به گزارش ایرنا، در هفته های گذشته به دلیل گرانی گوشت قرمز گرم، مردم به خرید گوشت مرغ و قرمز منجمد روی آورده اند، اما توزیع نامناسب هر نوع گوشت گرم و منجمد موجب نارضایتی هایی شده است.
طبق آمارها، نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تُن است که 85 درصد آن از محل تولیدات داخلی و 15 درصد آن از محل واردات تامین می شود.
کشور روزانه به حدود 2 هزار و 630 تُن گوشت نیاز دارد و این در حالیست که میزان تولید کشور روزانه یک هزار و 800 تن بوده و کشور با کسری گوشت روزانه 830 تن مواجه است.
براساس آمار، شهروندان سمنان با 14 کیلوگرم مصرف سالانه گوشت در سال، بعد از استان های خراسان شمالی و یزد، بالاترین سرانه را در کشور دارند و این آمار خود گواه ضرورت توجه به تامین گوشت و رفع مشکلات قیمت و نحوه توزیع آن در استان سمنان است.
وضعیت بازار سمنان نشان می دهد با افزایش قابل ملاحظه قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به هفته های پیش، اکنون در بازار این رقم بین 800 تا 950 هزار ریال است.

** احتکار و واسطه گری عامل اصلی افزایش قیمت گوشت
مدیرکل امور عشایری استان سمنان، درباره افزایش قیمت گوشت در بازار گفت: افزایش قیمت گوشت در بازار به دلیل کاهش تولید نیست، به دلیل توزیع نامناسب و بعضی واسطه گری هاست.
حمیدرضا حسینی در گفت و گو با ایرنا افزود: قاچاق دام زنده از این استان به استان های مختلف کشور به دلیل وابسته بودن معیشت عشایر به شغل دامپروری در حد صفر است.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان افزود: در ماه های گذشته در نحوه توزیع و قیمت گذاری نهاده های دامی با مشکلات مواجه بودیم اما این رویکردهای منفی دلیل اصلی افزایش قابل توجه قیمت گوشت در بازار نیست.
وی بیان کرد: عشایر استان سمنان سالانه 9 هزار و 330 تُن گوشت تولید می کنند و در مجموع 25 درصد از میزان گوشت مصرفی شهروندان استان با تلاش این افراد به بازار عرضه می شود.
حسینی خاطر نشان کرد: به دلیل آن که چرخه اقتصادی عشایر استان با پرورش دام رونق می گیرد به هیچ عنوان در حوزه عشایری استان قاچاق دام معنا و مفهومی ندارد.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: چالش احتکار از سوی بعضی واسطه ها و اقشار ثروتمند جامعه موجب افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است.
حسینی اضافه کرد: نظارت نهادهای مربوط در جلوگیری از احتکار کالاهای اساسی در این شرایط حساس باید تقویت شود و با افزایش واردات و نظارت می توان قیمت گوشت قرمز را در بازار کاهش داد.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان افزود: عشایر استان بیش از یک میلیون و 74 هزار راس دام سبک و چهار هزار و 700 راس دام سنگین دارند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.

** افزایش سرقت احشام پیامد افزایش قیمت ها
رئیس پلیس آگاهی استان سمنان گفت: سرقت احشام در این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش داشت.
سرهنگ رضا بینقی با اشاره به اینکه با گرانی قیمت گوشت احتمال افزایش وقوع سرقت احشام وجود دارد، اضافه کرد: تحلیل پرونده های سرقت احشام و طیور در استان نشان می دهد دامداری های سنتی و خانگی که در سال های قبل در محیط منزل یا باغ های نزدیک به خانه مالکان قرار داشت، با نقل مکان صاحبان این دامداری ها به شهرک ها و خانه های جدید بدون نگهبان رها شده است و به راحتی مورد دستبرد قرار می گیرد.
بینقی، تعداد دامداری های داخل بافت سنتی و قدیمی شهرهای استان سمنان را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: در محلات شهر سمنان نیز این نوع دامداری ها وجود دارد که این موضوع را در جلسات مستقیم با دستگاه‌ ها، مردم و مالکان دامداری ها مطرح و تایید کرده ایم که باید این دامداری ‌ها ساماندهی شود و ما نیز همکاری های لازم را خواهیم داشت.

** قیمت مرغ در بازار سمنان کنترل شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان با اشاره به تفاوت قیمت عرضه گوشت مرغ در سمنان با استان های همجوار، خاطر نشان کرد: باید تمهیدات هوشمندانه برای کنترل قیمت گوشت مرغ سمنان اندیشیده شود.
حشمت الله عسگری تصریح کرد: تصویب کردن مصوبه منع خروج مرغ زنده از استان سمنان می تواند به عنوان راهکاری موثر برای کنترل قیمت گوشت مرغ در استان مورد بررسی قرار بگیرد.

