به گزارش ایرنا، ایرانی ها به منظور استقبال از نو شدن و تازگی، در روزهای پایانی سال به خانه تکانی می پردازند که این امر موجب ایجاد و تقویت شادابی، نشاط و طراوات می شود، اما آن چه نباید از نظر دور داشت این است که غفلت و رعایت نکردن نکته های ایمنی هنگام خانه تکانی گاه به قیمت جان فرد یا یک عمر ویلچرنشینی تمام می شود.
اهمیت و نقش خانه تکانی در رعایت بهداشت و نظافت خانه و تقویت نشاط خانواده بر کسی پوشیده نیست، اما برخی از افراد با بی احتیاطی، بی توجهی و فشار مضاعف به جسم خود بدون رعایت موارد بهداشتی و حفاظتی هنگام خانه تکانی، سلامت خود را به خطر انداخته و شیرینی نزدیکی به بهار طبیعت و جشن نوروز را به تلخی تبدیل می کنند.
دردهای عضلانی مانند کتف درد، گردن درد، کمردرد، مسمومیت ها و عوارض ریوی مانند تنگی نفس و آسم، بیماری های پوستی، سوزش و خارش پوست دست، سقوط از بلندی شامل نردبان، پشت بام و لیزخوردن و برق گرفتگی، از مهم ترین حوادث و مشکلات خانه تکانی به شمار می آیند و توجه به نکته های ایمنی راه حل منطقی و بدون هزینه برای پیشگری از حوادث است.

** مصدومیت نتیجه بی توجهی به ایمنی
نرگس کاشفی یکی از افراد مصدوم بستری شده در بخش اورژانس بیمارستان کوثر سمنان به دلیل پرت شدن از ارتفاع حین خانه تکانی در گفت و گو با ایرنا گفت که یک لحظه بی احتیاطی او را زمین گیر کرده و شیرینی دید و بازدید در عید را از او گرفته است.
وی یادآور شد: هنگام تمیز کردن دیوار آشپزخانه از روی نردبان پرتاپ شدم و در اثر شدت ضربه پایم شکست.
وی با ابراز پشیمانی و سرزنش خود به دلیل سهل انگاری گفت: نردبان بر روی زمین خیس قرار داشت و بدون آن که از محکم بودن نردبان مطمئن باشم بالا رفتم و این اتفاق رخ داده است.
کاشفی در توصیه به بانوان خانه دار برای خانه تکانی افزود: هیچ گاه ایمنی را فدای سرعت کار نکنند چرا که عجله و رعایت نکردن ایمنی بیشتر در کار گره می اندازند.

** تنگی نفس نتیجه افراط در استفاده از شوینده ها
فاطمه شمسین یکی از بیماران منتظر در نوبت پزشک متخصص آلرژی ابراز داشت که استفاده از مخلوط شوینده ها در محیط بسته او را دچار تنگی نفس، سرفه های شدید و خس خس سینه کرده است.
وی ادامه داد که بی توجهی به نکات ایمنی او را به دردسر انداخته و اکنون به جای انجام کارهای نظافت خانه برای آماده شدن به منظور استقبال از عید نوروز منتظر نوبت پزشک است.
وی تصریح کرد: اکنون که این گونه به تاب آمده ام قدر سلامتی خود را می دانم و به دیگر افرادی که مانند من مشغول خانه تکانی هستند توصیه می کنم وسواس در نظافت به خرج نداده و به فکر سلامت خود باشند.

** خانه تکانی برنامه ریزی شده انجام شود
کارشناس بهداشت محیط بیمارستان شفا سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: انجام خانه تکانی و زدودن آلودگی ها از محل زندگی امری پسندیده از لحاظ عرفی و شرعی است، اما انجام نظافت و پاکسازی خانه ها مانند دیگر فعالیت های روزانه باید مدیریت و برنامه ریزی شود.
مژگان ترحمی گفت: یکی از مهمترین اصول بهداشتی در امر نظافت چه در مکان های عمومی و چه در خانه ها، استفاده صحیح و به اندازه از شوینده ها، سفید کننده ها و جرم گیرهاست.
وی با بیان این که هرچه استفاده از شوینده به عنوان مواد شیمیایی در زندگی کمتر باشد به سود سلامت است، ادامه داد: برخی افراد به اشتباه فکر می کنند برای ایجاد محیطی سالم و بدون آلودگی باید از انواع مواد شوینده و پاک کننده استفاده شود اما در خیلی موارد می توان با آب ولرم و دستمال های مخصوص نظافت را انجام داد.

** جای خالی آموزش خانه تکانی در رسانه ها
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: در آستانه عید نوروز به فرهنگ سازی در رابطه با نحوه خانه تکانی کمتر توجه می شود و اصحاب رسانه به این رویکرد مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
محمد اطهری افزود: انجام خانه تکانی های غیر اصولی و رعایت نکردن نکات ایمنی هر ساله خسارت های جسمی زیادی را برای هموطنان به همراه دارد.
وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته شاهد رعایت نکردن نکات ایمنی و در پی آن شکستگی اعضای بدن، قطع نخاع و در بعضی موارد جان باختن شهروندان بوده ایم.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: آمارها در رابطه با میزان مصدومیت ها به واسطه خانه تکانی در کشور به شدت نگران کننده است.

