به گزارش ایرنا، سه روز خانه تکانی و سه روز زدودن غبار از جسم و روح و سه روز از همه چیز و همه کس دل بریدن و سپردن سرنوشت به دستان سلاله هایی از رازقی و اقاقیا.
پیر و جوان ندارد، عاشقان آمده اند تا در خانه خدا، میلاد مولود کعبه و روز پدر و سال را تحویل کنند تا به برکت وجود آسمانیش، حال خوش و ناخوششان در ردای سبز ولی تحولی یابد.
سکوت در چشم ‌های پر از باران و گونه ‌های لبریز از امید و لب هایی که همواره در تشنگی حمد و ستایش می گوید، موج می زند.
سه روز بهاری را در هوای دلپذیر خانه خدا نفس می کشند و مشام شان از بوی گلبرگ های یاس کبود پیغمبر پُر می شود.
آماده اند که از قبیله های تاریکی به گنبدهایی از نور که در میان بال فرشتگان محصور شده اند، کوچ کنند.
در این خلوت بی انتها، مشتاقان راه عشق توشه هایی از مهر و سلاح هایی از معرفت را به دوش می اندازند و پیراهن هایشان را از غبار راه می تکانند و عازم سفر می شوند تا به یمن این منزلگاه ره توشه هایی از هدایت به سر منزل مقصود برسند.
سجاده هایی از تمنا که رو به آسمان گشوده شده و صدای نیایش و دل ها و گوش ها و زبان هایی که لبریز از روزه تسبیح و شکر خداوندی است.
ایام عاشقی است، ایام دل کندن از دنیا و دل سپردن به معبود است، ایام عید است و نوروز، ایام البیض است، اَیّامُ البیض همان روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب است که نزد شیعیان، بسیار مهم و ارزشمند تلقی می شود و مهم‌ترین عمل در این سه روز اعتکاف و روزه است.

**نگاهی به اعمال ایام البیض
در شب سیزدهم ماه رجب خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت سوره های حمد، یس، تَبارَک المُلْک و توحید خوانده شود.
در روز سیزدهم اگر کسی قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد.
خواندن 6 رکعت نماز با سه سلام به همان کیفیت شب سیزدهم، غسل کردن، احیاء، زیارت امام حسین(ع) و خواندن 30 رکعت نماز در هر رکعت یک بار حمد و 10 مرتبه سوره توحید از جمله اعمال شب چهاردهم است.

** اعمال ام داود
عمل امّ داود که عمده اعمال این روز است و برای برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن این گونه است که وقتی فردی بخواهد این عمل را بجا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو انجام دهد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزی او را مشغول نسازد و کسی با او سخن ننماید.
وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند کند و 100 مرتبه سوره حمد، 100 مرتبه سوره اخلاص، و 10 مرتبه آیة الکرسی را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنی‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک، نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای مربوطه را نجوا کند.

**دیگر اعمال اعتکاف
از دیگر اعمال اعتکاف، قرائت قرآن کریم است. درباره اهمیت تلاوت قرآن مجید پیامبر اکرم(ص) می‌گویند: «ای سلمان هنگامی که مؤمن قرآن تلاوت می‌کند، خداوند درهای رحمت را به سوی او می‌گشاید.» و به راستی که چیزی بعد از فراگیری علم در پیشگاه خداوند، محبوب تر از قرائت قرآن نیست و بزرگوارترین بندگان در پیشگاه خداوند بعد از پیامبر(ص) و علما، حاملان قرآن هستند.
آخرین عمل از اعمال اعتکاف توبه و استغفار است. قرآن کریم می گوید: «یا اَیهّا الذّینَ آمَنُوا تُوبوُا اِلَی اللهِ توبَةً نَصوحاً»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید به سوی خدا توبه کنید، توبه ای که بعد از آن به گناه باز نگردید (تحریم8). «غافِرُ الذَنبِ وَ قابِلُ التَوبِ شَدیدُ العِقاب». (مؤمن:3) خداوند بخشاینده گناه و پذیرنده توبه و کیفر دهنده ای سخت است.

** نماز شب
نماز شب از برجسته ترین و با فضیلت ترین عبادات در اسلام است، در آیات و روایات تأکید فراوانی روی این عمل صورت گرفته تا آنجا که خداوند نماز شب را بر بنده محبوبش حضرت محمد (ص) واجب ساخته و چنین می فرماید: «قسمی از شب را به نماز بایست؛ خدای تو، دوست دارد که تو را به مقام محمد برساند» (اسراء 79)
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.