به گزارش ایرنا، در حالی روزهای پایانی سال را پشت سر می گذاریم که در شهرهای بزرگ بیش از هر زمان دیگر در خیابان های شلوغ و پرهیاهو، خریدهای میلیونی مردم برای آراستن خانه های خود به چشم می خورد.
فروشگاه هایی با کالاهای تجملی و مشتریانی که به دنبال تغییر دکور منزلشان مطابق با آخرین مد و رنگ سال هستند.
اما در گوشه ای از شمال شرق کشور و در شهری زیبا، از چشم و هم چشمی و تجمل گرایی خبری نیست. مردمش بی ریایی و صفا را زینت بخش خانه های خود کرده و با عشق و یکرنگی به استقبال از میهمان نوروزی می روند. اینجا طبیعت است که با ترفندهای گوناگون شهر را می آراید.
شهر تاریخی مجن در 45 کیلومتری شاهرود به سبب دارا بودن بافت پلکانی و قرار گرفتن درکوهپایه ای در نزدیکی کویر به ماسوله کویر شهرت دارد.
زنان این دیار با حفظ سنت دیرینه مادران خود هنوز هم درآخرین روزهای اسفندماه بطور جمعی و با شادی برای تهیه گِل سفید و نیز گل سرخ که به زبان محلی، 'گلو ' و یا ' سرخو ' نام دارد به ارتفاعات اطراف شهر می روند تا در آستانه سال جدید در آیین 'گل هاکنی ' خانه های کاهگلی خود را رنگ و نمایی تازه داده و اینگونه به استقبال بهار روند.
مجنی‌ها در اصطلاح محلی گِل مالیدن به دیوار خانه را ' گِل هاکُنی ' می‌گویند و این رسم زیبا بنا به گفته مادربزرگ های این منطقه بالغ بر 300 سال قدمت دارد که در اصل به عهده بانوان بوده و نشان از سلیقه آنان در تزیین نمای داخلی و خارجی خانه را دارد.
در آیین 'گل هاکنی' زنان با استفاده از یک تکه پارچه نرم نمای خانه را به صورت یک دست با مالیدن دوغابی از گل سفید یا سرخ و گاهی هم ترکیبی رنگ می کنند.
این روزها در بافت قدیمی مجن بوی رطوبت ناشی از گِل کاری خانه ها و دود اسپند فضا را پر کرده و تابش زیبای نورخورشید بر دیوارهای سرخ رنگ مجن که مانند نگین یاقوت در دل کویر می درخشد چشم ها را نواخته و رسیدن بهار و سالی پرازخیر و برکت را برای اهالی این دیار را خبر می دهد.
به دلیل اهمیت این آیین سنتی که هر ساله در آستانه شروع سال جدید با همیاری زنان شهر مجن انجام می شود ' گل هاکنی ' در تاریخ 5 بهمن ماه 91 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، شهر تاریخی مجن با جمعیتی حدود 10 هزار تن در 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود در دامنه رشته کوه های البرز شرقی قرار گرفته است. علاوه بر بافت پلکانی و شیوه خاص معماری این شهر، طبیعت زیبای باغ های اطراف به همراه سد و آبشار تنگه داستان از دیگر جاذبه های گردشگری مجن است که سالانه پای هزاران گردشگر علاقمند را به این منطقه باز می کند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.