** سقوط از ارتفاع شایع ترین آسیب خانه تکانی
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: سقوط از ارتفاع و برخورد با پله های سنگی از شایع ترین آسیب های خانه تکانی های غیراصولی است.
اطهری تصریح کرد: بسیاری از نردبان ها برای نظافت بخش های مرتفع ساختمان استاندارد نیست و استفاده از این ابزارها باعث خسارت های جانی به هموطنان می شود.
وی اضافه کرد: آموزش حلقه مفقوده در آیین خانه تکانی است و خانواده ها بیش از هر زمان دیگر به نکات ایمنی توجه کنند و در این زمینه نقش رسانه ها بسیار حائز اهمیت است.

**خانه تکانی کار جمعی است
جراح و متخصص ارتوپدی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خانه تکانی کار جمعی است اما برخی افراد بدون توجه به وضعیت سلامتی خود، کارهای سنگین انجام می دهند و به طور مثال در این روند، بسیاری از زنان خانه دار در آستانه فرارسیدن نوروز به خاطر انجام کارهای شست وشو و نظافت دچار مشکلات عضلانی و استخوانی می شوند.
رضا اعرابیان با بیان این که انجام کارهای سنگین مانند بلند کردن مبل به تنهایی به مفاصل آسیب می رساند، افزود: تشدید دردهای عضلانی پیامد انجام کارهای سنگین و خانه تکانی برای افراد با سابقه درد قبلی است.
وی با بیان این که در آستانه عید نوروز انجام تدریجی کار نظافت از شدت آسیب کارهای سنگین می کاهد، ادامه داد: برای جلوگیری از درد کمر هنگام بلندکردن اجسام سنگین بهتر است فرد بنشیند و جسم مورد نظر را به آهستگی بلند کرده و از خم شدن اجتناب کند.
وی اظهار داشت: جابه جایی اجسام و تمیزکردن قسمت های بالای دیوار می تواند باعث آسیب دیدگی شانه ها، آسیب زدن به مهره ها و عضله های گردن شود، البته پیچ خوردن مچ دست و پا نیز در این موسم سال بسیار شایع است که لازمه پیشگیری از تمام این اتفاق های ناگوار احتیاط در بالا و پایین آمدن از چهار پایه است.

**برخی آسیب های خانه تکانی دائمی می شود
متخصص ارتوپدی افزود: درد مچ دست، شایع ترین بیماری زنان خانه دار است که مهم ترین علت آن استفاده زیاد از دست برای شست و شو در طول شبانه روز است، این علائم به طور معمول در زمان پیش از عید که زنان خانه دار می خواهند تمام کارهای خانه را برای خانه تکانی در کم ترین زمان به پایان برسانند، شایع تر می شود.
اعرابیان ابراز داشت: گاهی اوقات درد ناشی از بلند کردن و جابه جایی غیر اصولی وسایل خانه، نه تنها در آغاز سال نو افراد را آزار می دهد بلکه ممکن است تا آخر عمر فرد را مبتلا به کمر دردهای مزمن کند، همین موضوع اهمیت توجه به نکات ایمنی در هنگام خانه تکانی را نشان می دهد.
این پزشک متخصص ارتوپدی گفت: برنامه‌ریزی دقیق و تقسیم کارهای مربوط به نظافت خانه و رعایت نکات ایمنی رکن اصلی خانه تکانی در استقبال از فصل بهار و سال نو است.

** مخلوط کردن شوینده ها مشکلات تنفسی به دنبال دارد
یک پزشک عمومی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت و مشکلات تنفسی و پوستی در ایام خانه تکانی رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از مخلوط کردن شوینده ها و استفاده نکردن از آن در محیط بسته است.
هاجر شعنی افزود: مخلوط شوینده هایی مانند جوهر نمک و وایتکس موجب تولید گازهای مضر می شود که می تواند با مشکلات تنفسی و پوستی همراه شود.
وی ادامه داد: مخلوط کردن شوینده ها با یکدیگر در واقع ایجاد نوعی ترکیب اسید و باز با یکدیگر است و استفاده از این مخلوط به سلامت آسیب می رساند، استفاده از محلول های شوینده در فضای بسته بر شدت آسیب می افزاید و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، می تواند تا حد زیادی از بروز حساسیت ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: استفاده از ابزاری که بتواند تماس مستقیم دست و مواد شوینده را کم کند، استفاده از دستکش برای پیشگیری و کاهش آسیب و تماس ضروری است.
شعنی گفت: یکی دیگر از خطرات نظافت نوروزی، برق گرفتگی در اثر شست و شوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی کلید برق و دیگر لوازمی است که افراد بی توجه به خطرات جدی و بدون اینکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می شوند که خطرات جدی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.
این پزشک عمومی افزود: انجام خانه تکانی به صورت تدریجی از واردشدن آسیب های جدی و در برخی موارد جبران ناپذیر به بدن جلوگیری می کند، چرا که با انجام تدریجی کارها فرد کمتر خسته می شود.
به گزارش ایرنا، آیین خانه تکانی در بیشتر کشورهای منطقه که نوروز را جشن می‌گیرند رایج است؛ در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شست و شو و تمیز می‌شود، رعایت اصول ایمنی اساس خانه تکانی برای کاهش آسیب ها در زمان خانه تکانی است.
این آیین مختص کشور ایران نیست و در کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.
7342/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.