ب گزارش ایرنا، در چند روز گذشته در فضای مجازی موضوعی با عنوان ترک برداشتن این سد در حال انتشار است که موجب نگرانی برخی از مردم ساکن در روستاهای اطراف آن شده است.
مسئولان امر این شایعه را تکذیب کرده و اعلام کرده اند سد کالپوش براساس استانداردها ساخته شده و هیچ خطری وجود ندارد.
سرپرست فرمانداری میامی شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا ترک برداشتن سد کالپوش را تکذیب کرده و ریشه گسترش این شایعه ها را رانش زمین در ضلع غربی سد، در ورودی روستای حسین آباد عنوان کرد.
احمد ملایری رانش زمین در کوهستان را موضوعی طبیعی خوانده و گفت: در سال هایی که بارش برف و باران زیاد انجام شود، برخی نقاط کوهستان ها دچار ریزش می شود.
وی ادامه داد: ریزش کوه در این منطقه دارای سابقه بوده و اوایل سال 91 نیز به دلیل بارش سنگین برف و باران در برخی از روستاها مانند سوداغلن سیل به راه افتاده و برخی نقاط کوهستان دچار ریزش شد.
ملایری با بیان اینکه علت رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش در حال بررسی است، اظهار داشت: پس از رانش زمین، بی درنگ کارشناسان محلی از منطقه بازدید و با هماهنگی مدیریت اجرایی سد، گزارش های مورد نیاز را تهیه کردند.
وی افزود: پیگیری این موضوع در شورای فنی استانداری سمنان برای کنترل و تصمیم گیری نهایی در خصوص این پدیده طبیعی از جمله اقدام های صورت گرفته است.
سرپرست فرمانداری میامی اضافه کرد: برای جابجایی و اسکان موقت برخی منازل اطراف سد که رانش زمین آن ها را تهدید می کند، آمادگی لازم وجود دارد.
ملایری حفظ آرامش روستاییان و گوش ندادن و دامن نزدن به شایعه ها و حرف های غیر علمی را از اهالی خواستار شد و گفت: اکنون آب سد کالپوش برای مصرف مردم روستای حسین آباد استفاده شده و بهره برداری دیگری از آن نمی شود.
خالی کردن چند روستای منطقه و نیز توزیع چادر صحرایی از سوی هلال احمر از دیگر شایعه های مطرح شده در چند روز گذشته بود.
مصطفی محمودی سرپرست هلال احمر شعبه میامی نیز در گفت و گو با ایرنا، این موضوع را تکذیب کرده و گفت: با توجه به برخی گزارش ها درباره رانش زمین و در راستای مدیریت بحران اقدام هایی انجام شده و آمادگی برای خدمت رسانی به مردم در صورت بروز حادثه احتمالی وجود دارد اما ارسال چادر و دیگر امکانات به کالپوش شایعه است.
سد کالپوش سدی خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 40 متر و طول تاج 273 متر است. این سد دارای یک بند انحرافی و ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 2.1 متر مکعب بر ثانیه و با ارتفاع پمپاژ 70 متری است. حجم مخزن های ذخیره و کنترل این سد نیز هشت هزار و 500 متر مکعب است.
با گذشت چند سال از آبگیری این سد، هنوز مورد استفاده مشخصی برای آن تعیین نشده و این موضوع چالش هایی را در میان مردم منطقه ایجاد کرده است.
در حالی که حقابه ای به کشاورزان کالپوشی اختصاص داده نشده، هر چند وقت یک بار بحث انتقال آب از این سد به شاهرود موجب ناراحتی مردم محلی می شود در حالی که به گفته مسئولان اگر انتقالی صورت گیرد، بی شک پیش از آن منافع اهالی بخش کالپوش در نظر گرفته می شود.
بروز پدیده رانش زمین در خطه کوهستانی کالپوش این روزها بهانه ای به دست شایعه پردازان داده است.
این در حالی است که رانش زمین در ترسالی ها پدیده ای طبیعی است. تحقیقات میدانی نشان می دهد این پدیده از قدیم در این منطقه رخ می داده است.
به گزارش ایرنا، بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای حسین آباد شامل 21 روستاست که حدود 20 هزارنفر در آن ها زندگی کرده و شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است. این بخش در 200 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته است.
شهرستان میامی با بیش از 40 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد؛ بیش از 80 درصد مردم این شهرستان در روستاها زندگی می کنند.
7359/6167/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.