به گزارش ایرنا ، از روزهای پایانی سال گذشته مردم بخش کالپوش میامی دچار بحران برف و کولاک شدید ، قطع آب و برق شده و رانش زمین در کوه مجاور حسین آباد هم این مشکلات را چند برابر کرد.
در حالی که مسوولان بنیاد مسکن استان سمنان با حضور در روستای حسین آباد به بازدید از خانه های در معرض خطر اقدام کرده و برای بازسازی و کوچ اهالی این روستا تصمیم گیری می کنند، این بار مردم روستای تلوبین خبر از رانش زمین و وارد شدن خسارت به خانه ها خبر می دهند.
جمعی ازاهالی این روستا می گویند: چندسالی است که رانش وایجاد شکاف زمین در این روستا وجود داشت ، از سال 90 با بارش های برف و باران برخی رانش های جزیی و ترک خوردن برخی منزل های مسکونی آغازشد اما در برف وکولاک شدید روزهای پایانی سال97 شکاف خانه ها بیشتر شد بطوری که اکنون حدود 150 منزل قابل سکونت نمی باشد .
محمد غلامی از اهالی این روستا درگفت وگو با ایرنا با اشاره به خطر تخریب خانه های مردم گفت : بارها کارشناسان دستگاه های اجرایی برای بازدید به این روستا آمده اند که تاکنون نتیجه درست و راهکاری را بیان نکرده اند.
وی گفت : لازم است مسئولان برای رفع مشکلات احتمالی دراین روستا سریع تر اقدام کنند.
علیرضا مسعودی یکی دیگر از اهالی روستای تلوبین تصریح کرد : اکنون مردم روستا از وضعیت موجود هراس داشته وساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی نیز در این منطقه انجام نمی‌شود.
وی گفت: هرساله کارشناسان بنیادمسکن برای گرفتن عکس از رانش و شکاف ها به این روستا می آیند ، ولی اقدامی تاکنون صورت نگرفته است .
رضا غلامی دهیار تلوبین هم با اشاره به مکاتبات متعدد درسال های گذشته در باره رانش های زمین ، به ایرنا گفت : 150 منزل مسکونی با شکاف های زیاد روبرو شده و قابل سکونت نمی باشد .
وی گفت: 12 منزل باسازه اسکلتی نیز به طورکامل فروریخته است .
غلامی به بافت این روستا که درمسیر دره قرار دارد اشاره نموده و اظهار کرد : لازم است باحضورکارشناسان نسبت به جابجایی و ساخت منزل در مناطق امن نزدیک به روستا اقدام شود.
وی با بیان اینکه حدود200 منزل مسکونی ترک خورده است ، گفت: برای رفع نگرانی مردم و کمک به بازسازی و دوباره سازی این منازل تخصیص تسهیلات لازم باید صورت پذیرد.
براتعلی بیات سرپرست بخشداری کالپوش نیز با اشاره به بازدید های انجام شده ازرانش زمین این روستا به خبرنگار ایرنا گفت : پس از اتمام امور روستای حسین آباد، کارشناسان بی درنگ برای بررسی مشکلات رانش این روستا اعزام خواهند شد.
وی گفت:در برخی مناطق رانشی لوله گاز وجوددارد که برای جلو گیری از خطرات احتمالی هماهنگی لازم با شرکت گاز انجام شده است.
وی افزود : جابجایی مردم در این شرایط موضوع ساده‌ای نیست، و دلبستگی برخی و وجود خاطرات آنها موضوعاتی است که مردم را به‌راحتی از روستا جدا نمی‌کند ولی برخی خانه ها دراین روستا در معرض آسیب قرار دارد که نیازاست سریع‌تر رسیدگی شود.
وی با بیان این که مکاتبات لازم در این باره انجام شده ، گفت: هنوز 150 خانوار درمناطق رانشی روستا سکونت دارند.
بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل 12 روستاست که حدود 20 هزارنفر در آن ها زندگی کرده و شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد؛ بیش از 80 درصد مردم این شهرستان در روستاها زندگی می کنند.
روستای تلوبین در 100 کیلومتری شهرستان میامی و 40 کیلومتری مرکز بخش کالپوش قرار دارد. در این روستا که جزو دهستان نردین می باشد 620 خانوار با 2هزارو200تن جمعیت زندگی می کنند.
7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.