به گزارش ایرنا،‍ علیرضا آشناگر روز شنبه در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان بیان کرد: در سال های گذشته بافت های حاشیه ای و اطراف استان سمنان به بافت اصلی ملحق و به قولی به سکونت گاه های غیر رسمی تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: استان سمنان دارای شهرهایی با قدمت و بافت تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمندی است که حفاظت و حراست از این شهرها از وظایف همه دستگاه ها و نهادها برشمرده می شود.
وی با بیان این که بافت های ناکارآمد را باید کارآمد کرد گفت: همه مسئولان باید توجه داشته باشند که همه فضاهای شهری در این استان ناکارآمد نیست و باید همین فضاهای کم ناکارآمد را با جدیت بازآفرینی کرد.

** 36 محله در سمنان برای بازآفرینی هدفگذاری شده است
استاندار سمنان افزود: 270 محله به منظور بازآفرینی در کشور شناسایی و هدف گذاری شده اند که سهم استان سمنان 36 محله است.
وی با بیان اینکه به منظور دستیابی به نتیجه موثرتر باید در 36 محله یاد شده تجدید نظر شود، بیان کرد: این تعداد محله به منظور بازآفرینی همان سنگ بزرگی است که نشانه نزدن است و باید این تعداد به 8 الی 10 محله کاهش یابد.
آشناگر خواستار بازآفرینی و ساماندهی محله ها از سوی مسئولان شد و گفت: همه دستگاه ها همت خود را برای بازآفرینی یک محله بگذارند و بعد از اتمام آن به سراغ محله ای دیگر بروند.

** در طراحی ساختمان های اداری و مسکونی تجدید نظر شود
استاندار سمنان در ادامه افزود: این تصور که دولت باید به تنهایی به بازآفرینی بپردازد، تصور اشتباهی است و بخش دولتی به عنوان تسهیل گر در این امر است.
وی با انتقاد از طراحی ساختمان های استان سمنان گفت: در طراحی های ساختمان های اداری و مسکونی در این استان باید با حفظ قدمت و با توجه به فرهنگ بومی، تجدید نظر شود.
وی با اشاره به اینکه برخی شهرها دارای ابعاد تاریخی، علمی و یا فرهنگی خاصی هستند که در طراحی ها باید به این ابعاد توجه ویژه شود، گفت: برای نمونه در طراحی ساختمان های شهرستان دامغان باید به بافت تاریخی و فرهنگی آن توجه شود.

** طرح های تشویقی برای بازآفرینی در نظر گرفته شود
استاندار سمنان شهرداری ها را متولی ساخت شهرها خواند و اضافه کرد: شهرداری ها با هماهنگی شورای شهر باید طرح های تشویقی را به منظور تسهیل و ترغیب در بازآفرینی شهری در نظر بگیرند.
وی برنامه های تشویقی در عوارض ها و یا جریمه ها را از نمونه طرح های تشویقی خواند و گفت: ستاد بازآفرینی شهری باید با شناسایی دقیق و به موقع محله های هدف به تسریع این امر کمک کند.
آشناگر گفت: ستاد بازآفرینی شهری یکی از اولویت های بسیار مهم در دولت تدبیر و امید است و در استان سمنان نیز باید این مهم در اولویت قرار داشته باشد.
وی نبود تعریف واحد از ستاد بازآفرینی شهری را از آسیب های این حوزه معرفی کرد و گفت: اقدام ها و پیشنهادهای صورت گرفته در حوزه ستاد بازآفرینی شهری انتزاعی و به واقعیت نزدیک نشده است.
به گزارش ایرنا، در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان شهرداران، فرمانداران و برخی دیگر از مسئولان استان حضور داشتند.
تقلیل 36 محله شناسایی شده به 8 الی 10 محله به منظور بازآفرینی از جمله موارد تصویب شده این نشست بود.
معرفی یک محله از سوی هر یک از شهرستان های استان سمنان به منظور تحقق اهداف ستاد بازآفرینی شهری از دیگر مواردی بود که در نشست بازآفرینی شهری تصویب شد.
اصلاح معابر باید یکی از اصلی ترین اولویت ها در اجرای طرح بازآفرینی شهری در استان و محله های هدف باشد.
اقدام های نوسازی، بهسازی و احیاء در قالب بازآفرینی شهری، در شهرستان های استان، متناسب با فرهنگ و اقلیم هر منطقه باید انجام شود.
7342م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.