امروزه بسیاری از کشورها به دنبال فراهم کردن بستر لازم برای توسعه و رونق صنعت گردشگری به منظور جذب گردشگر هستند چرا که ورود گردشگر به هر کشور می تواند چرخه مالی را به حرکت در آورده و رونق اقتصادی ایجاد کند.
صنعت گردشگری در حال حاضر به عنوان پردرآمد ترین صنعت در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته می شود و ایران نیز با تمام ظرفیت های خود می تواند به قطب گردشگری جهان تبدیل شود.
کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و با پیشینه تاریخی بسیار کهن، هر شهر ایران را می توان به عنوان یک دهکده گردشگری به دنیا معرفی کرد.
موقعیت مذهبی ایران، سالانه گردشگران بسیاری را برای زیارت حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به ایران روانه می کند که می توان گردشگری مذهبی کشور را به عنوان مهم ترین حوزه گردشگری دانست و از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره برد.
در حال حاضر با توجه به وجود تحریم ها و موقعیت سیاسی و اقتصادی، ایران به عنوان یک کشور ارزان برای گردشگران تلقی می شود که باید از این فرصت نیز به شیوه درست و با برنامه ریزی لازم، استفاده کرد.
براساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک میلیون و 440 هزار نفر در بهار 97 به ایران سفر کردند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.
این امر نشان می دهد که اقبال گردشگران و تورهای جهانی به ایران علیرغم برخی مسائل سیاسی، روز به روز در حال افزایش است.
متوسط هزینه کرد هر گردشگر خارجی بر اساس تعریف شورای اقتصاد جهانی 680 دلار است که با توجه به سفر پنج میلیون و 140 هزار گردشگر خارجی در سال گذشته به ایران، میزان درآمد گردشگری کشور مشخص می شود.
ارزآوری گردشگران خارجی به کشور در اوضاع اقتصادی کنونی یکی از نکات مهم این صنعت است که تکاپوی اقتصادی را به دنبال دارد.
در کنار ورود گردشگران خارجی، سالانه بسیاری از مردم ایران نیز در ایام مختلف سال به ایرانگردی می پردازند.
وجود شهرهای تاریخی، گردشگری، مذهبی، مناطق جنگلی، کوهستانی، کویر و مناطق دریایی از جمله ظرفیت های خوبی است که همه این نعمت ها در کشور ما وجود دارد.
مردم ایران می توانند گردشگری را از شهر خود آغاز کنند، زیرا بسیاری از افراد هستند که شناخت کافی از آثار تاریخی و گردشگری خود ندارند و می تواند در راستای فرهنگ سازی و معرفی شهر خود تاثیر گذار باشند.
در این راستا نگاه به صنعت گردشگری در کشور نیازمند تغییر است و مهم انکه با ورود گردشگران و تحرکات اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از ظرفیت های ایجاد شده در شهرها می تواند به فرصتی برای درآمدزایی تبدیل شود.
امروز دنیا بر این باور است که نگاه به صنعت گردشگری باید به سمت سرمایه گذاری زودبازده تغییر کند که در این راستا دولت ها باید صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت درآمدزا و مفید برای همه مردم جامعه، فرهنگ سازی کنند.
هزینه های انجام شده برای ایجاد زیرساخت های لازم در این حوزه باید با نگاه سرمایه گذاری همراه باشد چرا که این هزینه با ورود گردشگر در کمترین زمان برگشت سرمایه خواهد داشت و به فرصت مناسبی برای درآمدزایی تبدیل می شود.
سرمایه گذاری در اقامتگاه های بوم گردی، هتل های گردشگری، مکان های تاریخی و خانه های قدیمی، مصداق این تبدیل هزینه به درآمد است.
صنعت گردشگری در زمینه اشتغالزایی نیز امری مهم است که در این زمینه، سرمایه گذاران در هر شهر می توانند با شرکت در مزایده خانه های تاریخی، زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کنند و از نابودی بناهای تاریخی نیز جلوگیری کنند.
تقویت آژانس های گردشگری و تربیت نیروهای راهنما در این زمینه نیز می تواند در جهت جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار باشد.
* خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.