به گزارش ایرنا، براساس آخرین مصوبه شورای ترافیک شهر سمنان از نهم اسفند امسال تردد وسایل نقلیه در خیابان آیت ‌الله طالقانی شمالی از میدان ارگ تا بلوار قدس که قبل از اجرای این مصوبه ‌به صورت یک ‌طرفه از شمال به جنوب بود، دوطرفه شد.
همچنین با مصوبه جدید شورای ترافیک سمنان، خیابان شهید رجایی این شهر از شمال به جنوب تغییر کرد و مصوبه سال گذشته مبنی بر تغییر مسیر این محور از جنوب به شمال لغو شد.
این درحالی است که تنها 10 ماه از مصوبه قبلی شورای ترافیک شهر سمنان می گذرد و با مثبت اعلام نشدن نتیجه این طرح از سوی مسئولان، مصوبه قبلی غیرقابل اجرا اعلام شد.
کارشناسان معتقدند در اجرای طرح جامع ترافیک نباید آزمون و خطا کرد، ترافیک معضلی نیست با آزمون و خطا پیش برود و همچنان که شهر سمنان همانند دیگر مراکز استانها با چالش ترافیک مواجه است، برای رفع آن نیازمند تامین زیرساختها، هوشمندسازی تردد ناوگان، فرهنگ سازی، بهره گیری از مشاور باتجربه و تدوین طرح جامع ترافیک شهری است.
صاحبنظران نصب دوربین های هوشمند نظارت بر ترافیک، تدوین طرح جامع ترافیک، ارایه آموزش در مسیر فرهنگسازی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و توجه به زیرساخت های شهری را در رفع این معضل موثر می دانند.

** تصمیم گیری ها جمعی و مشورتی است
عضو شورای اسلامی شهر و کمیسیون شورای ترافیک سمنان گفت: تصمیم گیری ها در ارتباط با مسایل ترافیکی سمنان جمعی و مشورتی است.
محمد زحمتکش افزود: تغییر مسیر تردد وسایل نقلیه در برخی از خیابان های سمنان دارای نقاط ضعف و قوتی است که براساس دیدگاه های کارشناسی و با نظر مشورتی، در برخی از نقاط سمنان به حالت قبل برگشت.
عضور شورای اسلامی شهر سمنان ادامه داد: هدف از اجرای طرح های مختلف در شهر سمنان کمک به بهبود تردد و جلوگیری از ایجاد گره ترافیکی در ساعات شلوغ به منظور افزایش رفاه اجتماعی است.
وی اضافه کرد: مشاوری از سوی شهرداری برای ارزیابی مسایل ترافیکی سمنان انتخاب شد و با تحلیل های کارشناسی ،جمع بندی نهایی برای تغییر در تردد بعضی از خیابان ها اعمال شد.

** ضرورت پیوست های اجتماعی در طرح های ترافیکی
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سمنان گفت: پیوست های اجتماعی برای اجرای طرح های ترافیکی در نقاط مختلف کشور لحاظ می شود و در تغییر تردد وسایل نقلیه در برخی از مناطق شهر سمنان هم تلاش شد که این پیوست ها اجرایی شود.
سرهنگ محمد عباسی افزود: با توجه به اینکه ترافیک و میزان تردد وسایل نقلیه در زمان های مختلف از سال در سمنان یکسان نیست، دو طرفه شدن خیابان طالقانی شمالی از سمت میدان ارگ تا بلوار قدس چالش برانگیز نخواهد شد.
وی اضافه کرد: اجرای طرح های جامع ترافیکی با تغییر جهت در خیابان های شهر سمنان حاصل نمی شود، بلکه با برنامه ریزی اصولی و هوشمندسازی شهر این مهم محقق می شود.
عباسی ادامه داد: برای کاهش ترافیک شهر سمنان باید یک الگوی واحد تعریف شود و با برنامه ریزی های انجام شده این شرایط در چند سال گذشته در شورای ترافیک سمنان اعمال شد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار کنترل ترافیک کاهش سوانح رانندگی در شهر سمنان مورد توجه است و نصب دوربین های هوشمند برای رفع این چالش اجتناب ناپذیر است.
رئیس پلیس راهور سمنان گفت: اینکه در یک دوره کوتاه مدت چند ماهه جهت تردد برخی خیابان های سمنان تغییر کند باعث دلخوری مردم می شود، اما اجرای این طرح های آزمون و خطا برای افزایش خدمات شهری و رضایت مردم است.

** میدان تاریخی ارگ سمنان در معرض تخریب
یکی از دوستداران میراث فرهنگی سمنان گفت: دو طرفه شدن خیابان طالقانی از میدان ارگ سمنان تا بلوار قدس، میزان حجم تردد در این محور را افزایش می دهد و در نتیجه به تدریج بدنه های اصلی این میدان تاریخی ریزش خواهد کرد.
ملیحه صیادطوری افزود: در سال های گذشته با وجود آنکه بناهای تاریخی سمنان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و سرمایه گذاران مرمت شد اما بعضی از مدیریت های اشتباه بناهای تاریخی و نماد شهر سمنان را در آستانه نابودی قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: به فرض مثال اگر یک شهروندان به صورت سهوی کنترل خودرو را از دست بدهد و به حریم میدان ارگ وارد شود چه کسی پاسخگو است؟
صیادطوری تصریح کرد: شورای ترافیک در قالب طرح ترافیکی، با برنامه ریزی اصولی اطراف میدان ارگ سمنان را خلوت کند.

