد: هدف از این اقدام پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رهاسازی زباله های ناشی از حضور مردم و گردشگران در روز طبیعت است.
عبدوس یادآور شد: جلوگیری از ممانعت از شکارحیوانات و صید حیات وحش از دیگر اقدامات در راستای حفاظت از محیط زیست استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: روز طبیعت، 10 هزار نسخه بسته های تبلیغاتی با محوریت حفظ طبیعت و همچنین10 هزار کیسه زباله با هدف ترویج و اطلاع رسانی با مشارکت نهادهای مرتبط در خروجی شهرهای استان توزیع می‌ شود.
علینقی حیدریان با اشاره به این که روشن کردن آتش در بوستان ها و مناطق جنگلی ممنوع است، تاکید کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه های جنگلی از طریق شماره تلفن رایگان 1504 به یگان حفاظت این اداره کل گزارش دهند.

** احترام به فرهنگ باستانی با حفاظت طبیعت
مدیر کل اداره منابع طبیعی استان سمنان گفت: پاکیزه نگه داشتن طبیعت و عدم تخریب زیست محیط نوعی احترام به فرهنگ ملی و آیین باستانی است که همه باید در انجام آن کوشا باشند.
وی افزود: منابع طبیعی از قبیل جنگل ها، رودها و دریاچه ها متعلق به همه نسل های آینده و
همه ایرانیان است.
حیدریان حفاظت از محیط زیست را یک اصل برشمرد و تصریح کرد: افراد یک جامعه برای سالم ماندن خود و مبتلا نشدن به انواع بیماری ها باید صیانت از منابع طبیعی را مقدم بدارند.
وی خاطرنشان کرد: عامل بسیاری از بیماری ها در جامعه آلودگی هوا و رهاسازی زباله در طبیعت است و با راه کارهای پیشگیرانه می توان برای کاهش مشکلات این بخش گام برداشت.
مدیرکل اداره منابع طبیعی استان سمنان از شهروندانی که به دامان طبیعت می روند خواست، کیسه های زباله به همراه داشته باشند و اگر خوراکی مصرف می کنند پوست آن را در داخل آن بی اندازند.
حیدریان به زیباسازی ورودی و خروجی شهرهای استان پیش از آغاز سال جدید اشاره و اضافه کرد: پاکسازی این مناطق با همکاری فرمانداری و شهرداری انجام شد تا چهره زیباتری از شهرهای استان در ذهن مسافران نوروزی و شهروندان به تصویر کشیده شود.

** بوستان های شهر سمنان پذیرای طبیعت دوستان
شهردار سمنان گفت: بوستان ها و مکان های گردشی برای حضور مردم در روز طبیعت آماده شدند.
سید محمد ناظم رضوی افزود: تمهیدات لازم برای رفاه گردشگران مانند منقل و فضای پخت و پز در مکان های گردشگری مانند پارک سیمرغ، سوکان و کوهستان این شهر پیش بینی شده است تا با حفظ طبیعت از پیش آمدهای خطرزای احتمالی جلوگیری شود.
وی یادآور شد: شبکه های راهسازی مناسب پارک جنگلی کومش برای ساکنان مسکن مهر برای روز طبیعت راه اندازی و احداث شده است.
شهردار سمنان اضافه کرد: حدود 10 اتوبوس برای تردد مردم به بوستان های شهری در روز طبیعت پیش بینی شد.
9891/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.