به گزارش ایرنا، مردم استان سمنان مانند دیگر استان های کشور در آخرین ماه از آخرین فصل سال با برگزاری آئین های مختلف تجدید حیات نو و شروع سال جدید را جشن گرفته و به شادی و سرور می پردازند.
آئین های استقبال از نوروز بهانه ای برای تقویت روحیه جمعی و گذراندن لحظاتی شاد در کنار عزیزان است.
گذشتگان چه نیک با برگزاری آیین های نوروزی آخرین روزهای شال را در استقبال از بهار جشن می گرفتند اما امروز برخی از این آئین ها گرد فراموشی گرفته و نیازمند یادآوری هستند.
رد شدن از کوچه قدیمی با خانه های کاه گلی یادآور زمانی است که کوچه ها پر از هیاهو و تکاپو برای عید بود و یادآور آئین هایی است که به روزهای پایانی سال طراوت می داد.

** نوید سال نو با نوروزخوانی
' صدسلام وسی علیک صاحب خانه سلام علیک، سلام من بگیرعلیک ازجانب مُلا بیگ ' ، 'نوروز سلطان آمده گُل درگلستان آمده، مژده دهید به دوستان نوروز سلطان آمده'
این اشعار زیبای مادربزرگ ها ریشه در آئین نوروز خوانی در استقبال از بهار در استان سمنان دارد که جوانان به صورت جمعی یا فردی با خواندن این اشعار در کوچه ها آمدن بهار را نوید می دادند و ساکنان کوچه به نشانه تشکر از نوروز خوانان و آوردن مژده آمدن بهار ، اقلامی مانند برنج، شیرینی، نقل، گردو و یا وجه نقد به نوروز خوانان هدیه می دادند و نوروزخوانان نیز برای سلامتی اهل خانه و برآورده شدن حاجت های آنان دعا می ‌کردند.
آئین نوروز خوانی در گذر زمان دچار گرد فراموشی شده ‌و اکنون این آئین ها در استان سمنان رواج کمتری دارد.

** کاشت سبزه برای شروع کردن فصل سبز و پر برکت
یکی از آئین ‌های استقبال از بهار در استان سمنان، کاشت سبزه است چرا که مردم سمنان سبزه را نماد سرسبزی و پویایی می دانند و با رویاندن دانه گندم، جو، عدس و شاهی سبزه نوروزی را تهیه می کنند و سپس به عنوان یکی از سین ها سر سفره هفت سین می گذارند.

** پخت سمنو
از دیگر آیین ‌های نوروزی در این استان پخت سمنو در روز‌های پایانی سال است، آداب و رسوم مربوط به پخت سمنو در شهر‌های سمنان و مهدیشهر به نسبت دیگر مناطق چشمگیرتر است.

** خیرات برای رفتگان با برگزاری آیین علفه
یکی از آئین های استقبال از نوروز در استان سمنان که به منظور خیرات برای رفتگان انجام می شود آئین علفه یا عرفه نام دارد و اکنون در برخی مناطق این آیین دچار گرد فراموشی شده است.
آیین علفه یا عرفه نشان از عمق نگرش و جامع نگری مردم استان سمنان دارد چرا که در روزهای شاد و پرتکاپو نزدیک شدن به سال نو از گذشتگان و عزیزان از دنیا رفته غافل نمی شوند و در راه عزیزان سفر کرده خیرات می دهند.

** عیدانه هدیه ای برای نوعروسان در آغاز سال نو
هدیه دادن با عنوان عیدانه به نوعروسان یکی دیگر از آیین‌های نوروزی است که نوع دوستی، عشق، محبت، مهربانی، صفا و صمیمت را در عمل نشان می دهد.
در آئین عیدانه هدایایی برای دختران نامزد دار و یا عقدی به وسیله خانواده داماد تدارک دیده می شود.
در آئین عیدانه تعدادی از زنان فامیل همراه با مجمع ‌های تزئین شده که در آن کفش، روسری، چادر، کله قند و قطعه ‌ای طلا به چشم می خورد با شادی و سرور به خانه دختر رهسپار شده و هدایا را تقدیم می‌ کنند. تهیه و ارسال عیدانه داماد نیز به وسیله مادر عروس انجام می‌ شود.

** چهارشنبه سوری
' زردی من از تو/ سرخی تو از من/ غم برو شادی بیا/ محنت برو روزی بیا'
این اشعاریست که مردم سمنان در آئین آخرین چهارشنبه سال با عنوان چهارشنبه سوری هنگام پریدن از روی آتش می خوانند و این شب را در کنار دوستان و اقوام به شادی می گذرانند.

** فالگوش یکی از آئین های استقبال از نوروز در چهارشنبه سوری
از دیگر آداب شب چهارشنبه سوری رسم «فالگوش» است که برخی افراد حاجت ‌مند با فالگوش ایستادن درمحل گذر و یا سایر محل ها، براساس شنیده‌ های خود برآورده شدن حاجت‌ شان را تعبیر می‌ کنند.
انجام بازی ‌های محلی، شکستن کوزه به نشانه رفع بلا، پخت آش در آخرین چهارشنبه سال به نیت طلب حاجت و بخت گشایی و نیز تهیه سبزی پلو با ماهی برای شام از دیگر آیین های مردم درنقاط مختلف استان در استقبال از بهار است.
مردم برخی مناطق استان سمنان در ساعت های پایانی سال سفره هفت سین را پهن می کنند و در زمان تحویل سال نو دور سفره می نشینند و در همین لحظات برخی خانواده‌ها ورود فردی خوش قدم با عنوان «شگون» یا «شگوم» را انتظار می‌کشند، این شخص که اغلب نوجوان و از سادات فامیل یا محله است همراه با سینی، کوزه آب، سبزه و قرآن وارد خانه می شود و در اولین دقایق سال نو به عنوان اولین شخص به خانه قدم نهاده و با تبریک فرا رسیدن نوروز، عیدی خود را از پدر خانواده دریافت می‌کند.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.