**محوطه اطراف میدان تاریخی سنگ فرش شود
یکی از شهروندان سمنان گفت: در بسیاری از نقاط مختلف کشور برای حفظ بناهای تاریخی از تردد وسایل نقلیه در اطراف بناها جلوگیری می شود اما در سمنان به ظاهر این روند برعکس است.
جلال محقق افزود: در بسیاری از استان های کشور مانند رشت، یزد و شیراز طرح های مختلف ترافیکی برای جذب گردشگر و معرفی ظرفیت ها به هموطنان اجرا شده است درحالی که با دوطرفه شدن خیابان طالقانی به سمت میدان ارگ این بنای تاریخی در معرض تخریب قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای موثر برای حفظ میدان تاریخی ارگ سنگ فرش شدن بخشی از محوطه اطراف این میدان است که با برنامه ریزی اصولی برای مشارکت فعالان اقتصادی می بایست برای اجرای این طرح اقدام کنند.
این شهروند سمنانی گفت: تغییر جهت تردد خودورها در چند ماه گذشته در شهر سمنان چندان رضایت بخش نیست و مردم از این تغییر و تحولات و تصمیم گیری های فوری و مقطعی از مسئولان گلایه دارند.

** مردم در آستانه نوروز سردرگم شدند
یکی دیگر از شهروندان سمنانی گفت: اجرای طرح های ترافیکی بدون مطالعه در یکسال گذشته مردم مرکز استان را کلافه کرده است.
سعید مداح اضافه کرد: اجرای این طرح های ترافیکی باید در ماه گذشته انجام می شد و تنها چند روز مانده به تعطیلات نوروزی اجرای این طرح ها چندان رضایت بخش و مقبول نیست.
وی خاطرنشان کرد: مردم برای خرید های نوروزی زمانی که با تغییرات اساسی در بخش ترافیک شهری سمنان مواجه می شوند بسیار گلایه مند هستند و تصمیم های مدیران در این بخش نباید لحظه ای تغییر کند.
این شهروند سمنان ادامه داد: ترافیک شهر سمنان باید با مدیریت اصولی و هوشمندسازی شهر برطرف شود و با اجرای طرح های مختلف در این بخش می توان در کاهش ترافیک مرکز استان گام برداشت.

** مدیریت ترافیک سمنان نیازمند هوشمندسازی
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی شهری گفت: شهر سمنان نیازمند هوشمندسازی است و با برنامه ریزی اصولی و رفع مشکلات زیرساختی باید برای تحقق این امر مهم اقدام کرد.
مرتضی سعیدی تصریح کرد: زیرساخت های اجرای طرح دولت الکترونیک در شهر سمنان مهیا است، دولتمردان باید معضل ترافیک مرکز استان را با اجرای طرح های نوین و پیشرفته اینترنتی حل کنند.
وی اضافه کرد: تغییر در مسیر تردد وسایل نقلیه رویکرد موقت برای حل معضل ترافیک شهر سمنان است و در بلند مدت اجرای طرح های ناقص از این دست به بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان دامن می زند.
این دانشجوی رشته مدیریت و برنامه ریزی شهری افزود: در یک سال گذشته تغییر مسیرها در خیابان های سمنان برای مردم ناراحت کننده بود، اجرای طرح ترافیکی در پل شهید شاطری یا میدان معلم و بعد از مدتی برگشت به شرایط قبل به بی اعتمادی مردم در بحث کنترل ترافیک شهری از سوی مسئولان منجر شد.
سعیدی ادامه داد: اجرای طرح جامع کنترل ترافیک شهری با توجه به پیوست های اجتماعی و هوشمندسازی شهر باید انجام شود و با این راهبرد می توان برای رفع معضل ترافیک اقدام کرد.
این دانشجوی رشته مدیریت و برنامه ریزی شهری گفت: زیرساخت ها برای توسعه شهر سمنان باید به معنی واقعی فراهم شود و اجرای طرح های سلیقه ای و غیرکارشناسی معضل ترافیک در سمنان را برطرف نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 شهر سمنان حدود 190 هزار نفر جمعیت جمعیت دارد که این آمار در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی افزایش می یابد، افزایش تعداد جمعیت در ایجاد ترافیک در این شهر نقش بسزایی دارد به طوری که دربرخی ساعت ها از جمله هنگام صبح، زمان تردد دانش آموزان و کارمندان به مدرسه و محل کار ترافیک در برخی ازنقاط شهر به اوج می رسد.
خیابان هایی از جمله امام(ره)، میدان سعدی، مشاهیر و ارگ در مرکز استان سمنان از جمله مسیرهایی هستند که در بسیاری از ساعت های روز ترافیک خسته کننده دارد.
به گزارش ایرنا، میدان ارگ سمنان دروازه شمالی و تنها باقی مانده دروازه بزرگ ارگ است که در زمان بهمن میرزای بهاءالدّوله فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شد، از نوشته کتیبه روی آن بر می‌ آید که ساختمان آن در سال 1302 هجری قمری در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا حکمران سمنان، دامغان، شاهرود و بسطام به اتمام رسید.
دروازه ارگ فعلی در واقع دروازه شمالی مجموعه ارگ دولتی قدیم سمنان بوده و امروزه از مجموعه ارگ دولتی کهن سمنان چیزی باقی نمانده است، چراکه در زمان رضاشاه به هنگام ساخت و ساز خیابان ها و بناهای نو، تمامی این مجموعه، به غیر از دروازه شمالی آن تخریب شد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.