**تعدیل قیمت گوشت در سایه برنامه ریزی های کارشناسی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که قاچاق دام زنده عامل گرانی گوشت قرمز است، گفت: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق دام زنده به منظور تعدیل قیمت گوشت قرمز برنامه ریزی شده است.
سید حسن میرعماد در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش عمده دام زنده کشور، از استان های غربی و شرقی کشور خارج شده و این حجم بالای قاچاق دام موجب کاهش دام زنده در کشور و نوسان قیمت عرضه گوشت قرمز به بازار شده و اکنون نظارت بیشتر برای جلوگیری از قاچاق دام زنده در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به این که مدیریت افزایش دام زنده در داخل کشور برای تعدیل قیمت گوشت قرمز زمان بر است و در مدت کوتاه یک یا دو ماه نمی توان جمعیت دام زنده کشور را تعادل بخشید، افزود: اکنون برای تعدیل قیمت گوشت قرمز واردات دام زنده و گوشت راهکار تعیین شده است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال 97 پایان بهمن 274 تن گوشت مرغ منجمد، 420 تن گوشت منجمد گوساله، پنج تن گوشت گرم گوساله، 114 تن گوشت گرم گوسفندی و 16 تن گوشت منجمد گوسفندی در مرکزهای خرید شامل فروشگاه های زنجیره ای، واحدهای صنفی و تعاونی های مصرف سراسر استان سمنان توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: به طور میانگین هر 2 روز سه تن گوشت منجمد قرمز به منظور تنظیم قیمت در بازارهای این استان توزیع می شود.
وی ادامه داد: قیمت تصویب شده برای هر یک کیلو گرم گوشت گرم وارداتی 400 هزار ریال تعیین شده است.
وی، قیمت گوشت قرمز منجمد در بازار های استان سمنان را 290 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: اولویت توزیع گوشت قرمز و مرغ منجمد، فروشگاه های زنجیره ای است.
وی با اشاره به گرانی قیمت گوشت مرغ در سمنان در مقایسه با استان های همجوار ابراز داشت: کنترل و تعدیل قیمت گوشت مرغ در استان سمنان نیازمند یک تصمیم راهبردی و کارشناسی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اکنون 476 تُن گوشت مرغ منجد در سردخانه های استان ذخیره شده است.
میرعماد عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ با اختلاف قیمت نسبت به بازار در نمایشگاه بهاره را از راهکارها و برنامه ریزی های انجام شده به منظور تنظیم و تعدیل قیمت در بازار مطرح کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: مصرف روزانه گوشت مرغ در استان سمنان حدود 35 تُن است.

** افزایش جوجه ریزی به منظور تنظیم بازار
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان گفت: جوجه ریزی در دی 97 نسبت به ماه گذشته به منظور جلوگیری از افزایش قیمت گوشت مرغ 25 درصد در استان افزایش یافت.
کسری پیوندی افزود: این اقدام به منظور تعدیل قیمت گوشت مرغ در بازار شب عید انجام شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان با بیان این که در آبان ماه یک میلیون و 545 هزار جوجه ریزی و در آذر امسال یک میلیون و 880 هزار جوجه ریزی انجام شد، افزود: علت گرانی گوشت مرغ در بازار به دلیل کاهش جوجه ریزی در ماه های گذشته بوده است.
به گفته وی، کاهش جوجه ریزی و افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه های گذشته به دلیل مشکلات به وجود آمده در حمل و نقل و جابه جایی نهاده و طیور بوده است.
وی ادامه داد: در استان سمنان 390 واحد مرغداری وجود دارد که از این تعداد 300 واحد فعال هستند و دغدغه ای برای تامین گوشت مرغ این استان وجود ندارد اما کمبود گوشت مرغ بر قیمت اثرگذار است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان با بیان این که تولیدات گوشت مرغ استان بیش از نیاز این استان است، افزود: تنها 20 درصد ازگوشت مرغ تولیدی در استان مصرف و حدود 80 درصد گوشت مرغ این استان به استان های همجوار مانند تهران، البرز و شهرهای شمالی ارسال می شود.

**گرانی گوشت مرغ در استان مولد قابل قبول نیست
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان گفت: بالابودن قیمت گوشت مرغ در استانی که تولید کننده است در مقایسه با استان های همجوار قابل قبول نیست و باید با آسیب شناسی این تفاوت قیمت رفع شود.
حیدر آسیابی با اشاره به این که در شرایط فعلی نباید به مردم سخت بگذرد، ادامه داد: افزایش نظارت بر بازار راهکار کنترل قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان ابراز داشت: با اخلال گران در نظام اقتصادی به منظور حفظ تعادل و کنترل قیمت در بازار برخورد قاطع می شود.

** قیمت گوشت مرغ در بازار شب عید تعدیل می شود
مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: جوجه ریزی برای تعدیل قیمت گوشت مرغ در بازار شب عید افزایش یافته و انتظار می رود قیمت کاهش یابد.
محمد سعیدی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ایجاد تعادل در عرضه جوجه در بازار، تعدیل قیمت جوجه، تامین و تحویل نهاده، تسهیل در صدور مجوزهای جوجه ریزی در کاهش قیمت عرضه مرغ در بازار موثر است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: کمبود گوشت مرغ بر قیمت اثرگذار است و نمی توان انتظار داشت در استان سمنان گوشت مرغ قیمت متفاوت داشته باشد.
سعیدی خاطر نشان کرد: آذر سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار قطعه جوجه ریزی در استان سمنان انجام شد ولی در زمان مشابه امسال جوجه ریزی به یک میلیون و 400 هزار قطعه کاهش یافت و این کاهش خود را در بازار امروز نشان داده و موجب افزایش قیمت شده است.
وی با بیان این که در استان سمنان 390 واحد مرغداری وجود دارد که از این تعداد 300 واحد فعال است، افزود: دغدغه ای برای تامین گوشت مرغ این استان وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: اگر مرغداری های استان با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشند، سرانه تولید گوشت مرغ دراستان سه برابر استاندار کشوری می شود.
به گزارش ایرنا، 511 واحد انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد 42 مزرعه مرغ تخم گذار، 12واحد پرورش شتر مرغ، 6 واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید 20 هزار قطعه و بقیه واحدهای پرورش مرغ گوشتی است.
به نظر می رسد تشدید نظارت، حذف واسطه گری و جلوگیری از قاچاق دام، راهکارهای ایجاد ثبات در بازار است، اتخاذ تمهیداتی برای توزیع مناسب گوشت مرغ و قرمز نیز راهی منطقی برای رعایت عدالت در توزیع و رفع مشکلات موجود در حوزه عرضه این محصولات پرمصرف است.
7342/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.