به گزارش ایرنا، سفر فرصتی برای استراحت جسم و روح است و در این زندگی ماشینی که روزها پر از التهاب و دغدغه، با شلوغی و فشارهای متنوع می گذرد روزهای تعطیل نوروز فرصتی برای تازه سازی ذهن، کنارهم بودن، لذت بردن از دورهمی با عزیزان و آماده شدن برای شروع کار و تلاش دوباره با توکل به خداوند در سال 98 است. در جامعه کنونی که همه برای کسب لقمه ای نان حلال بیش از این که وقت خود را در خانواده بگذرانند بیشتر وقت خود را در محل کار و در کنار همکاران هستند، روزهای تعطیل نوروز فرصتی است تا از لذت هایی مانند حس خوبِ بودن کنار والدین و خانواده، بودن در آب و هوای متفاوت، تجربه فرهنگ های متنوع و آشنایی با آثار تاریخی و فرهنگی بهره ببریم.
استان سمنان به عنوان یکی از استان های تاریخی و کهن ایران زمین، جاذبه های گردشگری با ویژگی های طبیعی، درمانی، تاریخی و تجاری را در دل خود جای داده مورد توجه مسافران، گردشگران و مردم شهر قرار دارد.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 693 بنای تاریخی شناسایی شده که از این تعداد حدود 700 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده که ظرفیت خوبی برای سفر به منظور تسکین روح و لذت بردن از طبیعت است.
در استان سمنان 232 واحد گردشگری شامل هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه سنتی، خانه مسافر، مجتمع گردشگری، بوم گردی، سفره خانه سنتی و رستوران بین راهی وجود دارد که گردشگران در سفر به استان دغدغه اقامت و غذا نداشته باشند.
ظرفیت اسکان شبانه گردشگران در اقامتگاه های استان سمنان برای مسافران اکنون بالغ بر 2 هزار و 500 نفر است.

**سفر به دل تاریخ با عبور از دروازه ارگ
سمنان یکی از کهن ترین شهرهای ایران با قدمتی دیرینه است و دروازه ارگ آن با معماری بی نظیر و خیره کننده، تنها بخشی از ارگ بزرگ و با جلال و شکوه سمنان بوده که در زمان حکومت «انوشیرون میرزا ضیاء الدوله» حاکم وقت سمنان یا همان ایالت قومس ساخته شد.
دروازه ارگ سمنان تنها بازمانده از ارگ بزرگی است که در دوران قاجار و به دستور ناصر الدین شاه در این شهر ساخته شد و امروز به عنوان نماد گردشگری شهر سمنان شناخته می شود.
در سفر به شهر سمنان، پس از گذر از دل تاریخ و عبور از دروزاه ارگ، موزه گرمابه پهنه و امامزادگان یحیی بن موسی الکاظم(ع) برادر امام هشتم و علی ابن جعفر(ع) و همچنین دیدن بناهای تاریخی همچون عمارت بادگیر و خانه های تاریخی که از شاهکارهای معماری گذشتگان است هر بیننده ای را به وجد می آورد.

**جاذبه قجری سمنان با رنگ و بوی تجاری
بازار بزرگ سمنان، اثری متعلق به دوره قاجار تشکیل شده از چند بازار کوچکتر، یکی از جاذبه های گردشگری این شهر، به مرکز اصلی خرید مردم و حضور گردشگران تبدیل شده است.
بازار بزرگ سمنان با 1600 متر طول و بیش از 350 باب مغازه در مرکز این شهر و خیابان امام(ره)، از چند بازار کوچکتر به نام های شیخ علاءالدوله یا بازار مُرده ها، بازار بالا یا شمالی و بازار پایین یا جنوبی تشکیل شده و با داشتن ویژگی تنوع خدمات تجاری، مرکز اصلی خرید شهروندان سمنانی است.
این جاذبه گردشگری در یازدهم تیر 1375 با شماره ثبت 1740، در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به دلیل قدمت 180 ساله، ویژگی های منحصر به فرد هنری و تاریخی بسیاری برای گردشگران داشته و یکی از عوامل تاثیر گذار در رونق گردشگری این شهر است.

** مسجد امام سمنان تجلّی بندگی و هنر
مسجد امام (ره) یا مسجد سلطانی یکی بناهای تاریخی و باشکوه سمنان است و معماری منحصر به فرد آن با توجه به امکانات موجود در 200 سال پیش هنر مردمان این خطه را در عشق به عبودیت در قالب هنر به مخاطبان و گردشگران القا می کند.
مسجد امام (ره) شهرستان سمنان که به نام مسجد سلطانی نیز شهرت دارد در مرکز شهر سمنان در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده و یکی از مهمترین و زیباترین بناهای تاریخی و مهم استان سمنان به شمار می‌آید.
مجموعه مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار به همت حاج سید حسن حسنی و استادی صفرعلی معمار ساخته شده است و از جمله بناهای چهار ایوانی به شمار می‌آید.
مسجد امام همچنین چهار در بزرگ ورودی از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی ورودی دارد که سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس‌های زیبا تزیین شده است.

**آبگرم های سرخه با خواص درمانی
مجموعه چشمه های آبگرم شهرستان سرخه، با خواص بی نظیر درمانی به دلیل ماهیت دارویی مواد معدنی موجود در آب آن، یک منطقه ویژه دارای ظرفیت گردشگری سلامت است.
چشمه های معدنی آبگرم از پنج چشمه متفاوت تشکیل شده و یکی از جذابیت های آن وجود سه چشمه بزرگ با خواص درمانی متفاوت است که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.
منطقه ویژه گردشگری آبگرم در 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان سرخه در سال 1386 به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان مصوب شد و از لحاظ جغرافیایی طبق آخرین نقشه های تقسیمات کشوری در این شهرستان قرار گرفته است.
آب این چشمه های معدنی با دارا بودن سولفات کلسیک و گوگرد فراوان، برای بیماری های صفراوی، کلیه، کبد، نقرس، زردی، رماتیسم و درد های مفصلی خاصیت درمانی بسیار مطلوبی دارد.

**تلخاب در سرزمین سرخ
چشمه معدنی تلخاب لاسجرد با آبی به طعم تلخ و رنگ سبز با فواید درمانی بسیار ویژه در فاصله 10 کیلومتری مرکز شهرستان سرخه قرار گرفته است.
از مرکز شهرستان سرخه 10 کیلومتر به سمت غرب و روستای لاسجرد، تابلوی اعلانی به رنگ سبز با نوشته ای سفید در سمت راست مسیر با نام تلخاب، گردشگران را در رسیدن به این منطقه بی نظیر گردشگری و البته درمانی هدایت خواهد کرد.
راه دسترسی این چشمه معدنی از ابتدای جاده اصلی کریدور غرب به شرق و برعکس کشور، به طول هشت کیلومتر است که 2 کیلومتر آن آسفالته است و باقی جاده خاکی است و پس از حداکثر 15 دقیقه ورودی چشمه معدنی دیده می شود.
چشمه معدنی تلخاب از دیرباز به دلیل اینکه آبی به رنگ سبز و تلخ داشته، از سوی محلی های این منطقه به تلخاب شهرت یافته است که همواره مکانی برای مراجعه بومی های منطقه، ساکنان شهرستان ها و استان های مجاور بوده است.
تلخاب دارای دوچشمه آب معدنی است که به دلیل وجود گوگرد بسیار زیاد، آب آن به رنگ سبز در آمده و طعم تلخی به خود گرفته و همین ماده معدنی باعث شده تا این چشمه با خاصیت های درمانی فراوانی برای بیماری هایی چون واریس، کهیر، درد های مزمن سر، چشم، یرقان، زردی و گرمای بدن بسیار مفید باشد.

**بیابانک روستایی گذشته از دل تاریخ
روستای هدف گردشگری بیابانک شهرستان سرخه، گنجینه ای ناشناخته که آثار طبیعی و تاریخی بی نظیر و بیشماری دارد که با فرهنگ و رسوم کهن آن هر بازدیدکننده ای را به وجد می آورد.
بیابانک روستایی تاریخی با قدمتی چند هزار ساله واقع در بخش مرکزی سرخه که به ظاهر کوچک اما به علت قرار گرفتن در دشت کویر و قرار نگرفتن هیچ روستایی در جنوب آن ، بیابانک نامیده شده است که باید بیش از پیش شناسانده شود.
این روستای تاریخی سالانه پذیرای صدها نفر گردشگر داخلی و خارجی است که باید امکانات گردشگری کافی در این روستا فراهم شود.
بیابانک که قدمت آن به طور دقیق مشخص نیست ولی از آثار و ابنیه موجود مشخص می گردد که قدمتی دیرینه دارد که در اثر وقایع و حوادث طبیعی و اجتماعی فراز و نشیب های فراوانی را سپری کرده و خود را از هزار توی تاریخ به این روزگار کشانده است.
با وجود تپه باستانی «گورون شپته» به معنای تل گبران و گورستان مجوسان به نام «گبرستانی» در ناحیه «سرخمبه» به معنای سرخمره می توان اطمینان حاصل کرد که قدمت این روستا به دوران زرتشتیان برمی گردد.

**قصر بهرام گرمسار جلوه ای از شکوه تاریخ و طبیعت
قصر تاریخی بهرام گور یکی از اقامتگاه های میان راهی دوره صفوی که دردل کویر مرکزی ایران در منطقه نمونه گردشگری پارک ملی کویر گرمسار واقع شده که علاوه بر شکوه معماری ایرانی، شب های پرستاره آن سالانه پذیرای شماری زیادی از گردشگر داخلی و خارجی است.
قصر شاه عباسی یا قصر بهرام یکی از مهمترین کاروانسراهای کویر مرکزی ایران و شاهکار معماری ایرانی است.
این کاروانسرا در سر راه قدیمی و تاریخی کاروانسرای کویری اصفهان، کاشان، خوار( گرمسار)، و خراسان واقع شده است که نمای بیرونی این بنای چهارگوش با 2 دروازه شمالی و جنوبی، زیبایی های معماری این آثار تاریخی را دو چندان کرده است.
کارشناسان امر می گویند نمای این بنای تاریخی از سنگ های بزرگ آهنی صیقل شده و سفید رنگ است که از کوه های همجوار آورده شده است.

** کاروانسرای صفوی آرادان، هتل چندستاره کویر
کاروانسرای شاه عباسی ده نمک، بنایی تاریخی بازمانده از دوران صفویه در روستای ده نمک شهرستان آرادان است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را با هدف رصد ستارگان، به این منطقه زیبا می کشاند.
روستای ده نمک در 23 کیلومتری شرق آرادان یکی از مناطقی است که در مجاورت راه اصلی ابریشم قرار داشته و در دوران صفویه نیز توسط شاه عباس صفوی، کاروانسرایی در این روستا احداث شد که هم اکنون به عنوان کاروانسرای شاه عباسی ده نمک شهرت یافته است.
یکی دیگر از ویژگی هایی که این منطقه را به یکی از مقصدهای هدف گردشگری تبدیل کرده، سنگ فرش جاده ابریشم است که از دیرباز برای سهولت در رفت و آمد کاروان های تجاری، سیاسی و مسافری احداث شده و امروز نیز جاذبه ای بی نظیر برای بازدید گردشگران است.
در استان سمنان دست کم 30 کاروانسرا وجود دارد که زمان ساخت این بناهای تاریخی به دوره صفویه و پس از آن بازمی گردد و گردشگران می توانند این زیبایی ها را به نظاره بنگرند.

** تاریخانه دامغان، خانه خدا به سبک ساسانیان
تاریخانه دامغان مسجدی با بنای تاریخی به جای مانده از دل تاریخ مربوط به قرن دوم هجری است و معماری و سبک ساخت آن به دوره ساسانیان باز می گردد.
مسجد تاریخانه دامغان یکی از آثار تاریخی استان سمنان است که امروز به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شده است و از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین مسجدهای تاریخ اسلام در ایران نیز یاد می کنند.
تاریخانه در زبان ترکی به معنای خانه خدا است و قبل از ورود اسلام به ایران، به عنوان آتشکده بوده و پس از برپایی حکومت اسلامی، به مسجد تبدیل شده است.
دامغان در فاصله 330 کیلومتری شرق مرکز کشور به عنوان یکی از کهن ترین شهرها در تمدن فرهنگی و تاریخی ایران بوده و بنای تاریخی تاریخانه نیز در خیابان ایستگاه راه آهن این شهر، سالانه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران در سفر به استان سمنان است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.